Moet je juist ijskoude drank drinken als je het warm hebt of een wat minder koude drank?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Je kunt om af te koelen het beste warme dranken drinken. Je lichaam probeert de temperatuur constant op 36,5 graden te houden. Drink je iets warms, dan gaat de interne verwarming uit. Het lichaam is gewend aan geleidelijke veranderingen en regelt dan steeds bij. Als je plotseling iets heets drinkt, is er een overreactie en wordt de lichaamstemperatuur snel teruggeregeld. Het effect is dat je afkoelt. Bij koude dranken gebeurt het omgekeerde.

Toegevoegd na 17 minuten:
Overigens is de hoeveelheid drinken belangrijker dan de temperatuur. Het Voedingscentrum adviseert om bij warm wee minimaal twee liter te drinken. Alcoholische dorstlessers, zoals bier, zijn minder geschikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

mijn gevoel zegt warm drinken als je het warm wilt hebben, maar volgens mij zit er een theory achter dat als je koud drinkt je het gevoel hebt dat het buiten warmer is zodat je het dus warm krijgt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een warme drank moet je drinken als het warm is. Hoe paradoxaal dat ook klinkt; het zorgt ervoor dat je je een stuk frisser voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Warme of lauwe dranken.. hetzelfde als bij het nemen van een douche met warm weer..dan ook een warme of lauwe douche nemen.. als je je lichaam warmte toedient als het al warm is zal het er alles aan gaan doen om die warmte kwijt te raken dus gaan je porien wijd open om dat te bewerkstelligen en koel je dus af.. andersom hetzelfde: als je het koud hebt en dient je lichaam extra kou toe zal het de porien sluiten om de warmte vast te houden..
Daarnaast is ijskoud water slecht voor je maag en kun je er vreselijke hoofdpijn van krijgen omdat je bloedvaatjes zich vernauwen door de kou...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel drinken in de hitte is van belang om het uitgezwete vocht aan te vullen. Maar zorg ervoor dat een drank niet té koud is. Je maag en darmen kunnen hierdoor geïrriteerd raken, met krampen en diarree tot gevolg. Beter is een warme kop thee. De warme vloeistof zorgt ervoor dat het lichaam een koudereactie teweegbrengt, waardoor kort na de thee een aangenaam, minder warm gevoel ontstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In warme landen, zoals in Marokko en Turkije, wordt heel vaak warme thee gedronken. En echt niet alleen omdat het moslims zijn. Toen ik in die landen was, merkte ik het zelf ook: van thee gaat de dorst over, van koude drank krijg je steeds meer behoefte om te drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
warme thee en een warme douche zorgen er voor dat je afkoelt!!!!
bij koude dranken trekt alles samen en kun je je warmte juist niet kwijt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je koude vloeistof drinkt, moet je lichaam extra werken om die vloeistof te "verwarmen" op lichaamstemperatuur. Dus ga je zweten. Drink daarom iets wat niet te koud is.