Hoe kan ik genieten van iets op het moment zelf?

Altijd als ik iets meemaak b.v. vakanties of een feert of wat dan ook, komt pas weken later het besef of gevoel dat het toch wel heel leuk of bijzonder was. Maar op het moment zelf zie ik het alleen maar als een hele opgave en geniet ik er helemaal niet van. Dat is toch raar? Ik zou het heel graag willen veranderen, maar hoe?

Toegevoegd na 6 dagen:
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. Het is al een hele opluchting te weten dat ik de enige niet ben. Vond het erg moeilijk om een beste antwoord te kiezen, elk antwoord had wel iets. Dus bij de keuze van beste antwoord betekent dat zeker niet dat de overige antwoorden minder of niet goed waren. Maar dit antwoord sprak me echt het allermeeste aan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heb ik ook... vervelend is dat hè?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja echt heel erg vervelend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel herkenbaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het juiste antwoord is eigenlijk "bewustwording". Als je je constant bewust bent van je omgeving, en jezelf, zie je automatisch alles om je heen, geniet je van dingen om je heen, en bén je in het moment, en niet ergens anders.

Het beste antwoord

Je bent vast niet de enige. Ik heb dit weleens vaker gehoord. Op de een of andere manier dringt het niet goed tot je door wat er gebeurt, en het besef komt later pas.

Ik denk dat het te maken heeft met een te snelle opeenvolging van allerlei gebeurtenissen, en dat je hoofd dan zo vol zit met al die nieuwe indrukken, dat er nauwelijks nog ruimte is, om dat allemaal te verwerken.

We proppen ons tegenwoordig zo vol met allerlei (sociale) verplichtingen, en iedereen holt van verplichting naar verplichting. Het standaard antwoord op een vraag: "hoe is het met je?" is geworden "druk druk druk!"

Er zijn mensen, die zitten ergens in juli op vrijdag om 5 uur 's middags nog op kantoor, en 2 uur later zijn ze al op weg met hun caravan naar Frankrijk om de files te vermijden. Geen wonder dat je dat allemaal niet meer aankan, want je geeft op die manier je hoofd niet de tijd om om te schakelen.

Geef jezelf eens de tijd om ergens naar toe te leven. Ga b.v. voor je naar een feest gaat, eens even lekker een uurtje rustig zitten, en doe gewoon niks. En neem 2 of 3 dagen voor je met vakantie gaat rust. Dan krijgen je hersenen de tijd op even op adem te komen, en zijn ze er helemaal klaar voor, om optimaal te genieten van al het moois en indrukwekkends wat er in je vakantie te gebeuren staat. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal waar +1

Andere antwoorden (10)

Misschien zou je op dat moment is moeten nadenken over hoe je het vind? of de mensen om je heen leuk zijn? Of je het wel naar je zin hebt? Ik denk dat dat wel zou helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat herken ik heel goed. je bent dan in gedachten bezig met totaal iets anders, en het moment zelf gaat aan je voorbij. het kan zijn dat je één of andere beslommering hebt die je gedachten opeist, of je wil vooral een goede indruk maken op de mensen om je heen of dergelijke.
naar verluidt is mindfulness daar een goede remedie tegen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. zelf zorg ik voor concentratietraining, ik zeg tegen mezelf : nu even genieten, en nadien kan ik nog rustig verder piekeren. of zoiets. het helpt niet altijd , maar vaak wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien dat je eens kunt denken aan Yoga, hier leer je ontspanningsoefeningen, bewustwording en genieten. Als je het leert op de juiste momenten in te zetten, worden die mooie momenten weer terug van jou!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkenbaar! De clue is inderdaad te zijn met wat er is. Dus ben je op een feest geniet ervan. Wij mensen zijn continu aan het nadenken en niet over het heden...nee, nee...over het verleden en/of de toekomst. En naar mijn idee komt dat voort uit angst, angst om gewoon daar te zijn waar je bent. Want als je dat doet gaan we ons echte zelf laten zien..dat is eng!!

Om dichter bij jezelf te komen kun je gaan mediteren, yoga, biodanza (dansvorm - even googlen) etc. Biodanza ben ikzelf mee begonnen omdat ik dansen leuk vind. Hoewel ik het in het begin vreemd vond, heeft het mij veel gebracht! Ik sta meer in het hier en nu en kan echt oprecht genieten van dingen.

Succes met het vinden van jouw pad, het is al begonnen met je constatering :-x
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Levenservaring! Er komt een moment dat je je realiseert hoe waardevol zulke momenten zijn. En dan kun je er van genieten, ondanks dat je het alleen maar ziet als een hele opgave.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je heel bewust te zijn op dat moment en alle ballast aan gedachten over verleden en toekomst los te laten. Alleen "zijn", verder niet, bewust in het nu.
Er zijn mensen die dat als vanzelf kunnen, maar mensen zoals jij en ik kunnen dat leren, trainen.
Mindfulness is een training, waarbij je leert bewust in het nu te zijn, te accepteren en aanvaarden dat alles okee is zoals het is, o.a. door je bewust te zijn van je gedachten en die los te laten.
Misschien klinkt het wat "zweverig". Ik heb de cursus gedaan, en dat viel erg mee. Ik denk ook, dat het eraan ligt wie je begeleidt.
Voor wat info:
Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is iets wat iedereen heeft en op wat latere leeftijd vanzelf over gaat.
Je moet dat echt leren.
Hetzelfde heb ik (en bijna iedereen) met mijn kinderen. Je kijkt terug en ziet hoe hard alles is gegaan. Je ziet foto's en denkt, wat was dat leuk terwijl op dat moment alles 'normaal'was.

Denk dat dat te maken heeft met de jacht op 'meer' wat iedereen heeft als hij jonger is. Iedereen is bezig carrière te maken en later denk je terug aan leuke tijden terwijl het op dat moment slechts een stap in een richting was.

Met vakanties gaat het mij wat makkelijker af. Ik trek er vaak alleen op uit (vrouw, kinderen aan het zwembad, ik vervolgens eropuit met rugzak, veldfles, ipod en fotokamera). Dan ga ik meestal ergens een momentje pakken waarin ik me gaat realiseren hoe leuk iets is (en hoe goed je het hebt). Jezelf erg moe maken helpt ook. Je moet jezelf dwingen om dat te doen want je leven gaat erg hard voorbij!

(wauw, dat klinkt als wel een erg oude man!)
13 jaar geleden
Je kunt een cursus Mindfulness doen.

Wat is dan het geheim van mindfulness? In de eerste plaats is het een training om meer in het hier en nu te zijn. In het dagelijks leven zijn we met onze gedachten vaak in het verleden of de toekomst. Veel dingen doen we automatisch: tandenpoetsen, traplopen, in de bus zitten, douchen.
En als we zin hebben in iets lekkers, is het soms al op voordat we er erg in hebben, en zijn we vergeten om ervan te genieten. Steeds dwalen onze gedachten af naar dingen die ons bezighouden: wat we allemaal nog moeten doen, hoe het toch komt dat we steeds maar ruzie krijgen met die ene vriendin, en wat we tegen die arrogante kwal hadden moeten zeggen maar niet gezegd hebben. Zo kunnen we zomaar een groot deel van de dag ‘missen’, omdat onze gedachten in het heden of het verleden zijn. Wie lijdt aan depressies, angsten of pijn, heeft dat nog zelfs een tandje erger.

Mindfulness leert om er echt te zijn tijdens het fietsen, eten en ramenlappen. Elke keer als uw gedachten automatisch afdwalen – en dat is heel vaak – brengt u de aandacht op een vriendelijke manier weer terug in het nu: bij wat u doet, voelt en ervaart.

Dat heeft een aantal positieve gevolgen. U houdt bijvoorbeeld minder ruimte over voor piekeren. Stressvolle gedachten malen vaak maar door, zonder dat dat tot een oplossing leidt. Door u te concentreren op alles wat er gebeurt in het nu, onderbreekt u die gedachtestroom en geeft u uw hersenen iets anders te doen.

Tegelijkertijd worden uw ervaringen een stuk levendiger en intenser door er uw volle aandacht aan te schenken. Wie aandachtig leeft, heeft zo meer oog voor het kleine geluk. Een fluitende vogel, een ontkiemend plantje, de warmte van een bad, het gevoel van de zon op uw huid: het heden heeft veel meer te bieden dan u denkt.

Een ander positief effect is dat u meer vertrouwd raakt met wat zich in uw lichaam en uw hoofd afspeelt. Stress voelen we bijvoorbeeld meestal pas aan het einde van de dag, als we naar huis gaan met hoofdpijn en pijn in onze schouders. Maar wie zich regelmatig concentreert op al zijn gewaarwordingen, dus ook die in zijn lichaam, merkt al eerder dat hij zijn schouders onwillekeurig aanspant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Genieten is een levenskunst. Keer terug naar je zelf en de rust. Doe alleen dingen die je zelf wilt. En als direct de lente komt, pluk een madeliefje en bewonder hoe mooi dit in elkaar zit en geniet daarvan. Breid dat gevoel uit.
Kijk voorlopig minder tv en lees minder kranten. maar pak wel een mooi boek. Des te meer kennis je vergaart, des te meer ga je begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment zelf:

kijk en vertel wat je ziet.
ruik en vertel wat je ruikt)
luister en vertel wat je hoort
voel je huid.

Denk je aan andere dingen (bijv. zorgen) jaag die gedachten dan niet weg, maar kijk er even naar en laat ze als een wolkje voorbij drijven. Richt je dan weer op wat er gebeurt.

Van tevoren:
Ga even zitten en maak een lijstje van alles wat er in je hoofd is, wat je nog moet doen etc. Schrijf achter het lijstje wanneer je die dingen gaat oplossen. Je zult zien dat het helpt om meer in het nu te komen!