Thuiszorg in rekreatiewoning?

Moet je thuizorg in de gemeente van je postadres vragen of bij de gemeente waar je rekreatiewoning staat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Het gaat er om waar je ingeschreven staat. Maar op dit moment (dat gaat volgend jaar veranderen, dus let op!) valt van de zorgfuncties alleen de huishoudelijke hulp onder de gemeente (WMO).

Meestal bedoelt men met "thuiszorg" persoonlijke verzorging of verpleging. Dat valt nu nog onder de AWBZ en gaat volgend jaar grotendeels onder de zorgverzekering vallen. Alleen persoonlijke verzorging voor mensen die dit nodig hebben op grond van een psychiatrische aandoening valt dan onder de gemeente (WMO), voor mensen met een lichamelijke handicap of ziekte valt het vanaf 2015 onder de zorgverzekeringswet (ZVW). Tot die tijd worden indicaties nog gesteld door het CIZ en valt deze zorg onder de AWBZ; niet de gemeente dus.

Ook begeleiding valt op dit moment onder de AWBZ en moet dus aangevraagd worden via dezelfde route (CIZ) als persoonlijke verzorging en verpleging. Vanaf 2015 gaat deze zorg onder de gemeente vallen. De huishoudelijke verzorging blijft bij de gemeente.

Zorg die valt onder de gemeente, moet altijd aangevraagd worden in de gemeente waar je woont en dus als het goed is ook staat ingeschreven. Ook bij tijdelijk verblijf elders, zoals - wat vaak voorkomt - een ziekenhuis of revalidatiecentrum.

U vertelt niet of u min of meer permanent in een recreatiewoning woont of dat het gaat een vakantie of tijdelijk verblijf. In het eerste geval zou je daar als het goed is ook staan ingeschreven. Maar AWBZ-zorg kan ook verleend worden op een ander adres dan het woonadres. Wanneer je jezelf niet kunt wassen of aankleden of je kunt niet zelf naar de WC, heb je daar immers ook hulp bij nodig wanneer je niet thuis bent. Voor de indicatiestelling maakt je verblijfadres weinig uit, als de indicatiesteller je maar kan bereiken.

Huishoudelijke hulp kun je NIET zomaar "meenemen" naar een ander adres. Dat wordt namelijk mede geïndiceerd aan de hand van je woonsituatie en de hulp heeft nadrukkelijk als doel om de eigen woning schoon te houden. Wanneer u door omstandigheden voor langere tijd niet thuis kunt wonen en u zou thuis wél in aanmerking komen voor huishoudelijke hulp, overleg dan met de gemeente waar u normaal gesproken woont en waar u ingeschreven staat of hier mogelijkheden voor zijn. Ik vrees dat je in zo'n situatie behoorlijk tussen wal en schip zult vallen, maar proberen kan natuurlijk altijd. Vooral wanneer er medische redenen zijn voor tijdelijk verblijf elders, zijn WMO-consulenten wellicht bereid om de mogelijkheden van de wet wat op te rekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Thuiszorg krijg je thuis, dus op het adres waar je als woonachtig staat ingeschreven. Als door thuishulp bekend wordt bij de gemeente dat je woont in een recreatiewoning dan kun je met handhaving te maken krijgen. Permanent wonen in een recreatiewoning is verboden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Thuiszorg krijg je thuis". Dat klopt, maar je kunt ook ergens anders thuiszorg krijgen. Als je ergens logeert bijvoorbeeld, of op school of op je werk. Daar moet je ook gewoon naar de WC kunnen, bijvoorbeeld. In de praktijk is zorg op wisselende locaties makkelijker te regelen vanuit PGB dan wanneer je zorg ontvangt van een instelling (ZIN, zorg in natura), maar zeker op een vakantieadres is dat met ZIN ook prima te regelen hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie reactie Lies. Het is me meer duidelijk geworden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi :-) Ik regel tegenwoordig alles vanuit het PGB, maar ook met ZIN is wel het één en ander mogelijk, al is het minder flexibel en mede daarom niet altijd op korte termijn te regelen. Als ik ergens logeer bijvoorbeeld, dan huur ik gewoon de zorg ter plekke in. Nu ga ik eigenlijk nooit op vakantie, maar het is eventueel ook mogelijk om één van je vaste zorgverleners mee te nemen als je op vakantie gaat. Met ZIN kan dat weer niet. Met de toiletgang heb ik gelukkig de laatste tijd zelden meer hulp nodig, maar ik ken ook mensen die zelf iemand meenemen naar school of werk, of die op vaste tijden daar afspreken met de thuiszorg zodat ze naar het toilet kunnen, of kunnen worden verschoond. Als die zorg alleen in je eigen huis mogelijk zou zijn, zouden die mensen amper meer de deur uit kunnen of afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van vrijwilligers die dan weer niet elke soort zorg kúnnen leveren. Maar je hebt wel gelijk dat het permanent wonen in een recreatiewoning - uitzonderingen daargelaten - niet mag. En bij deze vraag krijg ik wel die indruk, omdat VS het heeft over een postadres en een (ander) verblijfadres.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies, is het alles bij elkaar nou eenvoudiger of ingewikkelder geworden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sinds wanneer? Ik heb nog maar sinds een paar jaar àlle zorg via PGB, daarvoor had ik vooral de persoonlijke verzorging als ZIN. Dus ik kan niet meepraten over alle stelselwijzigingen en andere veranderingen die er geweest zijn. Ik heb met mijn PGB voor huishoudelijke hulp nog net de overgang van AWBZ naar WMO voor huishouden meegemaakt, en natuurlijk de overgang van de WvG naar de WMO. Er is wel wat gewijzigd in onder meer de wijze van het afleggen van de verantwoording, maar in de tijd dat ik PGB's heb niet zo heel veel. En hoe vanaf 2015 alles eruit gaat zien; dat weet nog niemand, dus daar kan ik ook nog niets over zeggen.