Wat is (gezondheidtechnisch en lichamelijk) slechter. Roken of drinken?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Beide "verslavingen" zijn slecht maar welke is nou slechter en waarom?

Toegevoegd na 20 minuten:
Even voor de duidelijkheid. Ik weet dat beide niet goed zijn echter is mijn vraag....Welke van de twee is SLECHTER?

Dus stel je voor dat je zowel nicotine als alcohol verslaaft ben met welke verslaving stoppen behaal je de meeste lichamelijke winst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Op het moment dat je alcoholverslaafd bent dan is er een grote kans dat je niet in staat bent om normaal te functioneren in de maatschappij.
Dat heeft als gevolg dat de verslaving erger en erger zal worden, want er is behalve een lichamelijk probleem ook nog een sociaal isolement.

Dit heb je met roken niet: je kunt heel erg verslaafd zijn aan roken, maar nog steeds gewoon werken (wellicht met iets meer rookpauze dan is toegestaan volgens het personeelshandboek...).

Vanuit die optiek is het beter om de alcoholverslaving als eerste aan te pakken, daar heb je als mens de meeste baat bij.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed onderbouwd antwoord +1

Andere antwoorden (8)

Beide zijn desastreus en voor beide geld dat het er van af hangt in welke mate je het doet.

Toegevoegd na 19 seconden:
geldt

Toegevoegd na 22 minuten:
Op de reactie: Dan kun je denk ik beter stoppen met drinken. Als je alcoholverslaafd bent dan gaat het snel bergafwaarts. Als je dan nu stopt met drinken kun je later altijd nog stoppen met roken.

Bovendien is de kans dat stoppen met roken lukt als je veel drinkt vrij gering.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat beide slecht zijn. Mijn vraag is echter welke is SLECHTER? Dus stel je voor dat je zowel rook als drank verslaaft ben met welke verslaving stoppen behaal je de meeste lichamelijke winst?
Ik denk toch roken, hangt er natuurlijk wel van af hoeveel je rookt of drinkt.
Er zitten nogalwat giftige stoffen in een sigaret, daar kan een drankje niet tegenop lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard geldt voor beide: als je het te veel doet, is het nooit goed. Toch ben ik geneigd om te zeggen Roken. Het is wetenschappelijk bewezen dat af en toe kleine hoeveelheden drank (met name rode wijn) zelfs een positief effect heeft op het lichaam. Dat is van roken (ook al is het maar 1 sigaret) nog nooit bewezen. Bovendien heeft roken veel meer (slechte) invloed op veel meer lichaamsdelen (organen) dan drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat er altijd om hoeveel je van iets tot je neemt.
Zowel roken als drinken is even slecht, echter, de gevaren van roken ondervindt met pas veel later. Je kunt niet een 'overdosis' rook binnen krijgen.

Bij alcohol is dat wel het geval, je kunt bij een overdosis in coma raken en zelfs sterven. Vooral jongeren die geen maat weten te houden zijn hier vaker het slachtoffer van.

Dus mijn idee is dat alcohol gevaarlijker is dan roken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat hangt ervan af of je veel drinkt of rookt

drinken: als je té veel alcohol binnen hebt is dat heel slecht

roken: dat is heel slecht voor de longen en je kan eerder dood gaan

besluit: roken is ongezonder
want je kan eerder sterven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij te veel drinken heb je snel een probleem, maar zou je er nog van af kunnen komen.
Bij te veel roken, heb je pas een probleem na 30 a 40 jaar, maar dan is er geen weg meer terug!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg fijn voor je grietje, dat meen ik, maar heel veel rokers hebben hun pensioen niet eens gehaald, de meeste stoppen als ze ziek zijn geworden, dan ben je echt te laat.
ben zo veel dierbare verloren.
Het verschil zit hem in de vorm van verslaving.
Roken is slechter, dan een alcohol verslaving van iemand ,die dagelijks 2 glaasje alcohol drinkt.
Drinken is slechter, als iemand al 's morgens begint met drinken en de hele dag door alcohol nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat drinken slechter is omdat je door een ernstige drankverslaving in een sociaal isolement kan komen. Dit heeft een slechte invloed op je lichaam, dat het al zo te stellen heeft met al die alcohol. Een rookverslaving is ook slecht maar daarvan raak je niet in een sociaal isolement.