Waarom is de leeftijd voor het eerste borstonderzoek op 50 jarige leeftijd gesteld?!

Ik vraag me dit af omdat de tijden veranderen en er steeds jongere vrouwen zijn waar kwaadaardige gezwellen worden ontdekt...waarom 50 en niet net als baarmoederhalskanker 30?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (4)

Als het erfelijk is is het onderzoek wel eerder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat begrijp ik maar ik doel meer op de preventieve onderzoeken
Omdat het nog steeds het meest voorkomt bij vrouwen van 50 en ouder. Daaronder is het percentage te laag voor zo'n grootschalig onderzoek. Je kunt natuurlijk altijd zelf naar de huisarts gaan en vragen of hij/ zij je kan testen of doorverwijzen. Ik ben het wel met je eens dat ze misschien eens opnieuw naar die grens moeten kijken, omdat vrouwen inderdaad steeds jonger zijn als ze het krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na onderzoek is gebleken dat de vrouwen met de meeste
risico's om borstkanker te krijgen in de groep zitten van
50 tot ( denk ik ) 69 jaar.
Dus omdat zulke onderzoeken voor het opsporen van borstkanker zo veel geld kosten, wil de overheid vooral
deze groep sensibiliseren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jongere vrouwen geen risico lopen. De gynaecoloog is dan het beste geplaatst om haar patient ,al dan niet regelmatig, een borstonderzoek te laten ondergaan.
De gynaecoloog weet namelijk al van haar patiente of deze laatste meer risico loopt. Zoals vb; vrouwen die pas kinderen hebben
gehad na 36 jaar. Of, het komt voor in dezelfde familie.
Vrouwen die nooit geen kinderen gehad hebben enz.
Stel vb. dat een patiente een geval heeft in de familie en ook
na 36 jaar kinderen heeft gehad dan zal de gynaecoloog zeker
aandringen om tweejaarlijks of zelfs jaarlijks de borsten
te laten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat in België op 30 jaar is , maar bij ons heb je altijd de vrije keuze dit te laten doen wanneer je zelf zin in hebt dit te doen. Dus de keuze in België ligt aan de patiënt zelf. Weet dat er daar een verschil in is in Nederland omdat daar minder een eigen keuze hebt jammer genoeg. Je kan het altijd laten doen in België indien je dit wenst. Groeten Ritchie

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard zijn de meeste mensen met borstkanker boven de 50 maar toch onder de 50 komen meer en meer mensen bij zelfs in de 30 jaar. Dus laten controleren vanaf 30 jaar zou ik zeggen.