Heeft iemand tips om beter met hyperventilatie om te gaan?

Toegevoegd na 19 uur:
Ontzettend bedankt voor jullie hartverwarmende reacties! Ik ga jullie tips zeker gebruiken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Overzicht van hyperventilatie tips. Hieronder een samenvatting van vele tips bij hyperventileren. Daarnaast wordt aan het eind van dit artikel een daadwerkelijke oplossing voor deze kwaal aangedragen. Adem in een zakje Dit is waarschijnlijk de meest bekende tip bij deze aandoening. Adem in en uit in een plastic of papieren zak die je voor je mond en neus houdt. Variaties hierop zijn; maak van je handen een gesloten schelp die je voor je neus en mond houdt en adem daar in en adem door een (tuin) slang die circa 50 centimeter lang is. Door het opnieuw inademen van het koolzuurgas van de uitademing verminderen je klachten. Pas deze methodes alleen toe wanneer je er zeker van bent dat je aan het hyperventileren bent. In andere gevallen kunnen deze methodes gevaar met zich meebrengen. Slaap en rust voldoende Adem met samengeperste lippen Hierbij ben je je ademhaling onder controle aan het houden door met samengeperste geperste lippen langzaam in- en uit te ademen. Deze methode wordt 'persed lip breathing' genoemd. Ontspanningsoefeningen Oefen je in ontspanningsoefeningen zodat je deze kunt gebruiken wanneer je een aanval voelt opkomen. Geen ontwijkend gedrag vertonen Ga situaties die emoties oproepen niet vermijden. Zoek ze juist op zodat je niet in een vicieuze cirkel gaat belanden. Uit je gevoelens Zorg ervoor dat jij je gevoelens gaat uiten. Dit kunnen negatieve gevoelens zijn zoals boosheid, maar ook positieve gevoelens zoals blijheid. Zorg voor afleiding Voel je een aanval aankomen zorg dan voor afleiding. Ga bijvoorbeeld hardop een bladzijde uit een boek lezen. Confronteer jezelf met je angst Stap op je angst af, toon moed en overwin jezelf. Wat lossen deze hyperventilatie tips op? In het beste geval zorgen de bovenstaande tips ervoor dat je minder gaat hyperventileren of dat je een aanval kunt vermijden. De genoemde tips zorgen er echter niet voor dat jij je klachten achter je kunt laten. De oorzaak van je klachten ligt namelijk in een verstoring in het energiesysteem van je lichaam. Deze verstoring is ontstaan door onverwerkte emoties. Totdat deze verstoring in het energiesysteem van je lichaam is opgeheven kan jij last van je klachten houden. Dat is ook de reden dat jij keer op keer last hebt van je klachten.

Bronnen:
http://www.morpheus-emotionele-bevrijding....

Een van de beste manieren om hyperventilatie tegen te gaan zijn ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Deze oefeningen helpen je om bewuster met je ademhaling om te gaan, waardoor je ook beter je ademhaling onder controle leert te houden, waardoor een aanval van hyperventilatie geen kans krijgt. Ook zul je merken hoe de spanning uit je lijf stroomt, waardoor hyperventilatie veroorzaakt door te veel stress minder snel de kop op zal steken. Vooral yoga- en meditatie oefeningen kunnen zinvol zijn. Inspannen Een goede manier om hyperventilatie te voorkomen is inspanning. Het kan helpen om oefeningen te doen wanneer je merkt dat je een aanval krijgt. Doe bijvoorbeeld kniebuigingen als je merkt dat je gaat hyperventileren. Door de inspanning versnelt de zuurstofverbranding en wordt een aanval voorkomen. Een andere tip is om hardop te gaan lezen. Hierdoor ga je bewuster ademhalen en zal hyperventilatie minder kans krijgen.

Bronnen:
http://www.hyperventilatietips.nl/oefening...

goed ademhaloeba

Tevens is het belangrijk je te focussen op de omgeving: wat zie ik? Waar ben ik? Het is veilig waar ik nu ben. Er kan mij niets gebeuren. Dat soort vragen en antwoorden helpen je bij de realiteit te blijven. Vraag eventueel hulp van de omgeving om bijvoorbeeld samen tot 100 te tellen. Eerst de ander, dan jij. Op deze manier vest je je aandcht op iets anders en kan de paniek afnemen. Gebruik ook een zakje oid waardoor je de adem die je uitblaast ook weer inademt. Dat voorkomt dat je tintelingen in armen en benen krijgt of andere symptomen tijdens en na een hyperventilatie aanval. Succes!

Gewoon rustiger aan doen.

Ik heb nooit zelf hyperventilatie gehad, maar het volgende boekje vond ik heel interessant en verhelderend: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/hyperventilatie/666755846/index.html Succes!

Hyperventilatie is een vervelende kwaal. Het hangt een beetje van je klachten af, hoe je er het beste mee om kunt gaan. Vaak is het "de angst voor de angst" die hyperventilatie veroorzaakt: je bent er bang voor, en dus gebeurt het. In dat soort situaties let je vaak ook heel erg op jezelf: "Doe ik het wel goed?" "Kunnen anderen aan me zien hoe belabberd ik me voel?". Het is heel moeilijk om die angst en onzekerheid te overwinnen. "Denk je sterk en denk je zeker" is een goed boek om te leren hoe je daarmee kunt omgaan. Sommigen hyperventileren alleen in bepaalde situaties (bijvoorbeeld in drukke winkels), anderen hebben last van chronische hyperventilatie. Wanneer je last hebt van angstaanvallen kun je op zo'n moment het beste even rustig gaan liggen (of, als dat niet mogelijk is: gaan zitten) en ontspanningsoefeningen doen, totdat de aanval voorbij is. Zulke oefeningen kun je ook doen in het dagelijkse leven: tijdens je werk, in de trein of wanneer je ergens op bezoek bent. Je vindt verschillende spierontspannings- en ademhalingsoefeningen op het internet. Kijk ook eens op de website van de Hyperventilatiestichting http://www.hyperventilatie.org/site. Zelf had ik langdurig last van chronische hyperventilatie, met af en toe angstaanvallen. Alle therapieën die ik heb gevolgd (en dat waren er vele!) hadden niet of nauwelijks effect. Uiteindelijk werd de conclusie getrokken dat "genetische aanleg" mijn klachten veroorzaakte en dat ik er daarom met therapie niet vanaf zou komen. Ik ken verschillende mensen bij wie therapieën (net als bij mij) niet bleken te helpen. Wat bij velen met chronische hyperventilatie wél goed helpt, zijn antidepressiva: die hebben mijn leven totaal veranderd (in positieve zin). Een Angstkliniek (bijvoorbeeld van een Academisch ziekenhuis) is gespecialiseerd in begeleiding van mensen met angst en hyperventilatie. Misschien niet helemaal een antwoord op je vraag, maar ik hoop dat je er toch iets aan hebt. Sterkte!

Zo'n angstige situatie, een hyperventilatie-aanval... angst, paniek, overweldigend.. Ik heb geleerd heel intensief te denken: HET GAAT VOORBIJ! Ik ga hier niet dood aan. En dat geeft me een ongelofelijke rust! Het gáát voorbij en ik ben daarna wel moe, maar dan is het weer voorbij. Denk jij daar ook aan. Mij helpt het!

Ik weetvhoe het voelt, als je er een op voelt komen stop dan waar je mee bezig bent en concentreer je even helmaal op je ademhaling. Als je dit niet lukt neem dan een slokje water en doe rustig aan. Waarschuw iemand als het echt helemaal mis gaat! VEEL SUCCES!!!!

Vanuit mijn ervaring met hyperventilatie waar ik in een bepaalde periode in mijn leven regelmatig last van heb gehad kan ik niet bevestigen dat het vanuit angst komt. Dat sluit niet uit dat het bij anderen wel zo is. Die link was er voor mij althans niet. Het ontstond bij mij vaak in familiesituaties waarbij ik opgewonden was, of niet lekker in mijn vel zat. Ook wel eens in werksituaties. Altijd zo'n beetje aan het eind van de dag. Ik denk dat ik dan onregelmatiger ging ademhalen... Anyhow, ik zit nu anders in mijn vel, en heb er eigenlijk bijna geen last meer van. Die keren dat het raak was focuste ik op mijn adem en ging het geleidelijk weg bij het kort inademen en lang uitademen, dus 1 sec in en 5 sec uit. Tijdens het autorijden het redmiddel, want dan had je niet zomaar een pastic zakje bij de hand. Bij acute momenten waarbij het heel heftig was het plastic zakje wel noodzakelijk om de zuurstofspiegel in het bloed snel omlaag te krijgen. Niet te groot en ook geen boterhamzakje. Als je vraag is hoe het beter te voorkomen, kan ik aanraden om bij het geringste signaal dat het dreigt op te komen je aandacht direct op je adem te richten - dan maar even geen vegetatieve ademhaling maar gewoon bewust. Ik denk dat de kern ligt in het kunnen ontspannen. Probeer eens uit of meditatie iets voor je is om in je rust te komen. Succes en ik kan persoonlijk beamen dat je er dus gewoon vanaf kunt komen.

Bronnen:
Eigen ervaring

Ik heb Cesartherapie gevolgd om met hyperventilatie om te leren gaan. Ik heb het al 29 jaar maar het is pas sinds een jaar bekend bij mij. Voortgekomen uit mijn aangeboren hartafwijking. Heb de chronische variant. Iedereen heeft al goede tips gegeven hier, dus ik kan er weinig aan toevoegen. Misschien is het voor jou ook een idee om Cesar -of Mensendiecktherapie te volgen. De oefentherapeut kan je dan middels ademnhaling -en ontspanningsoefeningen helpen bewuster te worden van je lichaam. Mij heeft het enorm geholpen, naast de bevestiging, de diagnose. Ik kan inmiddels veel beter met een aanval omgaan, al heb ik zo nu en dan nog wel eens momenten dat ik heel rationeel kan zijn en mijn oefeningen doe, maar dat het dan gewoon niet lukt. Op dat moment kan je het beste de situatie over je heen laten komen en je bedenken: er komt een piek. Het zal zijn hoogte punt bereiken en op een gegeven moment zal het ook weer afzakken. Hyperventilatie kan veel klachten meegeven, vooral angstgerelateerd. Maar als je lang hyperventileert dan raakt het bloed alkalisch omdat er te weinig koolzuur in het bloed vastgehouden wordt waardoor er minder zuurstof door het bloed naar je hersenen en organen vervoerd wordt. Daarnaast: je krijgt spiersamentrekkingen door het aanmaken van melkzuur. Het lichaam probeert zo de Ph van het bloed omlaag te krijgen. Je hart is ook een spier dus die kan er heftig op reageren. Wees niet bang, hyperventilatie is niet gevaarlijk, slechts hinderlijk. Als buikademhaling niet lukt kan je ook je handen op je ribben plaatsen en zo proberen gecontroleerd te ademen. 1 tip: blaas net zo gecontroleerd de lucht uit als je inademt. bij hv zijn mensen vaak geneigd te zuchten en puffen, maar zo hou je de hv juist in stand. Probeer hoe moeilijk ook, gecontroleerd uit te ademen. Het zal even een strijd zijn, maar uiteindelijk merk je het verschil. Sterkte!!!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100