Is het aan te raden om in de wintermaanden vitamine C te slikken?

Ik heb vernomen dat er steeds minder vitamine C in ons huidige fruit zit. Ik wil dit dus graag aanvullen met 1000 mg bruistabletten in de wintermaanden. Echter, kan dit kwaad en kunnen mijn nieren hierdoor beschadigen? Sommige mensen zeggen dat teveel vitamine C niet goed is (je nieren moeten te hard werken) en andere zeggen dat je alles gewoon uit plast. Ik weet het dus niet meer. Wat is nu eigenlijk de waarheid?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Stephanie je moet eens op deze link klikken. Staat van alles over. Je kunt dagelijks vitamine C innemen en bij ziekte kan je jezelf extra toedienen. In onderstaande link staat voldoende info hierover, erg interessant! Het lijkt er meer op dat de pharmaceutische industrie iets achterhoudt dan dat ze willen dat het hele land aan de vitamine C tabletten gaat zitten. http://www.wanttoknow.nl/overige/haal-jij-wel-die-vitale-hoge-c/ http://www.leefbewust.com/themas/vitaminec.html

Vanouds wordt vitamine C geassocieerd als remedie tegen winterkwalen. In enkele studies zijn aanwijzingen gevonden dat grote hoeveelheden vitamine C (600-1000 mg per dag) effect kunnen hebben op de duur van een griep of verkoudheid. Dat effect is echter maar klein: het scheelt hooguit een dag. Extra vitamine C is zeker niet noodzakelijk, want tegenwoordig is er ook in de winter genoeg verse groente en fruit - de belangrijkste leveranciers van deze vitamine. Een versgeperst sinaasappeltje is natuurlijk een uitstekende bron, maar ook klassieke wintergroentes als boerenkool en zuurkool zijn goede vitamine C-leveranciers. Ook de ouderwetse groc met citroensap levert vitamine C.

Bronnen:
http://www.vlissingen.nl/Bibliotheek-Vliss...

Voldoende fruit (1 stuks per dag en 's ochtends vers geperst sap) is voldoende. Wat je teveel slikt aan vitamine C gaat linea recta weer richting uitgang.

Eet je per week 4 kiwi,s en 3 sinaasappelen,dan krijg je genoeg vitamine c binnen. En voor de rest eet gewoon gezond.

je kunt onbeperkt vitamine C tot je nemen, op een manier die voor jou prettig is. Vind je fruit eten vervelend, dan heb je in de supermarkt voor weinig geld al buisjes vitamine C. En ook de donkere groene groenten bevatten die, alsook champignons. Dus bijv. broccoli en spinazie.

Vitamine C heb je nodig voor vele lichaamsprocessen. Het is een krachtig antioxidant, waardoor het verouderingsprocessen en ontstekingen tegengaat. Uitplassen doe alle vitamine C, ook de therapeutische dosering als je teveel zou nemen. Teveel krijg je pas binnen als je last krijgt van winderigheid en diarree maar nierstenen krijg je er niet van, zoals vaak nog beweerd wordt. Je kunt proberen met groente en fruit meer vitamine C binnen te krijgen maar voor meer dan een paar honderd milligram moet je daar kisten vol van verstouwen. Tabletten of poeder zijn dan handiger. Erg hoge therapeutische doseringen zouden eigenlijk intraveneus, direct in de bloedbaan toegediend moeten worden omdat dat veel effectiever is. Dosering De ADH is 80 mg per dag. De orthomoleculaire dosis is 2-3 gram per dag. Therapeutische doseringen kunnen soms oplopen tot 10 gram per dag. Symptomen bij een tekort - Gevoel van slapte - Voorjaarsmoeheid - Slecht genezende wonden - Prikkelbaarheid - Bloedend tandvlees, loszittende tanden - Gemakkelijk blauwe plekken krijgen - Gewrichtspijn - Gebrek aan eetlust - Hartklachten 'Therapeutisch' gebruik: - Versnelt de genezing van wonden - Houdt botten, tanden en geslachtsorganen gezond - Natuurlijk antihistaminicum (bij allergische reacties) - Kan helpen om onvruchtbaarheid bij de man te bestrijden - Vermindert de duur van verkoudheden en andere virussen Zelf gebruik ik al jaren 3 à 4 gram per dag, naast enkele andere supplementen. In die tijd ben ik nooit meer verkouden of grieperig geweest, op een enkele snotneus na. Dat is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs maar voor mij werkt het in ieder geval. Omdat het veel meer doet vind ik het zinnig om niet alleen 's winters extra vitamine C te gebruiken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100