Yoga als manier om te ontspannen:wie heeft er ervaring mee??

Ik heb om diverse redenen veel moeite om mezelf zowel lichamelijk als geestelijk te ontspannen.
Dit leid tot diverse klachten zoals stress en vermoeidheid.
Er wordt me ( regelmatig ) yoga aangeraden.
Ik weet het niet...
Ik denk aan zweverige types en acrobatische capriolen!
Wie weet er meer van?!( uit ervaring!?)
Andere tips zijn ook welkom!
Enne..ik weet niet exact hoe dat werkt met die plusjes en minnetjes , maar als je dat belangrijk vind ivm je antwoord :Laat het even weten!
( iets met levels en mogen stemmen ?ik vind het zelf niet belangrijk)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ik doe elke week yoga en ik vind het erg leuk om te doen.
Soms zitten er wat oefeningen bij die wat zweverig klinken als ze het verteld, maar als je er eenmaal mee bezig gaat is het toch wel leuk.
Acrobatische capriolen valt wel mee, er zijn veel soorten yoga. Ik doe kundalini yoga, dat is wat meer de klassieke yoga. We doen niet zulke moeilijke poses hoor :P
Soms zitten er meditaties of mantras tussen, dat is soms lastig om op te concentreren, maar ik merk wel dat ik na die tijd altijd heerlijk rustig ben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je meer vragen hebt, laat het maar weten.
Ik doe 1x in de week yoga, een les duurt 1 1/2 uur.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wordt er dus echt rustig van:dat is wel wat ik (hard) nodig heb.
Ik vraag me af is 1 1/2 uur niet lang,of gaat de tijd wel snel als je er mee bezig bent?
En weet je misschien of het nog een rol speelt dat je in lichamelijk slechte conditie bent en snel moe( door ziekte)?
Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord:ik stel het op prijs.!:-)
Kimath
13 jaar geleden
Die tijd die vliegt echt voorbij hoor, je hebt dat echt niet in de gaten.
Conditie maakt niet uit, de meeste oefeningen zijn rustig, en je kunt alles op je eigen tempo doen.
Als je merkt dat het niet gaat, dan ga je wat trager of pauzeer je even. Doe ik ook vaak als ik ergens last van heb.

Andere antwoorden (5)

Ik heb zelf geen ervaring met yoga. Wel met meditaties. De meditaties van bijv brain sync zijn laagdrempelig. Ik luister er naar in m'n bed, voor ik ga slapen.
Probeer bij spanning diep en bewust naar je buik te ademen, een aantal maal in en uit en je voelt de spanning al wegzakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brain sync?
Ik heb dus geen idee wat dat is!
Maar dat kan dus gewoon thuis?
Dat is ook wel prettig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brain sync - kijk even op internet. Het is van Kelly Holly. Ik heb recent een aantal sessies via via ontvangen. Het helpt echt.
Andere tip, kijk eens bij deeksha's of onessholland.nl. Is wellicht heel vaag, maar ik ben er een nu paar x geweest -ontspannen en laagdrempelig- en het geeft echt rust (duurt wel een paar dagen hoor). Erg grappig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor deze tip!
Ik ga meteen rondkijken op internet.
Een paar dagen rustig?!Dat klinkt goed.Fijn te horen dat er toch diverse mogelijkheden zijn .
Geeft me weer een beetje hoop.
Nogmaals bedankt!
het idee achter oga zou heel goed kunnen werken!een meisje bij mij op therapie doe t er ook aan voor de ontspanning die ze normaal niet neemt, en daar werkt het goed bij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het een paar keer een half jaar gedaan. Vlak voor je er heen gaat weet je al dat je lekker gaat ontspannen. En de mensen die je er treft hebben ook al een stukje ontspanning bij zich. Er hangt een sfeer die je vanzelf in je opneemt. De 'zweverige" muziek, en soms de geur van wierrook helpt ook. In mijn gevallen had de lerares een rustige ontspannen stem die je het hele uur vertelt hoe je moet gaan zitten, en bewegen. Alles gebeurt langzaam. En vaak houd je een houding even vast. Als je die dan weer loslaat, voel je de ontspanning door je lijf trekken.
Ook laat ze je "aarden" en kun je je negatieve en drukke (stress) energie de aarde in sturen. Om die kwijt te raken. En daarna kun je proberen positieve energie uit de aarde op te trekken.
Het is goed voor lijf en hoofd.
Probeer het gewoon eens. Als je het niets vind, kun je er altijd nog mee stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt goed!
Wat het is om me ontspannen te voelen kan ik me amper herinneren.:-(
Er zijn een heleboel factoren die hierin een rol spelen.
Maar dit klinkt allemaal wel goed.
Ik ben er zeker mee geholpen.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel graag gedaan meis! Hoop echt dat het wat voor je is! Dat je weer mag voelen wat ontspannen zijn is. Het is zo belangrijk voor je.
Even over je factoren...Probeer elke ochtend te bedenken wat je die dag moet / mag / kunt gaan doen. Stel een volgorde op. Zet jezelf ertoe die plannen ook daadwerkelijk uit te voeren. Dit zal je een sterk / trots gevoel geven. Neem overal ruim de tijd voor. Zo kun je al je dingetjes op een rustige manier uitvoeren. Onder het mom van .... ik hoef niet te haasten of hard te lopen. Ik heb alle tijd van de wereld om dit ding te doen..... Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor deze lieve woorden.(echt !)
Wel frappant :een van mijn problemen momenteel is dat ik vaak de dingen die ik plan helemaal niet uitvoer.En dat geeft dan ook weer problemen...Tja,je moet het uiteindelijk toch zelf doen.
Kimath
13 jaar geleden
Mooi omschreven, zo is mijn yoga les meestal ook. Zonder de wierrook dan, maar wel met de muziek.
Yoga is echt een aanrader!
Zelf doe ik 'Less Mills Body Balance' op de sportschool. Een combinatie van yoga, tai chi en pilates. Het klinkt inderdaad zweverig maar dit is het zeker niet. Het help me om te onspannen en ik slaap ook dieper en vaster.
Het mooie is dat iedereen dit kan doen, op elk niveau. Ik raad je aan om Yoga of Body Balance te proberen.
Je kan het in een groeples doen, oefeningen op internet zoeken of bijvoorbeeld bij De Slechte een boek met oefeningen hierover halen.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt voor dit uitgebreide antwoord!
Ik heb inmiddels een goed idee gekregen wat yoga eigenlijk is en voor me kan doen.
Ik had geen idee dat er zoveel verschillen waren.
Dat van dat beter slapen klinkt ook goed,daar heb ik ook problemen mee.Nogmaals bedankt!
ik hoorde ook van mensen ja je moet yoga'en, ik houd zelf helemaaal niet van dat zweverige gedoe, maar toen ging ik eens gwn midden in me kamer zitten met me benen overelkaar ogen dicht en gwn consentreren op 'het niets' de vogels buiten, me ademhaling, proberen me spieren een voor een aan te spannen, en toen kwam ik in een soort trans en na een half uur werd ik oppeens 'wakker', dat voelt echt lekker alsof alles weer klopt ;)
(srry voor alle spellings fouten btw)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,je hebt gelijk.Dat is ook een manier om je te ontspannen.
Het is een ook een goede manier om rustig te worden als je je concentreert op je ademhaling.
Enne..met die spellingsfouten valt het wel mee hoor! ;-)