Wat kan ik doen tegen verstopte/dichte oren?

Sinds een paar uur zijn mijn beide oren verstopt. Ik hoor alles gedempt. Ik ben wel verkouden maar heb dit nog nooit eerder gehad. Doofheid zit in mn familie dus ik ga gelijk van het ergste uit... Weet iemand of dit vanzelf weer weg gaat, of moet ik even naar de dokter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Hoi , heb dit ook net gehad , 2 weken zaten mijn oren dicht , soms plopte ze even open om vervolgens weer bijna niets te horen .
Had ook een verkoudheid en moest constant snuiten..
Ook proefde ik niet veel van mijn eten .. Na bezoek van huisarts ontstoken sinusiet , even volhouden en weldra zal het beteren , valt niet veel aan te doen enkel wat uitzieken...dampen of dexa rihnospray maar dat is dan meer voor je neus ...van harte beterschap
greetz Kim
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Wattenstokjes gebruiken of uit laten spuiten in het ziekenhuis
Ik hoop dat het gauw over is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met wattenstaafjes duw je vuil verder naar binnen. De dokter raadt af om wattenstaafjes te gebruiken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onzin!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wattenstaafjes worden niet geadviseerd!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry voor verkeerd advies . Bij mij werkt het wel..........
Je zou eens kunnen proberen je neus dicht te knijpen en dan hard door je neus uit ademen. Dan zouden je oren open moeten gaan. Als dit niet helpt zou ik eens ff langs de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt dat doen duikers ook en noemen dat "klaren".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, klaren, heel goed mindseye +je erbij..maarrrr... dit moet je dan wel doen, nádat je je neus "open" maakt met spray o.i.d. Als je dit doet terwijl je neusholtes verstopt zijn gaan je oren nóg dichter zitten!
Dan zit er veel vocht acher het trommelvlies. Dat komt inderdaad door je verkoudheid. Je holtes zijn verstopt en dan neemt de druk extra toe.

Spoel je neus een paar keer per dag met lauw water en half theelepeltje zout. Goed snuiten daarna. Op die manier los je het slijm op, waardoor de druk afneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan zijn dat er gewoon wat veel oorsmeer en ander vuil inzit. Gewoon even naar de dokter gaan en als ze echt verstopt zitten doet hij je oren even uitspuiten.

Toegevoegd na 36 seconden:
Met wattenstokjes heb je kans dat je het vuil verder naar binnen duwt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet absoluut geen wattenstaafjes gebruiken die zorgen er alleen maar voor dat je het vuil terug naar binnen duwt.

Ik zou zoals hierboven al staat je neus dicht knijpen en blazen of misschien laten uitspuiten en mocht er dan nog geen resultaat zijn je even laten onderzoekn door de huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ook verkouden bent, komt het daardoor.
Xylometazoline 1mg/ml hebben ze bij de drogist (otrivin) neusspray. 4xdaags even sprayen, max 1 week, en het is zo over!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit momenteel ook, het komt inderdaad door verkoudheid.
Het gaat na een week ofzo wel over hoor!
Helaas is er weinig aan te doen...
Je kunt neusspray gebruiken, wat ook soms helpt is gapen,.. of neus dichtknijpen & mond ook & dan hard inademen via u neus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar keer per dag spoelen (opsnuiven of sprayen) met water is voldoende. De buis van eustachius zit dicht is verstopt door de verkoudheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dicht knijpen en door je neus uitblazen... maar niet te hard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms helpt (overdreven) gapen of kauwgom kauwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens of slikken helpt. Of inderdaad hard gapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo snel mogelijk:
gebruik een neusspray op basis van xylometazoline.
Het gaat dan vrijwel direct over.
Gebruik het niet langer dan 10 dagen. Het geeft eventjes een heel vieze smaak, maar daarna krijg je een paar uurtjes heerlijke 'verlichting'.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kan uiteraard alle voorgaande tips gebruiken, maar als je eenmaal die 'smerige' xylometazoline hebt gebruikt weet je dat dit je slijmvliezen echt verlicht. Maar echt niet te lang achter elkaar gebruiken!