Is slapen met sokken aan ongezond?

Deze winter heb ik op koude dagen een paar keer mijn sokken in bed aangehouden?

Ik kan me van vroeger herinneren dat ik dat als kind
niet mocht, omdat het ongezond zou zijn.

Weet iemand of dat zo is en zo ja, waarom!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Shöne beine had dr kleine ;-)
Kimath
13 jaar geleden
Ik heb speciale bedsokken, heerlijk warm!

Het beste antwoord

Nee, dat is niet ongezond.

Heel veel mensen slapen met bedsokken.

Altijd nog gezonder dan heel die slaapkamer warm stoken.

Vroeger zeiden ze dat dat ongezond was omdat:
* er niet zo vaak gewassen werd, dus je had vaak je overdagsokken die je 's nachts aanhield dan al een paar dagen aan.
* Er niet zo vaak gewassen werd, dus die sokken, die vaak afgaven of vuil waren, maakten het beddengoed eerder vuil.
* Men over het algemeen wat harder was.
Het ijs stond in de winter op de ramen.
Je kreeg een kruik als je ziek was en verder niet zeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer aannemelijk, bedankt!

Andere antwoorden (8)

Dat is een ouderwets fabeltje.

Het enige waar je op moet letten is dat je sokken niet veel te strak zitten waardoor je voeten minder bloed krijgen, maar dan nog is er niets ongezonds aan.

Nee, met sokken slapen is niet ongezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor! Slapen met koude voeten is waarschijnlijk veel ongezonder. En ook niet zo comfortabel.

Als je het echt heel scherp wilt stellen, dan zou je kunnen zeggen, dat het niet zo goed is, om je lichaam altijd maar ingepakt te hebben. 24 uur per dag een muts op, of handschoenen aan, is ook niet zo gezond. Zelfde geldt voor je voeten en sokken.

Maar als jij, alleen als het koud is, met een paar sokken aan slaapt, is daar niets ongezonds aan. Je voeten krijgen, als het warmer weer wordt, weer ruim de tijd om te luchten. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een warm bed hebt moet je zo min mogelijk kleren dragen. Dus liefst geen sokken. Hoe komt het dat Nederlanders de slechtste voeten hebben ter wereld? We lopen teveel met schoenen en sokken aan. De boel moet luchten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koude voeten kunnen voor een onrustige nacht zorgen. Voelt je er ook niet prettig bij. Je kan speciale bedsokken kopen, en die zijn luchtig genoeg. Je trekt ze ook natuurlijk schoon aan. Luchten moet natuurlijk ook op zijn tijd ;-)
Kimath
13 jaar geleden
midden in de winter ga ik echt niet in mijn niksie liggen slapen hoor, veels te koud :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nergens last van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Me too!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je zo min mogelijk kleren moet dragen , heb ik nog nooit van gehoord, waar haal je dat vandaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We liggen vaak te heet in bed en mijn laatste opmerking is 100% waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het vriest en het in mijn slaapkamer waar ik niet stook dus heel koud is (vroeger bij m'n ouders thuis vroor het zelfs op m'n kamer!), ga ik echt niet in mijn blootje in bed liggen. Knappe jongen die het dan uithoudt hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo min mogelijk is iets anders dan in je nakie he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo min mogelijk kun je natuurlijk zo ruim opvatten als je wilt :) Ik kan er bijvoorbeeld ook van maken "niet teveel, maar wel voldoende kleding zodat je het niet koud hebt". Bedoel je dat ook?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je Engels mag dan erg goed zijn Widar, maar zo min mogelijk DRAGEN is nooit in je nakie. Dragen betekent per definitie iets aan hebben, dus nooit helemaal naakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt, maar ik wil maar zeggen dat dat nogal aan interpretatie onderhavig is. Wat heeft dit overigens met mijn taalbeheersing te maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je het niet goed leest. Heeft niks met interpretatie te maken. Rood is toch ook rood en geen oranje. Zo lust ik er ook nog een paar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt "zo min mogelijk dragen" interpreteren als "kleding in bed is niet nodig, hooguit een onderbroek", of als "zoveel kleding als nodig om warm te blijven". Dat bedoel ik. Maar goed, lekker belangrijk...
Volgens mij bestonden er in het tijdperk van voor de electrische deken ook bedsokken, dus nee is niet ongezond
anneliez
13 jaar geleden
Nee, het slapen met sokken is niet gevaarlijk of ongezond. Uiteraard moeten je voeten wel luchten, maar daar heb je de rest van het jaar nog voor.

Ik slasp zelf ook met sokken aan, das lekker warm als het koud is in de slaapkamer. Ik doe dit al 20 jaar en ik heb er niks ongezonds aan ondervonden. Geen zorgen kee?

Slaap lekker, met warme voetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is niet ongezond. Er zijn nu eenmaal mensen welke sneller last hebben van koude voeten. Je kan ook een kruik in je bed stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag dat, in de handel zijn zelfs échte specifieke bedsokjes te koop in allerlei uitvoeringen: kruitvat, Hema,...
Ikzelf doe van die witte kousevoetjes aan nadat ik mijn voeten met voetcrème insmeer, dan hangt er ook geen crème in mijn beddegoed.
Met koude voeten is het niet mogelijk om in slaap te raken, niet? In de loop van de nacht wanneer mijn voeten lekker warm zijn schuif ik die sokjes van mijn voeten af en 's ochtends vind ik ze dan onder mijn donsdekbed onderaan.

Goede nachten toegewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarvoor gebruikt mijn moeder 's winters oudere sokken waar het elastiek al uit is: die raak je vanzelf 'kwijt' en dan zijn je voetjes wel warm.
Beter lekker slapen met sokken aan dan wakker liggen vanwege je koude voeten.

Niks slechts aan, zo'n enkele keer!