De huidcellen delen zich voortdurend om de huid te vernieuwen. Dat kan echter niet eindeloos doorgaan en er zitten mechanismen in de cellen die zorgen dat de deling gecontroleerd blijft. De UV straling van de zon dringt door tot de huid en kan het DNA beschadigen. Door mutaties (wijzigingen) in het DNA (het erfelijk materiaal) kán het controle mechanisme beschadigd of ontregeld raken waardoor de cellen niet meer stoppen met delen. Dit heet dan in de huid huidkanker. Hoe vakere en langer je zont, hoe meer risico hier op.

Om dat te voorkomen maakt de huid ook pigment aan en wordt dikker als je vaak in de zon zit. Vooral bij kinderen is het een groter risico, waardoor zij eigenlijk helemaal niet in de zon moeten komen op het heetst van de dag óf voldoende en vaak zonnebrandcreme met een hoge UV filter moeten gebruiken.

De kankerbestrijding geeft de volgende brochure uit (zie bron)

Toegevoegd na 2 minuten:
Let op: Er is in het kankeronderzoek een relatie aangetoond. Dat betekent niet dat als je huidkanker hebt dit komt door teveel zonnen, of als je zont dat je dan ook huidkanker krijgt.

Men legt onder meer verband met:

- de totale hoeveelheid UV die iemand in de loop van zijn leven opdoet. De straling van de natuurlijke zon en die van bruiningsapparaten moeten bij elkaar worden opgeteld;

- het aantal keren dat iemand zonnebrand heeft opgelopen;

- het aantal keren dat iemand een nog niet gewende (= verdikte) huid van het ene moment op het andere volop aan UV heeft blootgesteld;

- hoge blootstelling vóór het vijftiende jaar;

- in de zon zijn met een natte huid;

- wisselwerking tussen UV en onder meer cosmetica.

Voor elk van de verschillende vormen van huidkanker zijn waarschijnlijk een of meer van deze verbanden aan de orde.

Hoe het precies zit, is echter nog niet helemaal duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De zonnestraling heeft genoeg energie om chemische verbindingen om te zetten. hierdoor kan je DNA beschadigt raken, waardoor de cel wildgroei kan gaan vertonen die we kanker noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"De slechte kant van UV
De energie van UV-straling wordt in de huid opgenomen door eiwitten. Een belangrijke structuur in de huidcellen is het erfelijk materiaal, het DNA. Door de absorptie van de energie kan het DNA veranderen. "