het hart is een spier. Bij het kloppen van het hart knijpt de hartspier zich samen en wordt met kracht het bloed in de slagader gepompt. Het samenknijpen van de hartspier wordt zoals bij alle spieren door zenuwimpulsen aangestuurd. Deze zenuwimpulsen worden in de lagere hersenstructuren gegenereerd. Dit is handig want dan hoeven we er niet bij na te denken en klopt het hart ook door als we een forse hersenbeschadiging hebben of zelfs bij coma.

Het tempo en ritme waarmee het hart klopt is echter wel afhankelijk van allerlei andere lichamelijke en externe factoren. Als je sport of hart fietst om de trein te halen heeft het lichaam meer bloed nodig en zal het hart harder moeten kloppen. Allerlei andere lichamelijke functies, zoals de vertering van het voedsel door de maag, wordt dan tijdelijk op een laag pitje gezet.

Het kloppen van het hart wordt ook op ‘een laag pitje’ gezet als er plotselinge dreiging is. Het lichaam bereidt zich dan voor op aanvallen of vluchten en zorgt dat de spieren snel kunnen bewegen en het lichaam waakzaam is. Bij langdurige stress staat het lichaam de gehele tijd onder spanning en komt het slecht tot rust, waardoor het hart overuren moet maken en je eigenlijk een ‘sporthart’ nodig hebt om te kunnen voldoen aan de spanning die gevraagd wordt. Dit kan af en toe leiden tot ritmestoornissen, omdat het voor het hart de spanning niet meer vol te houden is.

dus ja je brein beinvloedt je hart
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er zijn mensen die bewust hun hartslag kunnen verlagen. Ik neig dan ook naar 'ja'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk van wel. Je kan je zelf ook ziek denken, dus lijkt het me dat je dat ook met je hart kan doen.
Als je paranoïde bent, een geestesziekte, kan je daardoor een verhoogde hartslag krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, denk er maar eens aan dat stress ook je hart kan beinvloeden..... Als je bang bent of gestresst bent verhoogt je hartslag.... En stress en angst is een state of mind....... Dus ja, je brein kan je hart beinvloeden.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan je brein je hart beïnvloeden.
Heb je je hartslag wel eens gemeten vóór en nadat je je kwaad hebt gemaakt, een mooie vrouw je aanspreekt, enorm geschrokken bent? Allemaal reacties die je brein veroorzaakt.

Als je bedoelt: "kan je bewust(zijn) je hartritme beïnvloeden", dan wordt het al minder voor de hand liggend; maar er zijn verscheidene gevallen bekend van mensen die inderdaad bewust hun hartslag konden veranderen.

’t Is ook niet zo héél vreemd; immers, de 'lijntjes' van hersenen naar hart liggen er al; het wordt dan enkel een kwestie van uitzoeken welke zenuwen (al dan niet indirect) gebruikt kunnen worden om een versnelling/vertraging van je hartslag teweeg te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
elke hartslag wordt veroorzaakt door een trigger uit je brein, dus ja.

Wellicht dat je het overdrachtelijk bedoeld? hersens-ratio en hart-gevoel?

In dat geval beinvloeden ze elkaar razend veel als het goed is. Als je die twee in balans kan houden, dan wordt je gevoel gevoed o.a. door ratio en je ratio door je gevoel. Zo kunnen ze hun mooie dans uitvoeren. En sta je beresterk.

Als gevoel een poosje de overhand heeft, wordt je een zweeftype. Dan is het tijd voor een berg ratio.
Als ratio een poosje de overhand heeft dan wordt je een kille robot. Tijd voor een dosis gevoel. Laat ze elkaar mogen en versterken:) en geniet vooral van het resulaat:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, al was het alleen maar omdat je door stress hartklachten kunt krijgen. Het hartritme kan bijvoorbeeld verstoord worden, je kunt een hoge bloeddruk krijgen en hartkloppingen. Er is een direct en wederzijds verband tussen het hart en de hersenen.

Nog iets vanuit een andere 'point of view': chakra's. Chakra's zijn centra van energie, ze kunnen niet in balans zijn en onvoldoende open staan.

Daarnaast kun je hartslag verlagen met meditatie en wilskracht.