Welke risico loop je op als je raam nachts open laat?

Hallo,

Ik laat bijna altijd mijn raam open in mijn slaapkamer (behalve in de winter).

Maar is dat wel verstandig? Loop je bijvoorbeeld geen verkoudheid of een stijve nek op door de temperatuur verschil of door de koude wind? Of is dit allemaal flauwekul?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

Verkouden word je door een virus, NIET door kou.
Ventilatie in je slaapkamer is nodig voor een goede slaap - de bedoeling is niet dat je wegwaait natuurlijk, maar dat er frisse lucht binnenkomt, en dat al het vocht dat een mens produceert afgevoerd kan worden. Ook in de winter.
Als het erg koud is, zal een vochtige kamer nog kouder aanvoelen, dus dan zul je wel een beetje moeten verwarmen.
Ik heb zelf de deur altijd op een kier staan tot het echt gaat vriezen, dan gaat ie alleen overdag even open om te luchten. Boven de deur zit ook nog een ventilatiesleuf die altijd open is.

Stel dat het echt koel is in je kamer, dan zou je theoretisch wel een stijve nek kunnen oplopen, maar ik weet dat ik in m'n slaap automatisch m'n dekbed lekker om me heen trek. Ik word dan wel met een koude neus wakker ;-)

Tegen muggen (en eventuele andere dieren) kun je een hor maken; insluipers kunnen je raam misschien wel gebruiken maar of ze dat zullen doen als er iemand ligt te slapen is de vraag (los van of ze bij je raam kunnen komen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ligt eraan wat je lichaam gewend is, maar in het algemeen is het wel goed. Je slaapt beter, en je krijgt frisse lucht. Dat is tenminste wat me ouders altijd zeiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moet niet tochten. Dus als je een raam open hebt, moet je de andere ramen en de deur dicht houden. Dan is het prima. Ik slaap zelfs in de winter met het raam op een kiertje. Lekker fris!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ramen zijn vaak open, het nadeel is dat ik wel eens de buren hoor in een nachtelijke sessie:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inbrekers :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik slaap ook altijd met een raam open, nooit last van gehad...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valt best mee toch, zolang je hem niet in de koude winter open laat gebeurt er niet zo veel. Of het moet s'nachts opeens gaan regenen dan wordt je s'ochtends in het water wakker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
muggen :( !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GRRRRRRR MUGGEENENNENEN
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hor lost dat op.