Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het slecht om een antibiotica kuur niet af te maken als je veel last hebt van de bijwerkingen?

Ik ben twaalf dagen geleden geopereerd aan mijn voorhoofd en bijholten.

Omdat ik er last van pijn had heeft de kno arts me over de telefoon een antibioticakuur voorgeschreven, klacid sr voor tien dagen lang.

Ik neem ze al vanaf maandag maar ik heb nog steeds pijn, erger zelfs.

Ik voel me misselijk, duizelig en vooral veel maagpijn. Ik denk dat het door de antibiotica komt.

Moet ik de kuur nog afmaken of heeft dat toch geen zin?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik was ook van plan om morgen de huisarst te bellen, is zondag vandaag, maar zie er zo tegen op om er nu nog een te nemen. Mijn maagpijn is net een beetje aan het zakken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Als je de bijsluiter leest zal daar instaan dat je nooit een antibioticakuur zomaar mag afbreken zonder je behandelend arts te raadplegen. Ik zou dus niet stoppen maar zo gauw als kan contact opnemen met die arts of de afdeling waar je kwam, of anders de huisarts raadplegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In principe moet je de kuur altijd afmaken. ALs je eerder wilt stoppen, moet je eerst met de arts overleggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste; een kuur moet je altijd afmaken...Maarrrrrrrr
dit is eigenlijk geen vraag voor GV, meer voor je huisarts dus. Het kan namelijk zijn dat je erg last hebt van de bijwerkingen van de kuur.

De arts kan het beste bepalen, of je hiermee door moet gaan, of dat je misschien andere antibiotica voorgeschreven krijgt. Ik zou dus als de wiedewaai even de arts bellen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liever overleggen met de KNO-arts, want die heeft het spul voorgeschreven.
Wanneer de kuur niet aanslaat (en dat is bij jou het geval lijkt wel) en je hebt ook nog eens last van bijwerkingen, dan raadt een arts meestal af om de kuur af te maken.

Het is verstandig om er morgen met de huisarts over te praten. Misschien krijg je een andere kuur of helemaal niets en moet het vanzelf herstellen.

Het is overigens algemeen bekend dat antibiotica niet goed werkt bij holte-ontstekingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je een kuur in de regel altijd moet afmaken, moet je inderdaad met de huisarts overleggen. Ik raad je aan om dat telefonisch met de huisartsenpost te doen. Het kan zijn dat je een maagbeschermer erbij krijgt voor een paar dagen.
Dus niet wachten tot morgen, maar gelijk bellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen moet je een antibioticakuur afmaken, in ieder geval tot je klachtenvrij bent. Dit om resistente bacteriën te voorkomen. Maar als het middel erger is dan de kwaal dan houdt het op. Misselijkheid en duizeligheid worden genoemd als veelvoorkomende klachten bij gebruik van claritromycine, de werkzame stof van Klacid. Ik zou inderdaad eens overleggen wat wijsheid is, bij voorkeur met de voorschrijvende arts maar het kan natuurlijk ook via je huisarts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit vind ik op internet over de bijwerkingen.
Mogelijke bijwerkingen (o.a.)
Allergische reacties, (o.a. huidreacties, anafylactische shock-reactie)

Bloedbeeld, veranderingen

Bloedstollingstijd, verlenging

Bloedwaarden, veranderingen (o.a leverenzymen)

Diarree

Duizeligheid

Geelzucht

Gehoorverlies, na hoge doses

Hoofdpijn

Huiduitslag, allergische

Maagdarm-stoornissen

Maagkrampen

Misselijkheid

Mond- (stomatitis) en tongontsteking (= glossitis)

Mondschimmel (orale candidiasis)

Smaakveranderingen

Spijsverteringsstoornissen (dyspepsie)

Stevens-Johnson-syndroom (o.a. koorts, etterende en soms zwerende oogontsteking)

Tongverkeulring

Dus denk dat één dag niet pakken en morgen gelijk jearts bellen geen kwaad kan.
Dat is wat ik zou doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing