komt het syndrome van down voor bij alle rassen van de wereldbevolking?

heb jaren in de gehandicaptenzorg gewerkt, maar heb nog nooit donkere mensen met het syndrome van down gezien. Is dit een specifiek 'blank' syndroom of was het toeval dit ik dit nooit zag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
39K

Het beste antwoord

het komt overal op de wereld voor, alleen word het in de weterse beschaving het meest geaccepteerd. Bij andere volken worden ze vaak opgesloten of zelfs doodgemaakt. Ze hebben namelijk eigenlijk niks aan zo'n iemand, in bijvoorbeeld Afrika is het meestal een kwestie van overleven tegen wetertekkorten en allerlei andere problemen die er spelen, dan is het niet handig om een kind met het Syndroom van Down te hebben. EN als je kijkt naar China, daar mag een gezin maar bestaan uit één kind, en ouders willen het liefst dan natuurlijk een gezond kind. Dit gaat vaak ten koste van het kind met het Syndroom van down. het gaat daar zelfs zo ver dat er meisjes worden weggegeven bij ziekenhuizen of tehuizen omdat de ouders liever een jongentje hebben. Jongens hebben een hogere status in China.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk antwoord, dank je!

Andere antwoorden (5)

Syndrome van Down komt bij iedere bevolkinsgroep voor.

Dat je weinig 'donkere' mensen met het syndrome van down tegen komt heeft vaak te maken met de cultuur.
In veel culturen schamen ze zich wanneer men een gehandicapt kind heeft. Deze wordt dan ook krampachtig voor de buitenwereld verborgen gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, komt net zo vaak voor. Echter hebben niet-blanke mensen met het syndrom van down een veel grotere kans om te sterven. Zeven keer zo groot zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yup komt voor bij alle rassen... heb zelf een zus gehad met syndroom van down en ging wel eens een dagje doorbrengen bij haar op het dagverblijf, maar je hebt ze daar in alle kleuren soorten en maten hoor :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx, heb zelf jaren op dagverblijven gewerkt en ze nooit gezien... wel alle andere syndromen en handicaps, maar geen down. Was vast toeval dan :)
In het voormalige Oostblok werden die mensen weggestopt in tehuizen, waardoor daar soms de illusie leeft dat dat daar helemaal niet bestaat. Dat zo'n doorgaans 'tehuis' mensonwaardig is hoeft geen betoog. Ik heb wel eens van iemand gehoord, dat hij een mongooltje uit Mongolië heeft gezien, dus ook daar komt het zeker voor.

Houdt er rekening mee dat de Afrikanen die naar Europa komen, geen gemiddelde Afrikanen zijn. Veelal hebben ze gestudeerd, spreken talen, hadden geld en een paspoort om überhaupt te kunnen vluchten. Geen voorwaarden voor een gemiddelde Afrikaan met Down Syndroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, trinomische, chromosomale afwijkingen als Downsyndroom worden bij alle rassen, in alle landen ter wereld aangetroffen. Dit wijst erop dat er geen direct verband bestaat tussen zaken als slechte voeding, klimaat of woonplaats en Downsyndroom.