Kan iemand verklaren hoe het komt dat een persoon heel veel verslavingen heeft?

Is het genetisch bepaald dat bepaalde personen alle moeite van de wereld doen om van iets te ontwennen en dan weer veslaafd worden aan iets anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

ga hier geen wetenschappelijk stukje op plakken zoals velen die dit hier doen. ik kan alleen zeggen dat vele mensen iets willen zijn in dit leven wat zo niet is en ontgoochelingen teweegbrengt . Alle mensen zijn verslavend is dit niet aan gokken dan is het verslaaft aan seks. Niets is 100% juist en zeker niet in de jaren 50'.
Naderhand is verslaving op alles muziek, uitgaan , drugs enz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt trekt op niet veel had een avondje gaan stappen als je begrijpt wat ik bedoel hahaa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ritchie's antwoord vind ik het best omdat het persoonlijk is.
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Ja,het is wetenschappelijk aangetoond dat er mensen zijn die meer aanleg voor verslavingen hebben dan anderen.
Ik weet er het fijne niet van maar wel dat het zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bepaalde personen zijn vatbaarder voor verslaving dan andere mensen.
(veel adhd-ers zijn op zoek naar spanning en uitdagingen bijvoorbeeld)

andere factoren die invloed hebben op verslaving:

Ad 1: Eigenschappen van het middel.
Sommige drugs zijn verslavender dan andere.
Ook de toedieningswijze heeft te maken met kans op verslaving. Roken en spuiten zijn manieren die eerder tot verslaving leiden dan eten of slikken.
Tenslotte speelt de mate van gebruik een belangrijke rol.

Ad 2: Lichamelijke constitutie.
Steeds meer wordt duidelijk dat het ontstaan van verslaving te maken heeft met het functioneren van onze hersenen. Het gaat hierbij om:
- het functioneren van het beloningscentrum
- het functioneren van de controle mechanismen over impulsen.

Het beloningscentrum kan bij de een minder goed functioneren dan de ander. Bepaalde genen kunnen ervoor zorgen dat iemand een gering aantal dopaminereceptoren heeft. Het gebruiken dan drugs zal al snel een grote invloed hebben waardoor de kans op herhaling van gebruik groot is.

Het vermogen om met krachtige impulssen om te gaan dat gelegen is in de frontaalkwab, kan minder goed functioneren. Ook hierin kunnen mensen verschillen. De manier waarop je hersenen functioneren is erfelijk. Als een van je ouders alcoholist is, is de kans dat jij ook alcoholist wordt 34% groter (1).

Ad 3 Persoonlijke eigenschappen

Iemand's persoonlijke eigenschappen of het al of niet hebben van persoonlijke problemen kunnen ook van invloed zijn op het verslaafd raken.
Bijvoorbeeld het op een sterke manier ervaren van negatieve gevoelens zonder deze te kunnen hanteren, kan een rol spelen bij het ontstaan van verslaving. Als zo iemand ontdekt dat gebruik van alcohol of drugs een tijdelijke verlichting kunnen geven, zal hij steeds vaker gaan gebruiken. Alcohol en drugs zijn voor hem dan ook extra riskant.

Verder zullen alcohol en drugs, bij iemand die weinig hobby's of interesses heeft, een grotere kans maken om een plaats te veroveren, dan bij iemand die voortdurend veel te doen heeft.

Problemen zijn ook riskant zeker als gebruikt wordt om in stemming te komen waarbij je deze problemen mindr voelt.

Ad 3: De sociale en maatschappelijke situatie.
De sociale situatie van iemand kan ook een belangrijke rol spelen bij het al dan niet verslaafd raken. Het al of niet hebben van mensen die om je geven, het opgroeien in een stressvolle omgeving...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hellaas spreek in uit eigen ervaring ik ben erg verslavingsgevoelig en loop risico's om snel verslaaft te raken, De reden hiervan is dat de stof dopamine niet goed gedoseerd wordt. Ik zal dan ook mijn hele leven medicijnen hiervoor moeten gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij mij helpt dat heel goed heb nu nergens last meer van.