Als je stopt met roken, kun je dan iets doen om het ontgiften, schoner krijgen van longen, etc, sneller te laten gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

het volgende staat op de site van stivoro:

* Twintig minuten na het stoppen worden de hartslag en bloeddruk weer normaal.
* Na acht uur is de hoeveelheid nicotine en koolmonoxide de helft minder. De hoeveelheid zuurstof in het bloed is weer normaal.
* Na twee dagen is er geen nicotine meer in het lichaam.
* Na twee dagen is het smaak- en reukvermogen aanzienlijk verbeterd.
* Tussen de twee en 12 weken verbetert de bloedcirculatie in het lichaam.

Hart
Uw hart heeft er veel voordeel bij als u stopt met roken. U hart zal meer zuurstofrijk bloed krijgen en kunnen rondpompen, waardoor u een betere conditie krijgt.

* Na één dag stoppen daalt de kans op een hartaanval al, en na een jaar heeft u de helft minder kans op een hartinfarct.
* Stoppen met roken geeft u een beter vooruitzicht op herstel na een hartinfarct.
* Na een jaar is er 50% minder kans op herhaling van het infarct.
* Na een jaar is er 40% minder kans op overlijden.
* Na 15 jaar heeft de stopper een vergelijkbaar risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.

Longen
Bent u gestopt met roken, dan beginnen uw longen aan de grote schoonmaak. U krijgt meer lucht en kunt makkelijker ademen.

* Na één dag is alle koolmonoxide uit het lichaam. Het zuurstofgehalte van het bloed verbetert. Vooral mensen met ernstig COPD kunnen dit goed merken. Zij kunnen zich na het stoppen met roken makkelijker inspannen dan eerst.
* Na één dag beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere resten van het roken.
* Na een paar dagen gaat het ademhalen gemakkelijker, u krijgt meer energie.
* Tussen de drie en negen maanden verminderen klachten als hoesten, piepen en benauwdheid. De achteruitgang van de longfunctie stopt en kan licht verbeteren.
* Na tien jaar daalt het risico op longkanker met de helft vergeleken bij mensen die blijven roken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nope......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon veel water drinken en fruit en groente eten.
Het voorkomt ook dat je hoofdpijn krijgt.
Oh en veel zweten helpt ook. Dus regelmatig lichamelijke inspanning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee gewoon 8 jaar w88
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Waarom 8 jaar?
Zodra je gestopt bent met roken beginnen de longen met het opruimen van slijm en andere rook overblijfselen.
Na 72 uur gaat ademhalen makkelijker. De bronchiën beginnen te ontspannen en men krijgt meer energie. De longfunctie kan tot 30% verbeteren.
In veel gevallen zullen de longen na 3 maanden weer in staat zijn zich zelf schoon te houden. Het is moeilijk te zeggen wanneer precies alle schadelijke stoffen uit het lichaam verdwenen zijn.

Echter zoals hierboven te zien is herstelt het lichaam zich redelijk snel en ervaar je snel gezondheidsvoordelen. Gezondheidsaspecten op de lange termijn hebben meer te maken met eventuele door het roken beschadigde cellen, dan met nog in het lichaam aanwezige schadelijke stoffen. Toch kan men zeggen dat allerlei risico’s snel dalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En niet schrikken als je vanaf dag 2 niet-roken ineens méér gaat hoesten: je longen beginnen zich schoon te maken en krijgen daar eindelijk de kans voor.
Ja, gezond eten, niet te veel alcohol drinken, geen stress hebben, sporten, enz.
Dus zorg dat je lichaam in optimale conditie verkeer om zichzelf zo optimaal mogelijk te kunnen herstellen.

Een schaafwond of een griep geneest sneller als je gezond bent en in goede conditie verkeert zonder al te veel mentale zorgen.