Wie weet er een mooi woord voor lotgenoot ?

Het lot en genoten zijn geen fraaie woorden terwijl je wel weet waar het om draait. Heel veel zieken zijn lotgenoot van elkaar maar ze hebben allemaal een hekel aan het woord lotgenoot.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Wat is er mis met het woord lotgenoot ? Het is een prachtig nederlands woord dat precies de lading dekt. Je bent genoten / gezellen / een groepje of gezelschap dat hetzelfde lot / probleem / bestemming / verschijnsel onder
gaat.

Het slaat natuurlijk ook niet alleen maar op ziekte, al gebruiken we het woord lot zelden in positieve context. Maar ook twee mensen die zijn afgewezen voor de zelfde functie of die beide hun relatie hebben zien eindigen zijn lotgenoten. Het primaire doel van een woord is dat de betekenis duidelijk is, en dat is hier zeker het geval. Het heeft zijn waarde dus nog beslist niet verloren.

Zou je daarvoor een synoniem willen bedenken, dan zou je dat bijna moeten toespitsen op de situatie specifiek van meerdere mensen met dezelfde of een vergelijkbare ziekte.

Het enige woord dat wellicht een beetje in de buurt komt is medestanders, maar dat vereist veel meer een actief aspect. Als lotgenoten ondergá je, en is er juist weinig concreets te ondernemen tegen het gemeenschappelijke lot - vandaar ook lot ; dat impliceert een onafwendbaarheid.

Dat is ook misschien de negatieve bijklank die je bedoelt waardoor zieken er een hekel aan hebben. Maar ik denk eerder dat ze een hekel hebben aan het ziek zijn zelf, de onafwendbaarheid en de onmacht dan aan het feit dat er mensen zijn die precies in dezelfde situatie zitten en precies weten hoe ze zich voelen ; de lotgenoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK noem het woord medestander, maar leg voornamelijk uit waarom het woord lotgenoot niet veranderd hoeft te worden, omdat het niet het woord is dat de weerstand veroorzaakt. Dat is ook een antwoord ; de vraag staat namelijk niet altijd voor het vraagteken maar meer in de begeleidende text.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, en ik vind Lotgenoot dus inderdaad een heel mooi woord om een lotgenoot mee aan te duiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat mensen hier het woord 'genoten' (gezellen, partners) verwarren met het voltooid deelwoord van 'genieten' dat voornamelijk in positieve context wordt gebruikt door elkaar halen. (Je kunt ook iets genieten zonder er van te genieten, maar dat is niet het genoten (of DE genoten) die in lotgenoten bedoeld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, met lotgenoten bedoel je echt mensen, met geluk of ervaring heeft dat niets te maken. Het zijn een soort eeeh......broeders of gezelschap eigenlijk. Eén lotgenoot, twee lotgenoten, meer lotgenoten. Net als klasgenoten (die genieten er ook niet altijd van trouwens) en leeftijdsgenoten.

Andere antwoorden (17)

collega-zieke?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Medepatiënt vind ik een net woord.
14 jaar geleden
medestrijder vind ik wel een mooie metafoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deelgenoot, is dat iets? Dit staat in het synoniemenwoordenboek.
td
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
medestrijder misschien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hier een aantal opties
synoniemen van METGEZEL

metgezel is 1 maal gevonden als trefwoord:

trefwoord: metgezel
synoniemen: gezel, kameraad, maat, makker, partner, reisgenoot
metgezel is 2 maal gevonden als synoniem van een ander trefwoord:

trefwoord: kameraad
synoniemen: gabber, kompaan, kornuit, maat, makker, metgezel, spitsbroeder, vriend, wapenbroeder
trefwoord: maat
synoniemen: collega, gabber, kameraad, maatje, makker, metgezel, partner, vriend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder de andere antwoorden bekeken te hebben:
1. Reisgenoten
2. Steun-dragers
3. Ziekte-vrienden
4. Leven-genieters
5. Schuitje-genoten (van in het zelfde schuitje)
6. ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij vindt de woorden lot en genieten niet bij elkaar passen... dat is heel begrijpelijk, want het lot -je lot- is iets dat je overkomt, daar heb je niet voor gekozen en meestal ervaar je je lot niet als iets prettigs of positiefs...

als je je lot wel als prettig of positief ervaart noem je het meestal 'mijn bestemming' of gewoon 'mijn leven' of benoem je het niet, omdat het je niet opvalt...

als je dát, wat het leven je brengt, als pijnlijk of moeilijk ervaart, kun je er niet van genieten... het liefste wil je, dat het stopt of verandert... kortom: je verzet je er tegen...

naar mijn ervaring zit het geheim van gelukkig leven er in om alles wat op je pad komt te aanvaarden, te accepteren...
op het moment dat het lukt om in te zien én te accepteren dat alles is zoals het is, en met al je liefde en creativiteit ben je niet in staat het te veranderen... op dát moment kan er acceptatie ontstaan... dan kan er ontspanning ontstaan... hoe de omstandigheden ook zijn...
wellicht kun je dan genieten van je 'lot'...

Toegevoegd na 2 uur:
aha... ik meen nu te begrijpen dat het woord genoten niet komt van genieten... laat ik dat nu altijd gedacht hebben....

ik geef inderdaad geen antwoord in die zin dat ik een pasklaar woord geeft dat je kunt gebruiken in plaats van lot-genoten... ik heb gewoon wat zitten filosoferen over lot en genieten... zal ik dit antwoord dan maar verwijderen... wat denk jij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Genoten hebben is NIET hetzelfde als genoten ZIJN. (1 genoot - twee genoten. Als in reisgenoten, klasgenoten en...lotgenoten).
Lot had het erg naar zijn zin?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Gelijkaardig" zouden de belgen zeggen. Gelijk klinkt aardig en aardig natuurlijk al vanzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Medi-maat of medi-broeder/zuster of medibroer of -zus
lijkt me wel wat, als ik er over nadenk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Medi-maatje.....klinkt goed vind ik! (ik mag nog ( steeds) niet stemmen, anders +1)
Medi-gezel. Medi voor het woord 'medisch' en gezel spreekt voor zich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het nederlands zou ik geen passend woord kunnen vinden, maar daar ik heel lang in het buitenland heb gewoond, vind ik het woord "confratelli" heel toepasselijk. Daarnaast klinkt het ook nog wel mooi..... :)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is medebelever (of medebeleefster) iets, Addy?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In-De-Misère-Meedeler!