Is het aan te raden om in de wintermaanden vitamine C te slikken?

Ik heb vernomen dat er steeds minder vitamine C in ons huidige fruit zit. Ik wil dit dus graag aanvullen met 1000 mg bruistabletten in de wintermaanden. Echter, kan dit kwaad en kunnen mijn nieren hierdoor beschadigen? Sommige mensen zeggen dat teveel vitamine C niet goed is (je nieren moeten te hard werken) en andere zeggen dat je alles gewoon uit plast. Ik weet het dus niet meer. Wat is nu eigenlijk de waarheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een teveel aan vitamine C plas je inderdaad uit. En daar moeten je nieren, hoe groter het teveel is, verdomd hard voor werken. Met andere woorden: je nieren moeten te hard werken omdát je een teveel aan vitamine C weer uitplast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik wel eens ergens gelezen Heidi en ik heb dit ook wel eens in mijn kennissenkring van iemand vernomen.
Op zich verbaasd het mij ook niet gezien het feit dat alles maar bespoten wordt en de vaak te lang in de supermarkt blijven liggen waardoor de vitaminen afnemen. Een sinasappeltje van 1000 jaar geleden zal een stuk gezonder zijn geweest dan de huidige (oranje gekleurde) sinasappel van nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha, wel eens gelezen en wel eens gehoord, ja, dan moet het wel waar zijn. Zijn die vitamientjes dan allergisch voor wat er op de schil gespoten wordt? En hoezo te lang in de supermarkt liggen, tegenwoordig kunnen we juist het jaar rond vers groente en fruit krijgen, terwijl men vroeger de hele winter moest doen met de voorraad zuurkool en met appeltjes die tegen het eind van het seizoen half uitgedroogd en bruingerimpeld waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt gezegd dat wij hier in Europa geen vitaminetekort hebben en alles via onze voeding binnen zouden krijgen. Helaas……..de grond is extreem verarmd waardoor er vele elementen niet meer in die grond zitten en dit alles door intensieve teelt en (eenzijdige ) bemesting. Er zijn genoeg onderzoeken naar gedaan die dit steeds keer op keer bevestigen. Nu wil Suzy natuurlijk weten welke onderzoeken maar dat kan ik je helaas niet geven. Daarnaast worden vele producten bestraald wat niet echt de kwaliteit bevorderd, wel de vervaldatum! Het lang bewaren in de supermarkt en in de koelkast thuis is ook niet echt bevordelijk voor het vitamine behoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil inderdaad weten welke onderzoeken. Anders is het namelijk niet meer dan van horen zeggen. En er wordt zoveel gezegd. Als het 'genoeg onderzoeken' zijn die dit 'keer op keer bevestigen' kan het niet zo moeilijk zijn om minstens één betrouwbare en controleerbare bron te vinden, toch? Tot die tijd doe ik niet mee aan ongefundeerde bangmakerij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb daar geen onderzoek voor nodig hoor Stephanie. Je kunt op je klompen natellen dat middels de massaproductie/eenzijdige bemesting de groentes en fruit minder gezond zijn dan 1000 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel Edje40! Ik wilde het niet zo verwoorden maar het is inderdaad waar, ik heb daar eigenlijk ook geen officiele bron voor nodig, ik noem dat "common sense" en is eigenlijk ook geen discussie waard.
Ik zie het ook helemaal niet als ongefundeerde bangmakerij want het is dat helemaal niet. Als Suzy zich gezond voelt met haar dagelijkse fruit en groente is dat toch uitstekend! Iedereen moet eten en drinken waar hij of zij zich goed bij voelt. Als ik tijdens griep extra vitamine C nodig heb dan neem ik een extra tabletje want anders moet ik zoveel fruit eten om het gelijk aantal vitamine C binnen te krijgen dat ik gelijk de schijterij krijg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahahah steph!

Het beste antwoord

Stephanie je moet eens op deze link klikken. Staat van alles over. Je kunt dagelijks vitamine C innemen en bij ziekte kan je jezelf extra toedienen. In onderstaande link staat voldoende info hierover, erg interessant!
Het lijkt er meer op dat de pharmaceutische industrie iets achterhoudt dan dat ze willen dat het hele land aan de vitamine C tabletten gaat zitten.

http://www.wanttoknow.nl/overige/haal-jij-wel-die-vitale-hoge-c/

http://www.leefbewust.com/themas/vitaminec.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vanouds wordt vitamine C geassocieerd als remedie tegen winterkwalen. In enkele studies zijn aanwijzingen gevonden dat grote hoeveelheden vitamine C (600-1000 mg per dag) effect kunnen hebben op de duur van een griep of verkoudheid. Dat effect is echter maar klein: het scheelt hooguit een dag. Extra vitamine C is zeker niet noodzakelijk, want tegenwoordig is er ook in de winter genoeg verse groente en fruit - de belangrijkste leveranciers van deze vitamine. Een versgeperst sinaasappeltje is natuurlijk een uitstekende bron, maar ook klassieke wintergroentes als boerenkool en zuurkool zijn goede vitamine C-leveranciers. Ook de ouderwetse groc met citroensap levert vitamine C.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voldoende fruit (1 stuks per dag en 's ochtends vers geperst sap) is voldoende. Wat je teveel slikt aan vitamine C gaat linea recta weer richting uitgang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eet je per week 4 kiwi,s en 3 sinaasappelen,dan krijg je genoeg vitamine c binnen.
En voor de rest eet gewoon gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt onbeperkt vitamine C tot je nemen, op een manier die voor jou prettig is. Vind je fruit eten vervelend, dan heb je in de supermarkt voor weinig geld al buisjes vitamine C. En ook de donkere groene groenten bevatten die, alsook champignons. Dus bijv. broccoli en spinazie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitamine C heb je nodig voor vele lichaamsprocessen. Het is een krachtig antioxidant, waardoor het verouderingsprocessen en ontstekingen tegengaat. Uitplassen doe alle vitamine C, ook de therapeutische dosering als je teveel zou nemen. Teveel krijg je pas binnen als je last krijgt van winderigheid en diarree maar nierstenen krijg je er niet van, zoals vaak nog beweerd wordt.

Je kunt proberen met groente en fruit meer vitamine C binnen te krijgen maar voor meer dan een paar honderd milligram moet je daar kisten vol van verstouwen. Tabletten of poeder zijn dan handiger. Erg hoge therapeutische doseringen zouden eigenlijk intraveneus, direct in de bloedbaan toegediend moeten worden omdat dat veel effectiever is.

Dosering
De ADH is 80 mg per dag. De orthomoleculaire dosis is 2-3 gram per dag. Therapeutische doseringen kunnen soms oplopen tot 10 gram per dag.

Symptomen bij een tekort
- Gevoel van slapte
- Voorjaarsmoeheid
- Slecht genezende wonden
- Prikkelbaarheid
- Bloedend tandvlees, loszittende tanden
- Gemakkelijk blauwe plekken krijgen
- Gewrichtspijn
- Gebrek aan eetlust
- Hartklachten

'Therapeutisch' gebruik:
- Versnelt de genezing van wonden
- Houdt botten, tanden en geslachtsorganen gezond
- Natuurlijk antihistaminicum (bij allergische reacties)
- Kan helpen om onvruchtbaarheid bij de man te bestrijden
- Vermindert de duur van verkoudheden en andere virussen

Zelf gebruik ik al jaren 3 à 4 gram per dag, naast enkele andere supplementen. In die tijd ben ik nooit meer verkouden of grieperig geweest, op een enkele snotneus na. Dat is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs maar voor mij werkt het in ieder geval. Omdat het veel meer doet vind ik het zinnig om niet alleen 's winters extra vitamine C te gebruiken.