hoe motiveer ik iemand te stoppen met drinken alcoholieker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat doet dat laatste woord in je vraag? :s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe rot ook: dat kan jij niet. Dit is de realiteit is. Ik kan me voorstellen, dat jij je heel machteloos voelt.
Een alcoholist heeft hulp nodig van deskundigen.
Je kunt wel helpen bij de motivatie als hij/zij eenmaal is gestopt. Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
InVino: dat is Vlaams voor alcoholist.

Het beste antwoord

U kunt iemand die verslaafd is niet dwingen om hulp te zoeken. Stoppen met een verslaving kan namelijk alleen als de verslaafde het echt wil. Toch kunt u als partner, ouder of vriend iets doen. Maak duidelijk wat de gevolgen van zijn verslaving zijn als hij niet stopt. Enkele tips:

Zorg dat u veel weet over de verslaving voor u het gesprek begint. Zeg duidelijk dat het nooit te laat is om te stoppen.
Toon begrip en vertel de verslaafde dat u hem wilt helpen. Maak wel duidelijk dat u de verslaving zelf niet accepteert. U helpt alleen bij het vinden van een oplossing.
Hou de sfeer goed. Verwijt de verslaafde niks, geef hem niet de schuld van mislukkingen en maak geen ruzie.
Los de problemen van de verslaafde niet op (afspraken niet nakomen, niet gaan werken, schulden, enzovoort). Hij moet zelf de nadelen van zijn verslaving zien. Zolang u alles voor hem oplost, zal hij niet snel stoppen. De verslaving heeft dan alleen voordelen!
Praat met iemand over de problemen die u hebt met uw partner, kind of vriend. U zult merken dat u niet de enige bent met een drinkende of gokverslaafde partner of een drugverslaafd kind.
In Nederland zijn verschillende organisaties met zelfhulpgroepen voor partners of familieleden van verslaafden. Bij zo’n zelfhulpgroep kunt u praten met lotgenoten. U helpt elkaar en kunt van elkaar leren.
Bekende zelfhulpgroepen zijn Al-Anon Familiegroepen Nederland (partner- en familiegroep van de Anonieme Alcoholisten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat zal pas lukken als diegene zelf ook wil stoppen, anders heeft het helemaal geen zin.
Iemand moet eerst inzien dat hij/zij alcoholist is en dan nog is het moeilijk om iemand te helpen.
Doorverwijzen naar professionele hulp zal beter werken.
Dit kan via de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou hem/haar eerst in therapie laten gaan en dan als hij weer helder kan nadenken weer rustig afbouwen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet,
hoe mee je erover zal beginnen hoe meer de persoon in de verdediging zal schieten.

de persoon moet zelf willen, anders is er ook geen kans van slagen. dit is dan ook precies de reden waarom een gedwongen opname niet mogelijk is of niet werkt, tenzij iemand echt gevaar op gaat leveren.

begin dus niet over de nadelen van alcohol, dit werkt niet.
vertel dat je het moeilijk vind om te zien dat iemand niet goed voor zichzelf zorgt. vertel dat je er bent om te luisteren, maar niet als iemand dronken is en ook niet meewerkt aan het probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, iemand moet eerst beseffen dat het echt een probleem is en openstaan voor een oplossing. Dan pas kunnen jullie in overleg een goede methode gaan zoeken om het op te lossen. Dit kan door middel van beloning, afstraffen of aanspraak maken op de motivatie van het individu. Misschien is het ook iets om eerst te minderen in plaats van 'cold turkey' (Van veel naar 0 alcoholconsumptie) te stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Constant degene erop wijzen dat hij of zij ALWEER alcohol nuttigt en zelf thee nemen. Dan na een week vragen of degene het zelf ook niet wat uit de hand vind lopen?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je dan wel het huis wordt uitgezet. Zo'n situatie is de pest voor iedere relatie. Als de persoon niet permanent dronken is, dan zou ik mij er niet tegenaan bemoeien.