is jeuk bij een wond altijd een goed teken?

in de zin van dat het dan goed geneest?
of is het geen goeie betrouwbare indicatie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
37.2K

Het beste antwoord

Jeuk is goed, dit betekent dat de wond aan het herstellen is. Het jeukende gevoel krijg je wanneer nieuwe cellen beginnen te vormen onder de korst, die geven kleine signaaltjes door aan je zenuwen waardoor het jeukende gevoel kan ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dit is zeker goed je moet er niet aan gaan krabben want dan kan de korst er afgaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vermoeden bestaat dat de jeuk veroorzaakt wordt door de groei van nieuwe zenuwuiteinden. De jeuk is dan in elk geval een goed teken en duidt op genezing van de pijnzenuwen, die naderend gevaar moeten signaleren. Als de jeuk omslaat in pijn, is dat een signaal dat de genezing juist niet goed verloopt. De wond kan bijvoorbeeld ontstoken zijn.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het wondje niet rood is en vlot geneest is het een goed teken.

als er een infectie zit die jeukt niet.

soms zitten er maden in wonden, dit kan ook jeuken en ook in dit geval is het geen goed teken, tenzij het steriele maden zijn die er speciaal voor ingezet worden om de wond schoon te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat het jeukt, ga jij er een beetje aan krabbelen. Meer zal het niet zijn, daarvoor is het wondje dan nog te vers, maar dat krabbelen stimuleert de doorbloeding en dus het herstel. Je masseert ahw een beetje.