Waarom zijn mensen bang voor insecten?

Toegevoegd na 1 minuut:
Natuurlijk niet alle mensen, ik vraag mij af waarom sommige mensen er bang voor zijn...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Die angst is natuurlijk niet logisch, maar wel verklaarbaar. Naast hun vreemde uiterlijk (ze lijken niet op ons), zijn ze ook onvoorspelbaar. Ze bewegen op een voor ons onvoorspelbare manier, we weten niet of ze prikken of niet, je kunt er geen contact mee maken.

Insecten wekken door hun uiterlijk (teveel lange en dunne poten) een natuurlijke weerzin op bij mensen. Ook de angst voor bijten en steken speelt een rol. En veel mensen vinden insecten zoals vliegen vooral vies. Toegevoegd na 1 minuut: En spinnen kunnen te hard lopen. Toegevoegd na 5 minuten: En geloof me: als je een vlieg zou tegenkomen met de afmetingen van een Rottweiler, zou zelfs een entomoloog krijsend op de vlucht slaan.

omdat de meeste glibberig en eng eruit zien...en ze kunnen je meestal prikken als je ze aanraakt

Door conditionering. Enerzijds is het aangeleerd gedrag. Je ouders vinden insecten vies en dat neem jij over. Anderzijds kunnen sommige insecten steken (pijn), waardoor je deze ongewenste situatie (pijn) in de toekomst (on)bewust gaat vermijden.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Conditionerin...

De mens is in een snel tempo bezig de natuur zoveel mogelijk buiten te sluiten. Alles moet schoner en sterieler. Kieren worden dicht gekit, overal horren en zien we een beestje in huis, dan direct met gif spuiten. Zijn we buiten, dan vooral op de verharde paadjes blijven, met onze keurig gepoetste schoenen. Ieder mugje wordt van onze auto's afgepoetst, want dat is natuurlijk erg vies, dit alles brengen we over op onze kinderen, die dan weer denken dat iedere spin kan bijten, dat alles wat vliegt wespen zijn en alle beestjes overal onder je kleren kunnen kruipen. Zo is de mens nog steeds onderweg , om steeds verder van die natuur vandaan te komen. Ik ken kinderen van twee jaar die beginnen te gillen van angst als er ergens een vlieg of miertje te zien is!! Van wie zouden ze dat nu hebben!!

Omdat het ook gewoon regelrechte monsters zijn van buiten onze planeet... Zie afbeeldingen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100