Ik denk dat iedereen afhankelijk is van anderen. We leven in een samenleving, waar mensen samenwerken, met elkaar werken en voor elkaar werken.

Sommigen zijn meer afhankelijk dan anderen. Op verschillende gebieden.

Ben zelf altijd erg 'onafhankelijk' geweest, maar mijn vroegere onafhanklijkheid zou nu een funest zijn. Ben meer afhankelijk van anderen dan ik eigenlijk zou willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Ja, dat lijkt me ook logisch. Aangezien je in het leven continu te maken hebt met andere personen. Het zou wel heel vervelend zijn als je nooit afhankelijk bent van anderen omdat je dan een kluizenaar bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker op mijn werk ben ik afhankelijk van mijn collega's.
Thuis ben ik in zekere mate afhankelijk van mijn vrouw en zij van mij. Zonder haar zou ik niet kunnen functioneren als ik nu doe in ieder geval. Maar ik ben nog op allerlei andere manieren afhankelijk van haar. Daarom is zij zo belangrijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op school met projecten vooral, helaas ben ik dan meestal afhankelijk van de mensen die nooit iets doen... Daar zit ik dus vaak mee, dan heb ik extra werk enzo... Ik denk dat het grootste probleem is met afhankelijk zijn van anderen is dat je niet weet hoe het gaat lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je op geen enkele wijze afhankelijk bent van anderen ben je dood. Begin al maar eens met te kijken waar ons voedsel vandaan komt, het openbaar vervoer dat we gebruiken, de geneeskundige hulp die we nodig hebben,de multinationals die rijk worden van ons energieverbruik...zo kan je nog een tijdje doorgaan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat iedereen op zijn tijd afhankelijk is van anderen. Op het werk ben je vaak afhankelijk van je collega's en de hoge heren. Als je sport ben je afhankelijk van je materiaal en teamgenoten (bij teamsport). In de liefde ben je afhankelijk van die gene die jou lief heeft. Als je ziek bent, of lichamelijke en mentale problemen, ben je afhankelijk van anderen. Zit je in de bus, ben je afhankelijk van wat de chauffeur doet.
Dus ja, we (ik) zijn allemaal afhankelijk van anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het hele leven hangt van afhankelijkheden aan elkaar. Interessant eigenlijk om hierover na te denken, hoe mensen elkaar nodig hebben in meer of mindere mate terwijl we het liefst 'alles zelf zouden willen doen'.

Van liefde ben ik nog wel het meest afhankelijk denk ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel eens? All the time....

het is een keuze van jezelf of je dat als een last of een gemak ziet.

Je kunt je verwonderen over het feit dat je in die afhankelijkheid in veel gevallen zo goed wordt bijgestaan en geholpen.
Of de pest in hebben dat het niet NOG beter is, en wijzen op ieders tekortkomingen daarin.

zoals je ziet: het is een keuze. Niet de omstandigheden zijn een keuze, die overkomen ons nogal eens. Maar hoe je ze opvat, ermee omgaat, je erbij voelt, DAT is een keuze :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet hoe het met jou is, maar ik heb meestal wel problemen om me afhankelijk te laten zijn. Terwijl mij verstand weet dat het getuigt van sterkte als je anderen om hulp durf te vragen. Alleen een zwakkeling durft zich niet kwetsbaar op te stellen. Op enig moment ben je daar voorbij en het is vaak iets ingrijpends wat je dat doet beseffen. Jammer dat we dit soort dingen zelden leren als we op volle sterkte zijn he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja vandaag nog van mn moeder,ik zit weeeeeeeeeeer met een gekneusde enkel, mn moeder bracht me naar de dokter en haalde avondeten voor me...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van harte beterschap hoor !
Hopelijk ben je snel weer op de been... En nu dan maar lekker met je voeten in een koel teiltje water...
Ik ben vorige week geopereerd door een neurochirurg en ik heb geen moment overwogen de operatie zelf te doen. Dus zo afhankelijk dat je je leven van iemand anders afhankelijk maakt, lijkt mij de ultieme afhankelijkheid.
14 jaar geleden
Ja, op verschillende manieren.
Maar vooral omdat ik ziek ben en soms goede dagen heb, maar helaas ook soms slechte. En bij die slechte dagen kan ik niet eens zelf naar de wc (en ik ben 24), dus tja; dan ben ik afhankelijk van anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er laat achtergekomen..
Maar ben dagelijks afhankelijk van meerdere mensen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.

Soms ben ik me er niet eens van bewust. Bijvoorbeeld dat ik afhankelijk ben van de boer die mijn groente kweekt, de chauffeur die het naar de supermarkt verkoopt, de werknemers van de supermarkt die het aan mij verkopen, en niet te vergeten al die mensen betrokken bij de productie en het transport van mijn koelkast om het goed te houden en idem voor mijn fornuis om het te bereiden. In de moderne tijd is niemand echt onafhankelijk.

Soms, vooral als ik om wat voor reden dan ook het idee heb dat ik iets alleen zou moeten kunnen, ben ik me er wél heel erg van bewust. En dat kan best moeilijk zijn. Gelukkig komt dat tegenwoordig niet zo vaak meer voor. Zowel omdat ik meer zelf kan als omdat ik gemakkelijker hulp accepteer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja heel vaak. ik leen dingen, ik leer dingen en ik leef met andere mensen. Neem nou bijvoorbeeld mijn eten, dat maak ik niet zelf! (wel in de keuken maar de slager moet koeien slachten, de groente word gekweekt etc.) Zo kan ik nog wel even doorgaan, wat dacht je van internet en mobiel bellen?! Dat word allemaal mogelijk gemaakt door andere mensen. Het nieuws krijg ik ook door via anderen... En uh... álle gebruiksvoorwerpen in huis worden bij anderen geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben volledig afhankelijk van de klanten die mijn winkel bezoeken! Komen ze niet, heb ik niets te eten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe kan ik alles zelf. Zelfs het verhuizen is mij ooit alleen gelukt. Maar evengoed zal het van situaties afhangen dat ik de hulp van anderen inroep. Hierdoor ben je wel eens afhankelijk. Of dat het gewoon verstandiger is om iets uit te besteden...