wat voor een soort eczeem kun je door (enkel) stress krijgen?

Heel soms, als ik erg veel stress heb, uit zich dit door een eczeem in mijn gezicht. Ik krijg rode, prikkende en jeukende vlekken en mijn oogleden worden dik. soms komen ook nog rode/oranje vlekken in mijn nek.
Nu zijn er heel veel soorten eczeem, en ik vroeg me af wat voor een soort eczeem dit is.

Normaal heb ik nooit eczeem. Het is dus enkel stress-gerelateerd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ik denk dat jij helemaal geen eczeem hebt. Hoogstens een soort uitslag.

Je geeft zelf al aan in je toelichting, dat het "heel soms" gebeurt, en dat je "erg veel stress" moet hebben, wil je er last van hebben. Dat verklaart veel, en zijn je klachten direct gerelateerd aan de stress.

De een krijgt bij stress hoofdpijn, een ander hartkloppingen, een ander slaapt niet goed, en weer een ander krijgt het gewoon benauwd.

Je psychische gezondheid is sterk verweven met je lichamelijke gezondheid. Bij jou uit het zich alleen maar in een soort uitslag in je gezicht.

Je moet je pas af gaan vragen welk soort eczeem dit is, als je het ook krijgt als je geen stress hebt. Voor jou geldt nu alleen, dat je zult moeten proberen stress te vermijden. Dan pak je het probleem goed aan, en sla je ook 2 vliegen in één klap. Weg met die nare stress, en een gezicht zonder uitslag.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens Canadese en Duitse onderzoekers kunnen bepaalde huidaandoeningen verergeren door stress. Dit komt doordat het lichaam bij stress extra witte bloedcellen aanmaakt, die een uitbraak kunnen verergeren.
Constitutioneel eczeem, psoriasis, huid,

Stress verergert huidaandoeningen
Volgens Canadese en Duitse onderzoekers kunnen bepaalde huidaandoeningen verergeren door stress. Dit komt doordat het lichaam bij stress extra witte bloedcellen aanmaakt, die een uitbraak kunnen verergeren.

De huid vormt samen met de witte bloedcellen een eerste barrière tegen indringende ziektekiemen. Maar deze cellen kunnen overdreven reageren, waardoor ze een huidaandoening als psoriasis of constitutioneel eczeem kunnen verergeren. Volgens de onderzoekers kan dit voorkomen worden door twee eiwitten te blokkeren.

Therapeutisch behandelen
Onderzoekers van de University of Medicine in Berlijn en de McMaster University in Canada werkten samen aan dit onderzoek. Ze onderzochten hiervoor het aantal witte bloedcellen in muizen.

De onderzoekers hopen dat in de toekomst stressgerelateerde huidaandoeningen therapeutisch kunnen worden behandeld. Het onderzoek verschijnt in november in het medische tijdschrift The American Journal of Pathology.

De huid vormt samen met de witte bloedcellen een eerste barrière tegen indringende ziektekiemen. Maar deze cellen kunnen overdreven reageren, waardoor ze een huidaandoening als psoriasis of constitutioneel eczeem kunnen verergeren. Volgens de onderzoekers kan dit voorkomen worden door twee eiwitten te blokkeren.