Als een graf wordt geruimd waar gaat het eventuele "restant"dan naar toe? Heb je daar nog invloed op als nabestaande?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Mijn zus en ik wilden enige jaren geleden het graf van onze vader bezoeken. Wij ondernamen de tocht naar de andere kant van het land. Tot onze verbijstering bleek het graf geruimd! We werden naar een soort "restanten" graf verwezen. Daar lagen de overblijfselen uit de geruimde graven.
Bij navraag kregen we de volgende informatie: Voor het graf geruimd werd, is de familie (mijn moeder in dit geval) verwittigd. Mijn moeder had ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld bij te betalen, zodat mijn vader+ evt. familie (mijn vader laf in een familiegraf) langer zouden kunnen blijven liggen.

In dit geval zijn de overblijfselen herbegraven.

Extra info herbegraven:
De overblijfselen worden op een begraafplaats herbegraven, maar indien de rechthebbenden dat wensen kunnen de restanten ook in een crematorium verbrand worden. Voor deze crematie moet een verzoek worden gedaan door de rechthebbenden aan de houder van de begraafplaats.
Indien ruiming van een graf geschiedt na sluiting van een begraafplaats geldt dat dat pas mag gebeuren 10 jaar nadat de laatste begrafenis heeft plaats gevonden.

Zie link voor meer info
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij heb je daar geen invloed meer op. omdat je na 20 jaar de plaats kan verlengen.

alleen de vraag is, heeft de familie daar nog zin in (denk aan:onderhoud,Geld.)

dus volgens mij is 't antwoord nee. als je invloed hebt dan kies je er voor om 't graf te verlengen, dan is deze vraag dus niet nodig. gaan ze 't graf ruimen heb jij dus nee geantwoord op hun vraag om 't graf te ''verlengen''

en waarschijnlijk worden de restanten gewoon gecremeerd.

Toegevoegd na 26 seconden:
Sorry voor mijn onsamenhangende antwoord, ben er niet helemaal bij vandaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb hier zelf mee te maken gehad, om mijn vader.
Keurig een brief gekregen dat zijn graf geruimd zal worden na 10 jaar.
Keuzes waren herbegraven (botten in een kistje) wat je wel moet betalen aangaande grafrechten.
Laten cremeren van de resten, as in de urn, uiteraard ook extra betalen.
Of laten ruimen (kost niets) en dan komen de resten op het "knoken veld" terecht met de botten van nog meer geruimde graven.
Ik heb gekozen voor het laatste, heb wel zijn steen opgehaald en kan hem nu thuis herdenken.
Vanwege ziekte kan ik niet elke keer naar het graf.