Kan ik bezoek gynaecoloog vergoed krijgen?

Hallo

Vorige week probeerde de huisarts een koperspiraal te plaatsen, we waren bijna klaar met het lukte de huisarts niet. Balen want het is geen pretje. Bij de huisarts word het plaatsen vergoed. Nu verwees ze me door naar de gynaecoloog in het ziekenhuis. Dit kost me mijn eigen risico. Het is niet mijn keuze en dit legde ik uit aan mijn zorgverzekeraar de menzis. Jammer mevrouw, zelf betalen. Maar is hier geen uitzondering voor? Ik vind dit ronduit belachelijk! En heeft iemand een idee hoeveel zoiets zou kunnen gaan kosten? De pil of iets anders met hormonen wil ik nooit meer in mijn lichaam vandaar het koperspiraal zonder hormonen.

Bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Voor het betalen van het eigen risico is er geen uitzondering. Bedenk dat het voor niemand die naar een specialist gaat of medicatie nodig heeft, een keuze is. Het is altijd noodzaak, altijd wat je liever niet zou willen, en toch moet je betalen. Zo werkt het systeem nu eenmaal.

Of je überhaupt een vergoeding krijgt, hangt af van je pakket en je leeftijd. Tot 21 jaar wordt anticonceptie vergoed uit het basispakket, alleen weet ik niet of dat in dit geval dan geldt voor alleen het spiraal zelf of ook voor de plaatsing ervan - ik gok alleen het spiraal en dat zal ook wel gelden als je een aanvullend pakket hebt waar anticonceptie in is opgenomen. Bij vergoeding uit het basispakket geldt altijd het eigen risico, tenzij je nog geen 18 bent.

De kosten zijn afhankelijk van het type spiraal en het contract dat het ziekenhuis heeft met je verzekering. Het zal waarschijnlijk iets tussen de 150 en 300 euro zijn, maar er kunnen wat uitschieters tussen zitten. De precieze kosten kunnen wij je dus niet vertellen, dat zul je na moeten vragen bij het ziekenhuis. Je zult niet meer hoeven betalen dan het maximale eigen risico (of het deel dat je nog niet hebt gebruikt) plus eventueel de kosten voor het spiraal zelf als je pakket geen anticonceptie vergoedt.

Dit soort kosten zijn vervelend, maar zeker met een koperspiraal kun je een hele tijd voort, en de kosten van een zwangerschap en zeker een kind zijn vele malen hoger. Je zult dus toch die kosten moeten betalen als je geen hormonale anticonceptie of condooms wilt gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat je eventueel nog zou kunnen doen, is je huisarts vragen hoeveel ervaring hij of zij heeft met het zetten van spiraaltjes, en informeren of er misschien een andere huisarts is (bijvoorbeeld in dezelfde praktijk als het een groepspraktijk betreft) die meer ervaring of handigheid heeft met deze handeling. In dat geval zou een andere huisarts alsnog het spiraaltje kunnen zetten. Is dat geen optie, dan is de gynaecoloog toch echt de enige weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Heb nog rond gebeld maar niets geholpen. Uiteindelijk zegt het ziekenhuis dat het rond de 200 euro zal gaan kosten. Ik ga het uiteindelijk toch doen. Een koperspiraal voor 10 jaar is de investering wel waard. Uiteindelijk gaat het in de kosten enorm schelen. Ik koop nu elke maand de pil voor 22 euro. Bedankt!