Wie heeft er ervaring met het afbouwen van Efexor?

Ik ben begonnen met afbouwen (onder begeleiding) van mijn dosis Efexor en ben gewaarschuwd voor de nodige ontwenningsverschijnselen. Wat kan ik verwachten? En zijn er mensen die ook zo ontzettend van dit medicijn zijn aangekomen en gaan die kilo's er dan makkelijk weer af?

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik ga van 150 mg met stapjes van 37,5 omlaag. Dus sta nu op 112.5 mg per dag. Tot nu toe vallen de bijwerkingen mee, ben een beetje wazig af en toe, de eerste dagen wat onrustig. Wellicht dat bij de volgende stappen het anders is, we wachten af...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Agitatie, prikkelbaarheid, duizeligheid, een licht gevoel in het hoofd en zelfs koorts tot 40°C zijn gemeld bij abrupt stoppen van SSRI's. Er is dus alle reden om rustig af te bouwen. Bekend is het zogenaamde rebound effect bij stoppen met veel soorten psychofarmaca. Je kunt dan de klachten waarvoor je het ooit bent gaan gebruiken tijdelijk in verhevigde mate terugkrijgen.

SSRI's behoren tot de geneesmiddelen die mij veel te gemakkelijk worden voorgeschreven onder het motto 'baat het niet dan schaadt het niet'. In het algemeen gesproken, want ik weet natuurlijk niets van jouw voorgeschiedenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@lisalee: dank voor je reactie. SSRI's zijn niet zozeer 'zware' middelen maar ze hebben veel bijwerkingen. Daardoor hebben veel mensen er meer last van dan dat ze er baat bij hebben bij niet al te gericht voorschrijven. Ik maak bijvoorbeeld iets te vaak mee dat er een 'SSRI-tje' wordt gegeven als iemand klachten blijft houden, terwijl de dokter daar onvoldoende de vinger achter krijgt. Ontzettend eens met je ben ik waar je stelt dat een echte depressie iets totaal anders is dan een blue monday, een dipje of hoe een kortdurende mentale inzinking ook genoemd wordt. Misschien zijn we het niet eens over de hoeveelheid mensen die geholpen wordt met SSRI's. Ik denk dat dit heel erg tegenvalt. Hoewel evident dat een aantal mensen er echt wel mee geholpen is viel dat al tegen met de tricyclische antidepressiva. De SSRI's scoren op geen enkel punt beter dan die oudere driepoten, hoewel ze wel als zodanig met veel fanfare in de markt zijn gezet.

Andere antwoorden (4)

effexor is een soort drug he en kan lijden tot verslaving en dan moet je idd afkicken,,, maar de ontwenings verschijnselen zijn bij iedereen anders de een heeft stemmingswisselingen en de ander wordt er flinker van,,, ik heb toen in de tijd toen ik merkte dat ik aankwam heel veel kauwgom gebruikt en geregeld gegeten toen waren de kilo's weer af! Ik weet wat je nu doormaakt heel veel sterkte en suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil je niet bang maken, maar ik heb daar ervaring mee en dat was absoluut niet prettig. Een onbeschrijflijk gevoel; een soort duizeligheid maar toch anders. Heftige tintelingen in mijn hoofd, vooral bij het draaien van het hoofd en bij bukken of opstaan/overeind komen. Om de 7 tot 10 seconden weer zo'n tinteling door je lijf, ik vond het echt verschrikkelijk! Ik ben ook aangekomen (is trouwens een zeldzame bijwerking hoor. De meeste gebruikers vallen juist af) en moet nu flink sporten om het er weer vanaf te krijgen. Tja, je wilde ervaringen horen... Dit is de mijne, maar zoals je al weet hoeft het voor jou niet zo te gaan!!!
En als je me zou vragen of ik het met deze wetenschap tóch zou hebben gebruikt, zou ik zeggen: ja. Het heeft mij echt van heftige angsten afgeholpen (sociale angststoornis), en mijn stemming werdt er aanzienlijk beter van, ten tijden van een hele zware en sombere tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ik lees nu dat je het al gebruikt hebt. Hopelijk heeft het voor jou ook goed aangeslagen. Succes met afbouwen!
Dag, het afbouwen is echt wel heftig. Ik gebruik efexor 2 jaar en wilde van 2 pillen naar 1 pil. Dit omdat ik nog steeds last had van bepaalde bijwerkingen(spierspanningen). Ik ben echt door een dal gegaan. Artsen laten je al snel van 2 pillen naar 1 (37,5mg) gaan. Maar ik heb gemerkt dat je veel beter nog langzamer kan afbouwen. Dus eerst 10 korrels minder, dan 20 korrels minder enz. enz. Bij mij waren waren de klachten: bijwerkingen zoals je hebt als je net begint en weer heel depressief. Nu zit ik inmiddels weer een paar weken op 1 pil en dat hele depressieve is weer weg, en ik voel me weer stabiel. Wel voel ik aan dat ik niet minder dan 1 pil moet nemen, ik zit echt op het randje. Dat moet jij zelf ook even in de gaten houden. Maar hou er rekening mee dat je je eerst weer heeeeeeeel down gaat voelen. Daarom is het zo belangrijk dat er iemand is die je begeleid en ook echt elke dag even contact met je heeft. Zelf ben ik nooit van efexor aangekomen maar een vriend van mij heeft daar wel heel erg last van. Heel veel succes en sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf heb ik jaren effexor gebruikt.
Omdat ik vermoedde dat er geen depressie meer was en ik ongunstige leverfunctie had, heb ik voorgesteld te stoppen.
Dat moest ik in 6 weken uitsluipend afbouwen (formeel)
Omdat de leverfunctie zo verslechterd was heb ik besloten
dit in twee dagen te doen.
Eerste dag de helft en de tweede dag de helft van de helft.
Tja, dat was een paar dagen vervelend.
Maar daarna ging de zon weer schijnen, mijn gevoel kwam terug , libido herstelde, leverfuncties verbeterden sterk.
De arts was verbijsterd dat ik deze cold turkey met relatief weinig problemen heb doorstaan.
Waarschijnlijk was het gegeven dat ik GEEN depressie meer had en het feit dat de lever beter begon te functioneren , debet aan de relatief milde abstinentieklachten.
Ik moet er ook eerlijk bij vermelden dat ik eerder van andere medicijnen ben afgekomen die zwaar verslavend heten te zijn.
Omdat ik het echter puur als medicijn zie en niets wens te slikken wat louter een verslaving onderhoudt, kan het zijn dat ik onttrekkingsverschijnselen gemakkelijker kan accepteren en me realiseer dat de storende gewaarwording slechts van korte duur zijn.
Het helpt (mij) overigens de afbouw/he stoppen te combineren met een meerdaagse activiteit die veel afleiding geeft.
Misschien help het als ik aangeef dat het stoppen mij veel meer heeft gebracht dan dat ik verloor.
Daarom is het belangrijk ZELF je keuze te maken, zodat je je wilskracht mee hebt.
Het is raadzaam een inschatting te (laten) maken of de depressie echt over is.
Is dat niet zo dat is het stoppen met een SSRI niet handig, omdat de reboundeffecten dan erg vervelend kunnen zijn en lang aanhouden.