Hoe voorkom je als jongen / man een natte droom ?

Een vraag van mijn puberzoon. Ik kon daar geen antwoord op geven anders dan dat het niet abnormaal is. Ik had het op die leeftijd ook. Later ging het over. Maar het blijft een vervelend verschijnsel. Een vuile broek en/of lakens en schaamte. Niet iedere jongen durft dat met z'n ouders te bespreken. Vandaar mijn vraag: Is daar iets tegen te doen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
27.3K

Het beste antwoord

Natte dromen; Wat is de oorzaak?
Natte dromen komen voor tijdens de REM-slaap (Rapid Eye Movement). Je hartslag en ademhaling zijn dan vaak onregelmatig en onbewuste functies van je zenuwstelsel kunnen gestimuleerd worden. Hierbij moet je denken aan functies als het activeren van zwellichamen in de penis of vagina. Natte dromen kunnen dus ook voorkomen bij meisjes en vrouwen, maar meestal gebeurt het bij jongens en soms mannen. Seksuele gedachten kunnen een oorzaak van een natte droom zijn. Het is wetenschappelijk bewezen dat jongens en mannen die minder vaak masturberen of geslachtsgemeenschap hebben, meer kans hebben een natte droom te krijgen. Ook seksuele gedachten overdag kunnen ’s avonds in een zaadlozing eindigen. Het hoeft dus niet te betekenen dat iemand ’s ochtends wakker wordt met een natte broek over seks gedroomd heeft.
Wie krijgen een natte droom?
Zoals gezegd krijgt maar de helft van de jongens een natte droom. Iets meer dan twintig procent heeft zijn eerste zaadlozing in een natte droom. Bij jongens komt het vaker voor dan bij meisjes en volwassenen. Toch kunnen ook mannen op latere leeftijd ’s nachts zaad produceren. Roken en stress zouden dit bevorderen.
Wat kun je er aan doen?
Naar de daadwerkelijke oorzaak van zaadlozingen na de puberteit blijft het vooralsnog gissen. Stoppen met roken, genoeg ontspanning en masturberen zouden de kans op natte dromen kunnen verkleinen. Mannen die moe of ziek zijn, produceren sowieso geen zaad. Belangrijk om te beseffen is dat een natte droom niet vreemd is; het is een biologisch verschijnsel dat op elk willekeurig moment bij elk willekeurig persoon kan optreden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je uitvoerige antwoord. Zal het waarschijnlijk als beste antwoord beoordelen maar wacht nog even nadere reacties af

Andere antwoorden (3)

Dit valt vrijwel niet te voorkomen, zoals je al zegt is het heel normaal. Hij hoeft zich echt niet te schamen.
Het enige wat enigszins schijnt te helpen is regelmatig masturberen, maar ook dan kan het nog weleens voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, heel flauw misschien, maar er is iets tegen te doen.
Een schone onderbroek en lakens verschonen.

Het is verder gewoon een natuurlijk verschijnsel, dus wat je nog meer kunt doen, is je zoon daarvan overtuigen, zodat hij zich er niet meer voor hoeft te schamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke plus welke idioot geeft nou een min voor zo'n TOP antwoord
Net zoals je zegt, het hoort bij die leeftijd en het gaat vanzelf over.

Maar de schaamte is het gevoel wat die jongen krijgt die hij toch van jullie moet hebben gekregen. Daarmee bedoel ik dat seks vies is, en sperma vies is. Het plakt ook zo lekker. Je wordt er wakker door.
Of in ieder geval wegens een gebrek aan voorlichting.

Natuurlijk durft niet iedereen dit met zijn ouders te bespreken. Daar is hij te jong voor.
Het zijn de ouders die dit niet met de jongen kunnen bespreken.

Dus is er iets tegen te doen: JA. Hem voorlichting geven, je hebt het zelf immers ook meegemaakt, vertel hem jouw ervaringen, gevoelens en hoe het in de wereld steekt (hij is niet de enige).