De vraag anders geformuleerd dan. Roepen profielfoto's op het internet bij jou bepaalde gevoelens op die achteraf goed te relativeren zijn?

omdat mijn eerdere vraag verwijderd is

kun je je intuitie vertrouwen, heb jij deze gave om te voelen hoe een persoon is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het verschil tussen een foto en een persoon die levend voor je staat, is voor mij als het verschil tussen een pindarotsje en een pot pindakaas.
Als je iemand ontmoet, gaan je voelsprieten rechtop staan en maak je zoveel mogelijk gebruik van je zintuigen.
Bij een portretfoto ga je alleen op het uiterlijk af, hetgeen tot optisch bedrog kan leiden, waardoor dan uiteindelijk een lekker pindarotsje in drie dimensies kan veranderen in een kleffe hap pindakaas.
Een profielfoto zegt mij niets (dat bedoel ik dus).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke metafoor. +1

Andere antwoorden (9)

Ik heb bijvoorbeeld gewoon een cool plaatje, een plaatje waar ik wat mee heb maar wat niet direct iets met mij als persoon te maken heeft. Mensen die foto's gebruiken zijn enerzijds open en eerlijk maar zoeken denk ik ook regelmatig een bevestiging of willen confronteren. Dus ja, foto's raken mij wel meer. Mede door de onderliggende boodschap die ik soms zie en soms ook helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet pas of ze te relateren zijn dat je diegene daadwerkelijk ontmoet heb.
Tot die tijd, boeit het me niet zo veel..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een foto kan een gevoel of idee oproepen... als dat gevoel of dat idee later niet blijkt te kloppen, dan zou dat je idee of je gevoel over de profielhouder wel kunnen veranderen... bedoel je dat met 'relativeren'?
maar hoe weet je of je idee over de foto wel of niet klopt?
ik vind bijvoorbeeld het gezicht en de gezichtsuitdrukking op de foto onnatuurlijk...
maar volgens mij zegt dat helemaal niets over de persoon die de vraag stelde... vind jij van wel? zegt het plaatje iets over wie jij werkelijk bent? ben jíj dat wel? of is het slecht een fotootje van het gezicht dat lijkt op het gezicht dat jij in de spiegel ziet?

het leuke is dat hier op GV avatars nogal eens willen veranderen... lijkt de eigenaar van de avatar ineens veel leuker, of stommer, of sexier, of dommer... en dat terwijl alleen het plaatje verandert...

voor mij is wát iemand zegt of in dit geval schrijft veel bepalender... en ook daar kan mijn idee of gevoel over variëren...

soms denk ik: 'oh heb je haar/hem weer met zo'n stom/kortzichtig/seksistisch/lullig/spiritueel antwoord...zucht' en even later kan ik bij die zelfde persoon enthousiast zijn over haar of zijn antwoord en weer een plusduim geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral de laatste alinea; zoooo herkenbaar. Maar het hele betoog is een plusje waard.
Er is onbewust toch een connectie van persoon en avatar...

Ik kan niet ontkennen dat het een ietsje meespeelt...

En dat kan soms kloppen en soms ook niet...

Toegevoegd op 23-06-2009 22:47:02
-
Ik zei in het vorige antwoord al, dat je iets aan het doen bent dat ondeugend is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, ik vind deze ook beter dan je vorige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)) Deze is wat recenter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je lijkt nog wel op dat jongetje van 40 (?) jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is ook dezelfde hoor... alleen 44 jaar verschil
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had ik bijna goed gegokt!
Naar aanleiding van je toelichting in de reacties op je vraag, en je toegevoegde beschrijving in je vraag -

Als je op een profielfoto afgaat, kun je je gevoelens niet vertrouwen. Wie weet welke foto jij hebt gekozen - is het wel je eigen foto, is het wel een recente foto, is de foto gemanipuleerd zoals jouw huidige profielfoto? Geen idee. Dus wel gevoelens, niet te vertrouwen.

Als ik een *echte* foto zie, of - nog beter - een *echte* persoon, klopt de eerste intuïtie vaak behoorlijk goed. Tutje of ontspannen, intelligent of gansje, open of gesloten - de eerste indruk klopt meestal heel aardig.

Ik heb echter ook een paar keer gemerkt dat de eerste indruk juist veel te beperkt was. Dan was de persoon bij nadere kennismaking veel veelzijdiger dan ik kon vermoeden. Of mijn eerste indruk was zelfs ronduit fout.

Daarom ga ik wel af op mijn eerste indruk, maar ik houd de zoutpot bij de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed omschreven. +1
Is het trouwens je eigen hoofd op je avatar (of wordt ik kippig) :)
Ik heb speciaal een naam uitgekozen die niet bij mijn avatar past. Die beiden niet bij mij passen. Ik kijk niet zo uit de hoogte, en ik ben niet altijd zo grof gebekt als mijn username.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pff dus aan de foto van kweenie moet ik zien hoe hij is....
of aan de foto van de echo van mijn baby kan je zien hoe ik ben.
of de foto van mij van vorige week vertelt dus dat ik een cowboy ben?!?!
c4th is dus een aap en antwoordman is lampie mmm
ok
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aap? Iets meer respect graag. Ik ben een jonge gorilla, dus (later) heel wat imposanter dan een normale aap ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:D
Ik let er wel altijd op en probeer in te schatten of de foto ook wel echt bij de persoon past of dat het zo maar een leuk plaatje is.
Naar aanleiding van vragen en antwoorden van deze persoon kom ik er wel vaak achter.
Bij sommige wist ik het meteen, dan is de foto op de avatar een sleutel om de persoon beter te leren kennen.
Een enkele keer zat ik er helemaal naast, omdat er vaak een opgefokt antwoord kwam en niet echt zoals de persoon normaal zou reargeren.
Sommige doen met hun antwoorden zich heel anders voor dan dat ze werkelijk ze zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk geeft een foto wel een beetje een beeld of een indruk van een persoon, maar alleen één fotootje, en zeker ook nog zo'n klein fotootje, zegt vele malen minder dan wanneer je die persoon voor het eerst in het echt ziet. Beweging, mimiek, stemgeluid, gezichtstuitdrukkingen, kunnen een redelijk beeld geven voor een eerste indruk die vaak ook nog wel redelijk lijkt te kloppen, althans voor oppervlakkige en algemene eigenschappen / kenmerken. Een foto kan dat nooit ; die is uit één hoek, star genomen.

Sommige mensen staan er altijd leuk op, sommige altijd verschrikkelijk. Ik vind mezelf helemaal niet zo heel lelijk, maar foto´s van mezelf vind ik werkelijk verschrikkelijk. Deze is net vaag genoeg en uit de goede hoek dus die mag er mee door, maar dat is dan ook echt de enige.

De foto die er gisteren stond kwam in eerste instantie veel te gekunsteld bij me over , niet alleen de persoon die er op stond (felle make-up, haar, gebrek aan wenkbrauwen, hoog voorhoofd, geposeerde lach) maar ook de foto zelf leek niet helemaal in orde (geen neusgaten ??) waardoor ik er eigenlijk niet echt een ' normale' eerste indruk van kon krijgen Wat was er nog meer nep aan, en kon je dat verwoorden zonder wellicht iemand onbedoeld te beledigen ??

Eigenlijk doen foto's weinig meer dan een avatar met een andere afbeelding doet ; je vind hem aantrekkelijk of niet aantrekkelijk, herkenbaar of niet herkenbaar, en of je nu wilt of niet, het doet toch iets met je. Ik vind Baily bijvoorbeeld meteen veel leuker, menselijker, echter, nu ze de echo van haar kindje heeft geplaatst dan met die opgedirkte cowgirl, terwijl ik weet dat ze beide niet is. Maar ik denk dat je keus voor je avatar meestal toch wel iets zegt over jezelf. In ieder geval hebben mensen bij elke avatar wel EEN gevoel, van neutraal tot uitgesproken positief of negatief.