Een tampon allergie,of iets anders?

Ik werd soms heel ziek.
Dan gingen de klieren in mijn nek en keel opzetten,vervolgens kreeg ik hoofdpijn en moest ik overgeven ik voel me dan echt heel slecht later kwam ik er achter dat ik dat alleen maar heb als ik een tampon gebruik,ik ben hiermee naar de dokter gegaan en ik was niet zo tevreden omdat ze zij dat ik allergisch ben voor tampons en dat als ik een spiraaltje zou nemen van die problemen af ben.
Maar ik wil juist weten hoe dit kan gebeuren en wat er in zit waar ik niet tegen kan en als ik op het web zoek over dit soort allergie stuit ik alleen op klachten als jeuk maar dat heb ik niet.
Dus wat is het nou en hoe kan dit gebeuren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Ja, een tamponallergie ; dat kan. Dat spul wordt ergens mee gewassen / gereinigd waar je allergisch voor kunt zijn, en het zelfde geldt voor maandverband. Zeker het hypermoderne maandverband met allerlei soorten plastic en kunststof is een drama ; dan kun je nog beter op zoek naar de degelijke ouderwetse dikke maandverbanden, zoals je die van sommige niet-merken nog kunt krijgen (en nog goedkoop ook). Maar het risico bestaat dat je ook daar niet tegen kunt.

Er zijn twee dingen die je nu kunt doen :
- Je menstruatie onderdrukken met een hormoonprepraraat / voorbehoedsmiddel zoals een Mirena-spiraal of de prikpil of implanon (geen garantie dat je menstruatie snel en voor altijd weg is trouwens)
- De Keeper (zie link) gebruiken - MITS je rubber of siliconen wel kunt verdragen en er mee om weet te gaan
- Je eigen maandverband en / of tampons maken / haken / breien / naaien. Zoals onze moeders, oma's en betovergrootmoeders dat deden. Met speciale ongebleekte onbehandelde katoen (maar in sommige gevallen ook gewoon met leuke kleurtjes)( is dat prima te doen.

Persoonlijk zou ik trouwens voor de tweede of derde optie kiezen, als anticonceptie (nog) niet nodig is.

De enige mij bekende groep handwerksters die zich bezig houdt met het vervaardigen van wasbare maandverbanden en tampons is de groep Periodic Pieces op Ravelry. De vrouwen hier doen het voornamelijk uit milieu-oogpunt, maar er zitten er zeker ook een paar bij die het vanwege verschillende allergieen doen. Je bent dus beslist niet de enige !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Een gebreide tampon, die kende ik nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze zijn gehaakt, en met vulling. Je kunt ze uiteraard ook breien. Met beide technieken kun je ook gewoon een lapje maken dat je oprolt ; vind ik persoonlijk prettiger en beter wasbaar dan met vulling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou geweldig zijn, want het is een echt rot-probleem, dat maar zo weinig mensen kennen, dat mensen er soms jarenlang mee rondlopen en klachten of een hele hoop geklieder maar op de koop toenemen. Zonde van je leven. (Zelf zweer ik trouwens bij de Keeper, die ik inmiddels al twintig jaar (!) heb. Geen jeuk, geen rotzooi, en die 35 Euro die het ding kostte (75 gulden indertijd) heb ik er al HEEEL lang uit. )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Keeper is ook milieuvriendelijker dan maandverband of tampons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan ook, maar dat is dn weer de dure oplossing.
En inderdaad, de Keeper is uiteindelijk het meest milieuvriendelijk. Hij wordt gegarandeerd voor vijf jaar, maar ik heb de mijne al sinds 1994 , en die vertoont nog geen enkel spoor van slijtage. (okee, sinds ik aan de Mirna ben wordt hij wel minder intensief gebruikt, maar dan nog).
Weet je zeker dat het door de tampons komt..Het is namelijk zo dat als je ongesteld bent gewoon je eigen ziek kan voelen.OVERGEVEN MISSELIJKHEID HOOFDPIJN.want je kwam er achter dat het door tampons kwam aangezien je die dingen gebruikt als je ongesteld bent.Het kan ook door de ongesteldheid komen.Gebruik ze is een keer niet tijdens je ongesteldheid en kijk of je dan ook je eigen ziek voelt.Dan komt het echt door de ongesteldheid.Na mij weten als je allergisch ervoor bent krijg je jeuk afscheiding het kan zelfs tot een schimmelinfectie oplopen. succes