Is één keer per week 2 uur sporten even goed voor je als vier keer per week een haf uur sporten?

We hebben een BIO opdracht, en we komen er niet uit....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (4)

Nee absoluut niet, je kan in 2 uur sporten heel veel doen, maar je geertje lichaam te lang om te herstellen van de prikkel die je hem gegeven hebt, 4 keer een half uur geeft dus een veel betere opbrengst. Het lichaam zal zich dan ook sterker proberen te herstellen als dat het de vorige belasting in ging. Zoek op Google even op trainingsleer en de wet van overload. Dan zul je nog meer antwoorden kunnen vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat. 4x een half uur beter is voor je. Maar ik denk niet dat er een groot verschil inzit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo'n antwoord kun je "melden" ... dan gaan zijn +punten er weer af
Het hangt heel erg van de soort sport af. Voor wandelen, wat een lage intensiteit heeft, kan dit niet zoveel verschil maken, bij traplopen of touwtjespringen zeker wel.

Na een training neemt je sportvermogen tijdelijk (=1 dag ongeveer) af... Dan neemt je vermogen 1-2 dagen toe, en dan zakt dat weer weg na een dag of 3-4. Als je 1x per week traint, zul je niet zozeer sterker worden, de gemaakte winst is dan weg geebt.

Als je elke dag sport zonder schema, zit je nog in het gebied dat het nog minder is. Je maakt dan meer "kapot" dan je wint. Je wordt niet beter, eerder slechter.

Voor veel sporten is 2-3 keer in de week, met minimaal 1 dag rust ertussen, wat je zeker nodig hebt, zeker voor sporten met een redelijke belasting.

Als je weer begonnen bent met sporten, is 2 uur vaak veel te lang. Je spieren kunnen die belasting vaak wel aan, maar je pezen niet, die moeten 1-2 jaar getraind worden, voor je het risico op blessures kwijt bent (afh. van je leeftijd, bouw en belasting).

Over het algemeen zal 4 maal een half uur veel beter zijn, dan 1x twee uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was ook een goeie vraag... ook daar +1
Dan moet je eerst bepalen wat je doel met het sporten is. Wat moet beter of slechter of even goed.

Als je het hebt over vetverbranding kun je beter 2 uur achter elkaar sporten. Vetverbranding komt pas na 20-30 minuten op gang en duurt voort zolang je sport. Na een half uur stoppen heeft voor dat doel dus weinig zin. Vergelijk het met een oven, die doet er 20 minuten over om echt goed warm te worden en koelt niet meer af tot je m uit zet.

Gaat het om conditie, dan kun je dat beter gespreid opbouwen en zou 4 keer een half uur beter zijn.

Dus om goed antwoord te geven moet je eerst het doel bepalen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe dan wel rustig aan sporten in die twee uur...
paulus811
13 jaar geleden
Inderdaad. Om vet te verbranden hoef je echt niet als een gek tekeer te gaan.