Waarom vele oudere vrouwen gebruiken parfums die “niet zo lekker" ruiken?

Vindt de censor deze vraag beter dan de andere? :oP

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Wat lekker is, is subjectief.
Over smaak valt niet te twisten.

Andere leeftijdsgroepen hebben bovendien andere smaken, onder andere inggegeven door modeverschijnselen en dat wat 'in' is.

Tenslotte wijs ik er op dat de zintuigen van een mens zich met de rest van het lichaam mee ontwikkelen.
Hierdoor kunnen geuren, kleuren en geluiden anders geinterpreteerd worden of geheel niet.
Zo is het bijvoorbeeld bekend dat voor ouderen mensen hele hoge pieptonen niet meer te horen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Die zijn meer merkentrouw en gaan misschien minder met de geur-mode mee. Het is namelijk ook een kwestie van smaak. Geuren gaan na verloop van tijd vervelen.
Veel jongere vrouwen gebruiken van die goedkope luchtjes en het is maar net wat je gewend bent.
Persoonlijk vind ik "zonder parfum" nog het lekkerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn antwoord op je vorige poging is ook ad -5 punten verwijderd door een overgevoelige moderator, want het zou beledigend zijn. sic.

Nogmaals mijn antwoord:
Bij veel ouderen neemt het reukvermogen sterk af.
Dat doet zich in het bijzonder voor na een zware griep, maar ook door andere oorzaken, die niet bekend zijn.
Het is een bijzonder delicate zaak om iemand daar op te wijzen.

Is dat nou beledigend? Snap er helemaal niks van....
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
krijg je van mij ook +1 is de schade nog maar -2 En ik vind censor wel een mooi woord in deze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu nog maar -1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan gooi ik er ook nog een +1 bij, sta je tenminste weer in de plus :)
AWM
14 jaar geleden
Dank allemaal.
En met de moderators gepraat, dus de lucht is weer geklaard :)
Een boel redenen.

De voorkeur voor geuren is bepaald door de mode. Als geur X ooit in de mode was, blijf je geur X gebruiken op het moment dat je de geurmode niet meer zo volgt.

De voorkeur voor geuren hangt af van de leeftijd. Denk maar aan de voorkeur voor smaken: kinderen vinden alles wat mierzoet is erg lekker, volwassenen niet meer. Wellicht dat je op hogere leeftijd andere geuren lekker vindt.

Het reukvermogen neemt af met de leeftijd. Waarom zetten veel ouderen hun televisie zo enorm hard? Wel, dat doen ze niet: ze zetten hun televisie net zo hard als vroeger, namelijk zo, dat ze het geluid nog net goed kunnen verstaan. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je jong bent gaat je geur voorkeur uit naar een lekker ruikend goedje. Bij oudere vrouwen hangt dit samen met een vertrouwd gevoel en herinneringen. Dat niet per definitie lekker hoeft te ruiken. Neem een vrouw die haar hele leven op een appelboerderij heeft gewoond. Zij kiest liever een parfum met een appelgeur omdat dat vertrouwd is en vele mooie herinneringen geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien zijn ze de zwaardere parufums gewend en gebruiken ze deze, in plaats van de wat lichtere
eau de toilettes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me af of dit ook waar is. Ik denk dat er minder oude vrouwen parfum gebruiken dan jonge vrouwen. Voor jongere mannen is een jonge vrouw veel interessanter dan een oudere vrouw. Het parfum is tenslotte biologisch gezien een lokmiddel en dat stoot jongere mannen wellicht af bij oudere vrouwen. Misschien zelfs met een identiek parfum. Dat zou een leuk psychologisch experiment kunnen zijn!

Daarnaast kan het komen doordat ze of minder geld willen of hebben te besteden aan duurdere parfums (als je er vanuit gaat dat de goedkope minder lekker ruiken), of er meer van opdoen zodat het nogal overheerst. Het reukvermogen gaat op den duur wat achteruit en dan ruik je jezelf niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouderen hoeven niet zo nodig nieuwe luchtjes uit te proberen. Geldt wel voor meer dingen, maar zeker ook voor luchtjes. Mijn oma had toen ze nog leefde ook altijd haar eigen luchtje. Ik nam weleens iets anders voor haar mee, maar daar kon ze moeilijk aan wennen.

Ze deed heel lang met haar eigen flesje, juist omdat ze vaak wat zwaarder zijn vervliegt het minder snel.

Maar ja, over geur valt niet te twisten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het komt omdat je reukorganen veranderen. Al weet ik dat niet zeker. Maar dat lijkt me logisch! Miisschien heeft het erook mee te maken dat ze vroeger wel die geur parfum droegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Smaken verschillen, en het verschil in mode is heel anders dan wat wij nu vinden. Dat zal dus ontetwijfeld ook zo zijn op het gebied van parfum. Persoonlijk zou ik het ook raar vinden als oudere vrouwen met een heel modern geurtje op zou doen. Ook houden ze meer van zoetige luchtjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het misschien komen doordat de dames op leeftijd extra zuinig zijn met hun parfum?
Als parfum erg lang staat gaat de kwaliteit ervan achteruit.
Ikzelf heb dat ook eens gehad met een fles Poême en Poison, phoe.. Het zij toch redelijk zware geuren. Vandaar dat ik nu lekker op de bloemengeuren val, zoals Chanel mademmoiselle. Klein fleugje, lekker fris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarschijnlijk gebruiken ze al jaren hetzelfde parfum. Als je dat doet ruik je het zelf niet meer zo goed en sproei je nog een keer extra. En teveel is al helemaal niet goed. Zelf heb ik 4 verschillende geurtjes die ik regelmatig afwissel, naar gelang gelegenheid en/of stemming. En niet teveel natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oudere vrouwen gebruiken parfums die even lekker ruiken als alle andere parfums.Er bestaat niet zoiets als "een minder lekker ruikend parfum voor een oudere vrouw." Dat is klinkklare nonsens.
Wat wel mogelijk is:oudjes worden vaak door derden bespoten met allerlei eau de colognes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"oudjes worden vaak door derden bespoten met allerlei eau de colognes" Hihihi, ik zie het al helemaal voor me: loopt een oudere dame door de stad, komt er opeens iemand tussen twee geparkeerde auto's vandaan om haar met eau de cologne te bespuiten. Fietst ze daarna terug naar huis, wordt ze ingehaald door een brommer, waarvan de bijrijder haar bespuit met een andere eau de cologne. Wat een leven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha...dan vraag ik me toch af waaróm ze door iedereen bespoten worden met luchtjes. Kom ik toch weer bij míjn antwoord! ;-)
Op het gevaar van verlies van mijn weinige punten af...

Veel oude mensen hebben er moeite mee ( of geen gelegenheid/hulp) om elke dag te douchen. En doen dan voor de "frissigheid" parfum op. Maar net als dat je deodorant nooit op ongewassen oksels moet doen, is parfum over een lijflucht ook niet aangenaam.
Wat ook wel gebeurt is dat ze parfum op hun kleding spuiten zodat de blouse of trui nog een extra dagje gedragen kan worden.

Ik wil met dit antwoord niet generaliseren maar veel "oude" mensen komen nog uit de tijd van "zaterdag-baddag" en gebruiken de parfum waar het volgens mij ooit voor gemaakt is. Voor het maskeren van geurtjes.

Toegevoegd na 59 seconden:
Het is dus niet zozeer het parfum wat niet lekker ruikt, het is de combinatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar oudere vrouwen veelal last hebben van overmatiger zweten dan jongere vrouwen zou dit het gevolg kunnen zijn dat de parfum dan minder lekker ruikt dan het zou moeten doen. Ikzelf prefereer liever deodorant voor een lekkere geur dan parfum. Hoe ouder ik wordt des te meer parfum me tegen gaat staan. Deodorant ruikt vaak vrisser en het helpt gelijk tegen overmatige vocht afname.