Wat moet je doen als iemand in de trein onwel wordt?

Stel dat er iemand in de trein bijvoorbeeld flauwvalt.. wat moet je dan doen? Je weet nooit waar de conducteur zich bevindt, straks ren je de verkeerde kant op voor hulp..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (8)

Uhm proberen conducteur te vinden en mischien eerste hulp verlenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dan voor meer hulp. Vraag of er iemand misschien EHBO heeft gehad, en stuur iemand anders bijvoorbeeld er op uit om een conducteur te zoeken. Laat de flauwgevallen (of wat er dan ook aan de hand is) niet alleen. Er zijn wel genoeg mensen die je kunnen en willen helpen. Vraag gewoon om hulp als je zoiets meemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel de persoon gerust en blijf bij hem/haar.
Vraag wat er aan de hand is en vraag aan een andere treinreiziger om hulp te zoeken. Je kunt ook nog vragen aan de medereizigers of er toevallig een dokter of verpleegster bij is. In het uiterste geval kun je met je telefoon hulp oproepen om je te komen helpen op het eerste perron waar de trein stopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trek in ieder geval niet aan de noodrem. Hoe eerder je op een station bent, hoe beter. Midden in een weiland stilstaan helpt niet echt.
Verder gelden de gewone EHBO-regels. Zie bijvoorbeeld link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien je zelf een EHBO diploma hebt!! Blijf zelf bij het slachtoffer, verleen EHBO en laat iemand anders de conducteur gaan zoeken en waarschuwen.
Laat ook iemand anders en benodigde hulpdiensten bellen en doorgeven wat er aan de hand is en waar de trein zich op dat moment bevindt en wat het volgende station is.
Mocht je op het volgende station niet op tijd bij de conducteur kunnen komen, trek dan en ALLEEN DAN voor het wederom vertrekken van de trein aan de noodrem. en de conducteur zal jouw en het slachtoffer vanzelf vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is afhankelijk van wat hem/haar mankeert.
Als je je dit afvraagt is het misschien het juiste moment om een EHBO en AED cursus te doen.
Daar leer je verschillende dingen te onderscheiden en daarna te handelen.

ps die cursussen worden vaak door je ziektekostenverzekering vergoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg die iemand met z'n benen omhoog neer : er stroomt dan weer bloed naar de hersenen, en dan komt iemand snel weer bij. Praat rustig met diegene, en laat hem rustig liggen tot er iemand bijkomt, die er een beetje verstand van heeft.
Evt. knellende kleren rondom de hals kan je losser maken, en zorg, dat anderen een beetje op afstand blijven, zodat er zo veel mogelijk frisse lucht rondom die persoon is.

Je kunt vragen, of die iemand ontbeten heeft of niet, en je kunt zijn adem ruiken : als die naar aceton (nagellakremover) ruikt, kan het een diabetes-patient zijn. Deze dingen kunnen een hulpverlener helpen als hij erbij komt, en je hebt gelijk iets om over te praten zodat je die iemand een beetje afleidt.

Verder vooral heel rustig blijven : iemand gaat echt zo gauw niet dood.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling op eerdere antwoorden: ook in een trein kun je 112 bellen! Stel dat je alleen met degene die onwel is geworden in de coupé zit (niet alle treinen zijn altijd druk) dan kunnen via de 112-centrale het personeel van de trein en op het eerstvolgende station gealarmeerd worden en alvast een ambulance op weg gestuurd worden.