"Zonder dalen geniet je niet van de pieken". Wat denk jij van deze stelling?

Dit is een van de stellingen bij een proefschrift van Fokaline Vroom, die op 20 maart promoveerde tot doctor in de Wiskunde en Natuurwetenschappen in Groningen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken dat van die stellingen. Je hebt er een aantal serieuze ter zaken doende stellingen en de laatste 2 of drie zijn geestig bedoeld. Zo heb ik een keer als stelling gezien bij iemand die in de wiskunde promoveerde: "Een wiskundige is een ingenieus apparaat om koffie in formules om te zetten."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk... stelde net een vraag over andere aardige stellingen die men zich mogelijk herinnert. Dank!

Het beste antwoord

Ik heb de zin geloof ik vandaag nog gebruikt in een vraag over geluk ; zonder dalen geen toppen. Of pieken natuurlijk.
Letterlijk klopt de stelling sowieso, omdat het één automatisch het ander omhelst (tussen twee pieken ligt altijd iets van een dal) ,maar overdrachtelijk is het ook zeker waar. Dan is alles maar gewoon en van wat gewoon is, geniet je niet meer écht. Daarvoor moet iets bijzonder zijn, en het wordt bijzonderder naarmate het contrast groter is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nog sterker: zonder dalen *zijn* er geen pieken.
Open deur, dus.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
punten scoren... ;)
AWM
14 jaar geleden
Niet. Maar wel een universele waarheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die reactie over de "open deur" is op zichzelf een "open deur", ben ik bang (figuurlijk).
AWM
14 jaar geleden
Leg uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reactie dat iets een "open deur" is, is (te?) gemakkelijk en daarmee als zodanig een "open deur"... vind ik!
AWM
14 jaar geleden
Oh, dat staat je vrij.
Ik vind dat het juist is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als men de piek bereikt heeft, kan men niet verder. Dit is het zogenaamde hoogtepunt. Dit kom je tegen in sport, (wereldkampioen) zaken (directeur) en relaties (huisje-boompje-beestje).

Als dit alles je zo aan is komen waaien, ben je je niet bewust van je zegeningen. Pas als je weer met beide benen op de grond gezet word, in een dal, word je je bewust van hoe goed je het wel niet had.

In die zin kan je dus zeggen dat je niet weet hoe goed je het hebt -en dus niet kan genieten- als je niet weet hoe anders het ook had kunnen lopen.

Als men vanuit een dal vervolgens weer de weg naar boven heeft gevonden, is men zich meer bewust van zijn zegeningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Het dal is net zo diep als de top hoog is...

Het klopt helemaal, en origineert in de Tao Teh Ching van Lao Tse...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"pieken" en "zijn kanten van dezelfde medaille.

Toegevoegd op 22-06-2009 23:10:33
Sorry, het moet zijn "pieken en "dalen" zijn kanten van dezelfde medaille
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag wil ik antwoorden met een toepasselijk gedicht.

Wat zou het voorjaar zijn zonder de winter.
En wat de liefde zonder pijn.
Wat zou de zon zijn zonder regen.
Het zou een saaie wereld zijn.

E.D.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hartstikke mooi man! Dank!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 heel mooi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze is van jezelf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
E.D.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dounja speciaal voor jou Zonder dal is er geen berg.
Zonder liefde geen verdriet.
Zonder kinderen geen ouders.
Zonder God ik weet het niet. E.D.
Er zit inderdaad wel een kern van waarheid in. Bovendien zijn er altijd dalen: Als je het altijd goed hebt, leef je in onzekerheid dat het een keer goed mis zal gaan en die onzekerheid is dan meteen ook een dal waarin je je bevindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima stelling, helaas niet te verdedigen of te testen.

Daarbij: Heeft hij van deze uitspraak een citatie gemaakt of hem als zijn eigen geclaimed?