De wetenschappelijke term van deze piep heet Tinitus. Deze kan spontaan optreden, maar getriggerd worden door stress. De oorzaak hiervan ligt bij gehoorschade.

Hersencellen krijgen geen input meer vanuit het slakkenhuis en gaan rare dingen doen. Het valt te vergelijken met fantoompijn. Mensen waarbij een ledemaat is afgezet kunnen wel pijn ervaren net als of het afgezette been er nog is.

Het probleem bij Tinitus is dat je het steeds vaker gaat horen. Het geluid wordt dan niet meer zachter. Tinituspatiënten kunnen hier langzaam gek van worden. Er wordt beweert dat Vincent van Gogh daarom zijn oor afsneed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor jouw reacties! Ik heb eigenlijk nooit harde muziek aan staan. Ik heb ook mijn oren laten testen. Dit was positief! Dus... Dan moet het toch stress zijn -:)

Andere antwoorden (3)

misschien te vaak aan te harde geluiden, muziek blootgestaan
anneliez
13 jaar geleden
Ik heb het soms ook. Bij mij komt het door mijn oordopjes van m'n mp3-speler. Ik weet niet of jij die ook gebruikt? Ik weet dat ik moet oppassen, want als ik zo doorga, kan het piepje voor altijd zijn en het is niet te verhelpen. Je kan maximaal 15 minuten luisteren voordat het schadijk word. Pas dus goed op want gehoor is erg belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pieptoon komt van je gehoorzenuw zelf af. Die krijgt een prikkel/ trilling die vaak niets met geluid van buitenaf te maken heeft.
De oorzaken die ik weet zijn o.a. stress, (veel) oorsmeer, hoge bloeddruk, bepaalde medicijnen, harde geluiden (muziek), oorontsteking.

Mijn moeder zei vroeger altijd, als je oor piept kletsen ze over je, linker hoe flinker en rechter hoe slechter. :)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zei mijn moeder ook haha!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor jouw reacties! Ik heb eigenlijk nooit harde muziek aan staan. Ik heb ook mijn oren laten testen. Dit was positief! Dus... Dan moet het toch stress zijn -:)