Hoe lang duurt het voor koolhydraten,eiwitten en vetten in je lichaam zijn opgenomen?

Dus hoe lang duurt het voordat je de energie die in de stoffen zit effectief gebruikt kan worden voor verbranding vanaf het moment dat je de bepaalde stof consumeert?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Eiwitten:
Opnamesnelheid licht aan de afbraaksnelheid van compleet eiwit naar losse aminozuren (je lichaam neemt geen eiwit op maar amnozuren) Hydrolisaten zullen dus sneller compleet afgebroken en opgenomen zijn maar compleet weieiwit doet er net zo lang over om opgenomen te worden als compleet caseine.

De termen "langzaam" en "snel" slaan meestal op de passeersnelheid van de maag. Caseine vlokt onder invloed van een lage pH waardoor het in de maag gaat klonteren en deze du langzamer passeert.

Waar je naar moet kijken is de bloedwaarde *stijgingssbelheid en piek) van de aminozuren.

losse aminozuren ca 60 min.
hydrolisaat ca 80min
wei isolaat ca 2 uur (hoe bedoel je snel )
http://forum.body-fitness.nl/m337727-print.aspx

Koolhydraten worden ook met verschillende "snelheden" opgenomen in het bloed. Het 1 wordt direct opgenomen, het ander doet er veel langer over, dit is dus afhankelijk van het soort. Hier vind je info over koolhydraten:
http://ehf.4749.informatie.wiost.nl/

Vetten:
De snelheid van de opname van vetten hangt af van de "ketenlengte" van het vet, en de verzadiging. Hoe langer de 'keten" hoe trager de opname. De opnamesnelheid wordt wel groter indien het vet meer onverzadigd is.

http://books.google.nl/books?id=fQCqMrKCvn4C&pg=PA131&lpg=PA131&dq=opnamesnelheid+vetten&source=bl&ots=YuHR5AXai4&sig=E-YGrRDsHNrQA-u1LuGaGv1wEkI&hl=nl&ei=pqd7TZmyJIHpObyjwPwG&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9&ved=0CGEQ6AEwCA#v=onepage&q&f=false
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit noem ik nou een mooi antwoord :-) +

Andere antwoorden (1)

van koolhydraten weet ik dat ze behoolijk snel worden opgenomen, dat merk je binnen een kwartier al geloof ik. Daarom gebruiken sporters dat inderdaad veel. pasta's bijvoorbeeld.