Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Onnodig een bril kopen?

Hallo iedereen,

ik heb een vraag,
ik ken een meisje (9) jaar ze zit in de klas helemaal achterin. maar daar kan ze het bord niet goed zien
van de leraar mag ze niet voor in komen zitten
als ze aangeeft het bord niet goed te kunnen zien zegt haar leraar dat ze een bril moet kopen.
is dit terecht want ze heeft over het algemeen helemaal niks aan haar ogen.
wat kun het beste doen in de situatie want een bril kost al ruim 400 euro
en als je hem dan allen nodig hebt omdat je niet voorin mag komen zitten vind ik dat een beetje onzin

Mvg

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik was ook negen toen ik mijn eerste bril kreeg. Hoe ik wist dat ik er 1 nodig had? Omdat ik het bord niet goed kon lezen achterin de klas! Een hele herkenbare situatie dus! Ik ging steeds vaker aantekeningen niet van het bord, maar van mijn buurvrouw overnemen. Buiten het klaslokaal had ik nergens last van, ik was eraan gewend. Maar ik herinner me heel goed het moment dat ik mijn eerste bril opzette: heej, de bomen hebben blaadjes, gras heeft grassprietjes, muren hebben bakstenen enz.!
Dus dat meisje heeft inderdaad een bril nodig!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat meisje moet dit met haar ouders bespreken en die kunnen dit met de leraar bespreken.
En de leraar bespreekt dit op een ouderavond met de ouders van het meisje.

Als ze inderdaad achter in de klas het bord niet goed kan zien, dan heeft ze dus geen goede ogen.

"over het algemeen helemaal niks aan haar ogen. "
is dan dus onzin.

En bovendien kost een bril geen € 400,=.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amadea
14 jaar geleden
Hoezo? Ben jij met dat meisje naar de opticien geweest om haar ogen op te laten meten en daar een bril met glazen voor uit te zoeken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg, delkash: wat voor super design is dat dan?
Zelfs bij Pear kost een bril met enkelvoudige glazen, {alleen voor ver zien} nog geen 100 euro.
En wordt vergoed door de verzekering. Dus dat is onzin.
Kimath
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit zoveel voor een bril betaald, en ik draag al vanaf mijn 11de een bril. Ik neem regelmatig een nieuwe, en ik heb volgens mij nooit meer dan 100 euro betaald.
@delkash: kun je verklaren hoe je aan dit bedrag komt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik mis iets zeker..... eerst is er de vraag hoe iemand erbij komt dat een bril zoveel kan kosten (overigens is algemeen bekend dat de prijzen variëren)
vervolgens komt hier en antwoord op en dan volgt dezelfde vraag??? een kopie prijsopgaaf is voldoende? deze kan ook worden gegeven als de vraagsteller niet mee is geweest overigens. zoals ik zei, brillen zijn er in meerdere prijsklassen, en er zijn meerdere opticiens, maar deze opties sluiten de mogelijkheid voor de opgegeven kosten niet per definitie uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn inderdaad mooie designbrillen die heel erg duur zijn, en dan kan 400 best voorkomen hoor, maar voor 100 of 150 euro heb je ook al heel erg veel keuze.
eigenwijze foute leerkracht zeg!!! dit is niet terecht

als de ouder(s)/verzorger(s) van het meisje met de leerkracht gaan praten kan deze precies uitleggen waarom dit meisje niet verder voorin de klas mag gaan zitten.

vreemd dat de leerkracht beslist dat er een bril aangeschaft moet worden.
deze heeft namelijk niets te maken met de financiële situatie van het gezin, en heeft ook niets te maken met de soort verzekering die een bril vergoedt, hoeveel deze vergoedt, wat de eigen bijdrage is, en of deze haalbaar is voor het gezin.

wat WEL haalbaar moet zijn en waar de leerkracht WEL voor moet zorgen is dat de lesstof aan iedereen aangeboden word op een manier dat het ook daadwerkelijk op te pakken is. hij hoort namelijk de leerling zo goed mogelijk te begeleiden tot het halen van goede resultaten. als je de lesstof niet meekrijgt word dit erg lastig!!!

doordat een simpele oplossing zoals het verplaatsen van een leerling dit mogelijk maakt is de leerkracht dit zeker verplicht!!!!
(anders kan de leerkracht even een bril opzetten en het protocol van de school er nog even op na gaan lezen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, die leerkracht heeft volkomen gelijk. Het meisje voorin laten zitten is een stoplap. Ze is dan nog steeds bijziend. Het kind heeft gewoon een bril nodig, geen andere stoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zonder nader onderzoek is niet te zeggen in hoeverre er sprake is van bijziendheid. als het meisje zegt dat ze dichterbij het bord meer kan zien zal dit waarschijnlijk ook wel het geval zijn (dit meisje weet dit zelf het beste) al zou alles op het bord nog wat wazig zijn, wil het echter nog niet zeggen dat het per definitie onleesbaar is en dus geen zin heeft. uiteraard zou het beter zijn om een geschikte bril of lenzen aan te schaffen, maar nog steeds kan dit niet het uitgangspunt zijn van de leerkracht om het meisje niet verder voorin de klas te zetten zodat ze ook mee kan krijgen waar de lesstof over gaat en wat het inhoudt.
door het standpunt van de leerkracht veroorzaakt deze mogelijk een probleem
een leerkracht (en de school) horen een protocol te hanteren waarin staat dat ze moeten voldoen of tegemoet moeten komen om elke leerling door deze een kans te geven de leerstof tot zich te kunnen nemen, al dan niet dmv aanpassingen (een aantal meters naar voren zetten dus) als ze merken dat een leerling niet goed kan zien en de ouders ondernemen hier niets in zullen ze de ouders moeten benaderen (signaleren probleem) de leerling mag dus niet op deze wijze beperkt worden door de leerkracht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het idee dat deze leerkracht vooral heel goed in de gaten heeft dat als hij dit meisje toestaat voorin te zitten, ze geen bril zal krijgen omdat haar ouders dat dan 'een beetje onzin' vinden. Wat mij betreft heel goed als die leerkracht weigert om eraan mee te werken dat dit meisje fatsoenlijk zicht wordt onthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vraag was of het mocht, maar ieders zijn mening hierin natuurlijk. stél dat de laksheid van de ouders betreft. kan je hier dan het meisje de dupe van laten zijn? (en door de ouders, én door de leerkracht) terwijl beiden wél hameren op het belang van goede schoolresultaten. dat het meisje geen bril krijgt als ze voorin de klas zit is mij niet bekend, of de leerkracht dit ook zo ziet is mij ook niet bekend. speculaties dus, waar je een mening op kan baseren. als ieder zijn verantwoording nu gewoon neemt hierin (leerkracht gesprek met ouder, ouders bekijken opties bijdrage of vragen AWBZ aan) en tot die tijd het meisje wat voorin de klas zet. dit is namelijk geen principe kwestie, maar het gaat hier om een meisje dat afhankelijk is van anders wat haar zicht betreft. er hangt wat meer vanaf zoals je al aangaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"dat het meisje geen bril krijgt als ze voorin de klas zit is mij niet bekend" Mij wel. De vraagsteller vind het immers 'een beetje onzin' om een bril te kopen voor een meisje dat het bord wel kan zien als ze voorin de klas zit. Dat lijkt mij een heel duidelijk statement.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vraagsteller vind het een beetje onzin. maar deze is niet verantwoordelijk voor het wel of niet dragen van een bril. ook ik heb een bril zonder dat ik eerder wist er 1 nodig te hebben. ik kon namelijk de meeste dingen heel goed zien naar mijn mening. je bent gewend aan een bepaald zicht, dus kan een bril wel degelijk onzin lijken (tot je merkt dat je scherper kan zien, maar hier heb je een bril voor nodig dus) het kan dus lijken dat een bril niet nodig is, of onzin is. nogmaals, JIJ kan het een duidelijk statement vinden aangezien in jouw beleving de mening van de vraagsteller voor jou gekoppeld aan het beluit van de ouders om deze geen bril te geven als de leerkracht het meisje niet verder voorin de klas zal zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, de vraag gaat niet over een leerkracht die het kind niet een plaatsje vooraan wil geven terwijl het wacht tot haar bril klaar is, maar een leerkracht die zegt dat het kind een bril nodig heeft en iemand die dat onzin vindt. Als de ouders al besloten hadden een bril voor hun kind te kopen, zou het hele issue dat hier wordt geschetst niet bestaan. En ik reageer op het issue zoals het hier wordt geschetst, niet een verzonnen versie over ouders die een bril kopen en een leraar die tijdens het wachten op die bril niet mee wil werken. Wat ik me trouwens wel afvraag: wat is de vraagsteller van dit kind? Het is immers een beetje raar om een bril voor een kind waar je niets mee te maken hebt een beetje onzin te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien is de vraagsteller wel een klasgenoot, wie zal het zeggen. bij mijn weten was de vraag of de leerkracht dit kan maken of niet, ik heb niet uit de tekst op kunnen maken of er ook wel daadwerkelijk gewacht word op een bril. als dit het geval zou zijn zou het van de leerkracht alsnog een tijdelijke oplossing kunnen zijn het kind voorin de klas te zetten. persoonlijk zie ik de mening van de vraagsteller los hiervan. deze vind dit onnodig omdat er verder geen probleem is met de ogen, dus een persoonlijke tintje aan het geheel. vind dit standpunt ook wat vreemd (de ogen zullen het vast niet alleen op school wat minder goed doen) dus neem aan dat er niet genoeg kennis van zaken is wat de oogjes betreft. of er nu wel of geen bril klaar is of besteld......
nog steeds kan de leerkracht de aanschaf van een bril niet afdwingen door het kind niet voorin de klas te zetten zoals ik al uitgelegd had in mijn vorige reacties.
Een bril kun je al kopen voor minder dan 100 euro. Een keer je ogen laten opmeten bij de opticien is gratis. Dus als het aan haar ogen ligt, dan zal ze veel plezier kunnen hebben van een bril, ook als ze niet in de klas zit.

Gaan we er even vanuit dat het niet aan het handschrift ligt van de leraar natuurlijk.

Een bril kun je na bestellen al na twee weken in huis hebben. Tot die tijd moet dit meisje gewoon meer naar voren in de klas kunnen zitten.

Vind het trouwens de taak van de leraar, om dit te bespreken met de ouders van haar. Niet alle kinderen zijn even vlot thuis en misschien durft ze haar ouders wel niet te vertellen dat ze minder scherp ziet. De leraar zou dit moeten aankaarten.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
is dit terecht want ze heeft over het algemeen helemaal niks aan haar ogen?
Misschien heeft ze wel iets aan haar ogen, maar is ze er zo aan gewend, dat ze het niet merkt, of niet herkent.
Als je de blaadjes aan een boom als een vlek ziet, denk je dat iedereen die blaadjes zo ziet, en niet per stuk zeg maar.

Dus een bezoekje aan oogarts of opticien is zo gek nog niet, om het een of ander uit te sluiten of te bevestigen
(Lees meer...)
anneliez
14 jaar geleden
Als ze het bord niet goed kan zien, is ze bijziend. Zo simpel is het nou eenmaal. Dat is niet 'over het algemeen niets aan haar ogen', dat is zonder het zelf te realiseren rondlopen in een wazige wereld.

Ik weet nog heel goed dat ik mijn eerste bril kreeg (ik kwam er ook achter doordat ik het bord niet goed kon zien) en er letterlijk een wereld voor me open ging. Ik wíst helemaal niet dat je van een boom de individuele blaadjes kunt zien in plaats van alleen een groenige wolk. Ik wíst helemaal niet dat je van het muur ook van een afstandje de individuele stenen kunt zien, niet alleen een bruinig vlak. Ik wíst niet dat je iemand ook in de ogen kon kijken als hij meer dan een meter van je afstaat.

Er was een hele wereld te zien waarvan ik het bestaan niet wist. Het was alsof ik al die tijd zonder het te weten in een bubbel van een paar meter scherp zicht had geleefd, en nu had ik ineens een héle wereld om te zien in plaats van de binnenkant van die bubbel. En het énige waar ik aan had gemerkt dat er iets aan mijn ogen was, was dat ik het bord in de klas niet op dezelfde afstand kon lezen als mijn klasgenoten.

Als jij dan zegt dat er verder 'helemaal niets' mis is met de ogen van dat meisje en dat een bril 'onzinnig' zou zijn, hoop ik heel erg dat jij niet degene bent die de beslissing neemt. Want dan ben je er verantwoordelijk voor dat dat meisje de komende jaren alleen de binnenkant van haar eigen bubbel van een paar meter scherp zicht kan zien. En geloof maar dat ze je dat kwalijk zal nemen als uiteindelijk toch het onvermijdelijke gebeurt en ze aan de bril gaat. Dat zal toch moeten als ze aan het verkeer deel gaat nemen en ze erachter komt dat ze stoplichten en verkeersborden en tegemoetkomende koplampen niet goed genoeg kan zien.

Wat er nu dus moet gebeuren: met meisje naar de oogarts (ze is te jong voor meting bij de opticien), recept voor een bril meekrijgen, naar de opticien en haar het leukste montuur laten uitzoeken dat ze kan vinden, en dat meisje zícht geven. Al zou het 4000 euro kosten. Wat het trouwens niet doet, die 400 euro is al belachelijk duur voor een bril. Daar koop ik vijf brillen plus een zonnebril op sterkte voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort maar krachtig.
Verwijzing naar oogarts om oogafwijking(en) vast te stellen dan wel uit te sluiten.
Ook andere gebreken dient men uit te sluiten.
(vormen van autisme, dyslexie etc)
Indien een plaats voor aan in de klas een optie is,
en door de docent(e) niet wordt ingewilligd, dan kan men
naar de directeur stappen.
En als laatste middel de onderwijsinspectie.
Brillen zijn niet meer zo duur dankzij de concurrentie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iets niet kan lezen betekend het echt niet dat je autisme hebt... Dat is zo'n onzin
Als kind zag ik ook niet meer wat er op het bord stond. Op een bepaald moment zat ik voorin de klas, en zag het nog steeds niet. Dus de leraar heeft volkomen gelijk als hij zegt: laat eerst die ogen eens goed nakijken.
Bedenk ook: als ze op afstand niet veel ziet, geldt dat niet alleen in de klas, maar ook op straat bijvoorbeeld.
Als ze haar ogen laat testen, weet ze of ze een bril nodig heeft of niet.
Toen ik mijn eerste bril kreeg, was ik volkomen verpletterd: ik keek de winkel uit, naar een plein: geen grijze massa meer, maar allemaal losse steentjes!! Het huis aan de overkant: geen gele massa, maar ook losse bakstenen en voegen! Bomen: losse blaadjes! Noem maar op, er ging letterlijk en figuurlijk een wereld voor me open, en ik had ineens geen hoofdpijn meer omdat ik niet meer hoefde te 'knijpen' met mijn ogen.
En ja, een bril kost geld, maar misschien kan er nog iets vergoed worden vanuit de zorgverzekering, en een bril hoeft geen 400 euro te kosten. Als een bril met een gewoon montuur 400 euro kost (wat ik niet geloof), is dat een hele bijzondere bril en alleen maar bewijs voor het feit dat ze die bril hard nodig heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eens met haar naar een leuke brillenwinkel, bijv. Specsavers, en laat gratis haar en jouw ogen opmeten. Mocht ze inderdaad een bril nodig hebben dan kust deze echt niet meer dan €100,- .

Laat de school weten dat ze binnenkort een bril krijgt en daarom voorlopig even vooraan moet zitten. Blijft de leraar horkerig reageren, dreig dan de schoolinspectie te waarschuwen en hen te verzoeken om een controle uit te voeren. Je kan dit anoniem doen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan achterin de klas ook het bord niet zo goed zien. Voorin de klas wel. En ik heb dus een bril gekregen van mijn ouders. Die heb ik alleen op, als ik achterin zit en het bord niet goed kan lezen.

Dat meisje kan beter wel een bril kopen. Een bril kost zeker geen 400 euro. En als haar ouders een verzekering hebben, betalen ze per maand een bedrag en dan worden bepaalde dingen, zoals het ziekenhuis, de dokter, een bril, etc, goedkoper. Dus vraag aan haar ouders of ze een verzekering hebben. Zoniet, vraag dan of ze een verzekering willen kopen. Het zeker geen onzin als ze dan een bril koopt, omdat ze achterin het bord niet goed kan lezen. Veel mensen die een bril hebben, hebben om die reden een bril. Er zijn ook mensen die een bril hebben, omdat ze slechtziend zijn, maar dat hoeft niet persé.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na schooltijd even met de Meester praten als dat niet werkt je ouders erbij halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing