Hebben jullie nog tips voor mij, want ik heb een heel slecht zelfbeeld, en ik wordt er verdrietig van. ik wil er gewoon vanaf. Hebben jullie tips?

Als ik een leuk meisje zie, en ik zie andere jongens lopen bij haar in de buurt.. denk ik altijd ''ja die jongens zijn cooler als ik'' ''zij gaan vaak uit'' ''zij hebben vrienden'' etc. mijn ouders weten dit van mij en proberen mij een beetje te helpen, door te laten merken dat ik er wel mag zijn, maar ik zou het ook zo graag eens van iemand anders horen als mijn ouders.. ik voel me klein en nietig, als een soort van klein popje van stof. Mensen pakken het popje op en praten er tegen, en gooien het daarna weg om er niet meer naar om te kijken. Zo heb ik het in het verleden ook te vaak meegemaakt.. vrienden die me in de steek lieten, leraren die me teleurstelden, mentoren die mij niet begrepen en niet luisterden..

Toegevoegd na 7 minuten:
ik ben 17 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Die onzekerheden horen ook bij je leeftijd al zie ik in jouw geval dat het net iets zwaarder weegt dan gemiddeld het geval is. Om nu te zeggen dat die gevoelens en gedachtes meestal veranderen naarmate je ouder wordt heb je nu weinig aan , al is dat gelukkig wel bijna altijd het geval voor de meeste problemen die je nu noemt.
Het belangrijkste sis dat je van jezelf gaat leren houden, want hoe vaak en hoeveel mensen het ook tegen je zullen zeggen, als je het zelf niet gelooft zal het nooit het gewenste effect hebben. Misschien moet je een keer met een maatschappelijk werker of een psychotherapeut een gesprek aanvragen. Zo zou het bijvoorbeeld ook kunnen zijn dat je hoog gevoelig bent waardoor dat soort problemen bij jou veel zwaarder wegen dan bij de gemiddelde tiener. Dan voel je je anders, onbegrepen, eenzaam en je voelt bv heel snel de gevoelens van een ander. Je voelt ook de dingen die ze dan niet uitspreken.
Nu wil ik je niet iets aanpraten,maar het fijnst zou zijn als je een stukje erkenning en herkenning kunt vinden in je gevoelens.
IK wens je heel veel succes met alles ! en ga er eens over praten met je huisarts, misschien vindt hij het een goed idee om je een keer door te verwijzen zodat je er een keer met iemand over kunt praten die er voor geleerd heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

zelfzekerder zijn! eerst en voor zelfvertrouwen naar je eigen!! niet te gevoelig maar harder zijn! je moet ni denken dat je lelijk zijt! ge komt nog zeker veel meisjes tegen ge zijt nog jong! er zijn er toch toch mensen die echt lelijk zijn en mooie meisjes hebben. ik zelf was vroeger ook erg beschaamd maar da gaat ook over. veel succes nog jongen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook ik heb misschien, naast al de goede ideeën hierboven, nog een goed idee.

Ik weet niet wat je op dit moment aan sport doet, maar je bouwt erg veel zelfvertrouwen op als je teamsport of groepssport doet.
Zo heeft het bij mij erg geholpen door RPM te gaan volgen. Erg veel fitnesscentra geven deze les van Les Mills.

Door het sporten in een groep bouwde ik veel zefvertrouwen op. Het werd zelfs zo veel vergroot dat ik sportinstructeur ben geworden. En dat heeft me nóg meer geholpen. Het helpen van mensen geeft ook erg veel zelfvertrouwen.

Dit is mijn ervaring, maar misschien helpt het ook bij jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zelfhulpboek; Negatief Zelfbeeld van Manja de Neef.
Erg succes vol. Als je er goed mee aan de slag gaat kun je er binnen 6 maanden vanaf zijn

Grt
Een ervaringsdeskundige.

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/negatief-zelfbeeld/1001004007526206/index.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijwilliger worden, helpen ... Er zijn mensen die geen dak hebben, ...