Jeuk wordt ook wel pruritus genoemd . Het is net als pijn heel erg moeilijk te omschrijven, terwijl iedereen weet hoe het voelt. Het is een kriebelig maar onaangenaam gevoel. Vaak kan je het niet laten om te krabben, ondanks dat je weet dat dit het alleen maar erger maakt. Jeuk kan net zo vervelend zijn als pijn en je soms hele nachten wakker houden.
Jeuk ontstaat doordat de jeukzenuw in de huid geprikkeld wordt en op zijn beurt jeuksignalen naar de hersenen stuurt. Hoe die prikkeling van de jeukzenuw precies ontstaat is nog niet helemaal duidelijk. Het kan heel veel verschillende oorzaken hebben. Iedereen is wel eens door een mug geprikt en kent de jeukende muggenbult. Maar ook bepaalde ziekten of bijwerkingen van medicijnen kunnen jeuk geven. Sommige mensen hebben jeuk zonder dat er een oorzaak voor gevonden kan worden.
Amadea
13 jaar geleden
In principe is jeuk een reactie van de huid ergens op. Maar het kan ook psychisch zijn, denk maar eens aan spin of een hoofdluis die op je dreigt te kruipen, de gedachte allleen al maakt automatisch dat je hand naar die plek gaat waar je denkt dat het zou kunnen jeuken.
Jeuk waarschuwt ook voor een schadelijke stof of een vrijkomende irritatie in de omgeving.
Een erge onbalans van de huid zoals eczeem zorgt voor extreme jeuk, daar moet dan toch op worden ingegrepen met een creme.
Warmte en transpiratie zorgen ook voor jeuk. Afkoeling kan zorgen dat die jeuk vermindert.
Samenvattend is jeuk een alarmsignaal, maar kan het ook stressgerelateerd ontstaan.