Hoe kan ik het beste mijn zithouding verbeteren?

Ik heb problemen met de juiste houding tijdens het zitten. Het liefste zit ik met mijn benen bij mijn borst opgetrokken of leunend op een arm, onderuitgezakt.

Ik ben mij bewust van de gevaren en wil hierdoor goed gaan zitten, maar ik vind dit lastig. Iedere keer als ik mijzelf beloof om in een goede houding te zitten, vind ik mijzelf weer terug in een slechte houding. Dit zorgt voor rugpijn.

Is er een gemakkelijke manier om mijn zithouding te verbeteren, die ook comfortabel is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Het onderzoek naar de beste zithouding wordt gedaan door een ergonoom.
Echter, die beste zithouding, waarmee je zo min mogelijk spieren belast, is achterhaald.
Je moet juist niet zo'n zithouding aannemen.
Het beste is zoveel mogelijk variatie in zitten, verschillende houdingen, verschillende stoelen, aan verschillende tafels, afgewisseld met staan, lopen, koffie halen (eventueel voor een ander) etc.
Dit is mijn eigen ervaring, die door een ervaren masseur is bevestigd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
klopt, er zijn ook stoelen waarbij je je spieren ongemerkt gebruikt. Die stoel helpt mij enorm. Het merk Stokke heeft ze in ieder geval. Je zit er knielend op.

Het beste antwoord

Je weet blijkbaar al dat het geen ideale houding is en je krijgt er last van je rug van, dus je voelt de gevolgen blijkbaar al.
Maar er is vaak geen gemakkelijke manier om gewoontes te veranderen. Dat kan alleen door het te doen. Dus steeds als je merkt, ik zit niet goed, goed gaan zitten. Zet desnoods een alarm of herinnering in je telefoon aan, zodat je elke zoveel minuten een herinnering krijgt om goed te gaan zitten. Alleen door het veel te doen, zal het een nieuwe gewoonte worden en wordt het normaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een fysiotherapeut kan je helpen Door je uitleg te geven wat wel een goed houding is. Ik heb zelf dit probleem ook gehad. Wat mij goed hielp, is een alarm te zetten en als hij gaat, een kwartier lang goed te zitten en dit steeds verder uit te breiden. Aan het begin zit het ook niet lekker, maar op den duur wen je eraan en wil je niet anders meer.