Wat blocked de beta in betablocker?

maw, wat is beta?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is al eens beantwoord. Kijk hier maar http://www.goeievraag.nl/vraag/alpha-beta-hersengolven.31066
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is iets anders Inkie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien vind je hier antwoord. Bronnen:
- http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Beta_blocker

Het beste antwoord

Dat is een ingewikkelde vraag die ik eenvoudig zal proberen te antwoorden.

Elke cel heeft een membraan die de binnenkant van de buitenkant scheidt. Deze membraan zou je kunnen voorstellen als de membraan van een zeepbel. Deze is niet hard en statisch en er kan van alles indrijven.

Hele kleine stoffen, zoals water en zuurstof gaan dwars door deze membraan heen, maar andere stoffen moeten door poortjes getransporteerd worden. Deze "poortjes" zijn eiwitmoleculen die dwars door de wand steken.

Er drijven ook nog andere eiwitten in die betrokken zijn bij het overbrengen van signalen van buiten de cel naar binnen.

In de tekening zie je de membraan als een dubbele laag met bolletjes en sliertjes die naar binnen zijn gericht. De blauwe eiwitten in de tekening zijn eiwitten die betrokken zijn bij het overbrengen van een signaal. Zo'n eiwit wordt een receptor genoemd omdat deze kan binden met een specifieke stof, zoals adrenaline.

Er zijn twee typen (receptoren) in de tekening een alpha en een beta. Die lijken op elkaar omdat alfa en beta slaat op de manier waarop een eiwitketen gevouwen is. Afhankelijk van het type kan het de ene stof (bijvoorbeeld adrenaline) of een andere (bijvoorbeeld noradrenaline) binden.

Als de juiste stof bindt wordt er een signaal binnen de cel afgegeven. De stof laat dan los en er kan dan weer opnieuw een stof aan binden.

Als een betablokker bindt aan een betareceptor dan blijft deze gebonden en blokkeert dus de werking van de signaaloverdracht.

Betablokkers worden als medicatie gebruikt.

Toegevoegd na 7 minuten:
(epinephrine = adrenaline),

VOORBEELD
Beta blockers blokkeren bijvoorbeeld de werking van adrenaline. Adrenaline zorgt o.a. voor het verhogen van de hartslag en als de betablokker specifiek de receptor blokkeert in hartweefsel kan het adrenaline zijn werk minder goed doen. Het gevolg is dat de hartslag juist wordt verlaagd. Dit is een voorbeeld, er zijn meer beta blockers, maar ze blokkeren allemaal specifiek of minder specifiek een receptor (eiwit) dat op celmembranen in weefsels ligt.

Toegevoegd na 11 minuten:
Bijgaande video (helaas in het Engels) geeft een animatie van zo'n receptor).

Toegevoegd na 21 minuten:
http://www.dnatube.com/video/2952/action-of-epinephrine
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord, dikke vet +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met zo'n antwoord heb je er maar een nodig, klasse.