Ze zeggen wel eens dat jeuk erger is dan pijn. waarom?

waarom vind jij jeuk erger dan pijn, of vind je dat juist niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Ik heb jarenlang ontzettend veel jeuk gehad en ze zijn er nooit achter gekomen waar het vandaan kwam. Gelukkig heb ik er nu niet zoveel last meer van.

Maar een ding is zeker ik heb liever pijn dan jeuk!

Btw: mag ik er ook even bij zeggen dat je foto ontzettend lief is :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Hangt er van af wat voor jeuk.
Hangt er van af wat voor pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan.
Pijn kan kort zijn, maar heftig terwijl jeuk lang kan aanhouden. Dan vind ik jeuk erger.
Maar pijn kan ook langdurig zijn, en dan vind ik dat vreselijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat pijn iets constants is, waar je het gevoel min of meer kunt uitschakelen. En dit gaat je met jeuk niet lukken...

Hierbij komt dat jeuk een irritatie is en dat het lichaam goed in staat is om zich aan te passen aan de pijn. En ook dat gaat je met jeuk niet lukken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal in sommige gevallen waar zijn, maar jeuk kan ik ook lekker vinden, pijn persoonlijk niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat pijn een functie heeft, een signaal is van je lichaam dat er iets verkeerd is waarnaar je kunt handelen. Pijn is in de regel redelijk te bestrijden en gaat weer over.

Jeuk is meestal veel vager, algemener, en vaak is er ook geen oorzaak voor. Bovendien helpt niets ertegen, en stilzitten heeft ook geen nut, je voelt het de hele tijd. De meeste pijnen zijn minder voelbaar als je stilligt ; jeuk is dan juist vaak nog erger.

Maar volgens mij is het een beetje een dooddoener. Jeuk kan ontzettend vervelend zijn, maar pijn, en vooral chronische pijn, is denk ik toch nog wel een paar graadjes erger. Maar een irritante muggenbult of een genezend litteken kun je wel veel meer last van hebben dan van een blauwe plek of een stroopnagel. En vooral veel langer. Alles is relatief, ook in jeuk en pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen: wat is een stroopnagel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zo'n los velletje bij je nagel(riem) en als je dat er dan aftrekt (met je tanden ofzo) ga je altijd te ver en dat doet zo vreselijk zéér......
Jeuk maakt je niet sterker, pijn wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk heb ik twee ervaringen met jeuk. En dan niet zomaar jeuk van een muggenbult, maar JEUK!

Ik heb ooit een allergische reactie gehad op penicilline en als gevolg zat ik helemaal onder de rode bultjes en het jeukte ver-schrik-ke-lijk! Gedachten afleiden was er niet bij, het maakte niet uit wat ik deed, douchen, lopen, ik werd er zelfs wakker van. Ik was in staat om mezelf te krabben met grof schuurpapier.

Zwangerschapsjeuk was de tweede ervaring en dat was ook een verschrikking. Ze hebben de baby zelfs eerder laten komen omdat het niet meer uit te houden was.

Pijn moet ook vreselijk zijn, zeker chronische pijn. En ik wil zeker niet overkomen alsof het niks is naast jeuk. Maar van jeuk vlieg je letterlijk in de gordijnen, is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je pijn hebt kun je een pijnstiller nemen. Tegen jeuk is er zelden iets in te nemen..... Maar liever heb ik geen van beiden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK heb een keer een allergische reactie gehad op een injectie en toen kreeg ik galbulten Met jeuk. Nou, wat heb ik me toen vreselijk gevoeld, toen heb ik ook echt geroepen; jeuk is erger dan pijn! Maar ik vind pijn ook vreselijk dus wat nou erger is weet ik niet, ik denk dat het per geval verschilt. Jeuk is irritant en bij pijn zeg je dat niet zo snel....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pijn heeft een reden, jeuk schijnbaar niet...

En pijn stopt, maar jeuk kan doorgaan zonder ophouden...

En net als pijn vraagt jeuk je aandacht, maar er zijn geen jeukbestrijders... Dus je moet wachten tot het over is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms is dat ook zo, jeuk waardoor je de neiging hebt te krabben is een lichaamssignaal en wordt beschouwd als pijn. Het is natuurlijk een heel andere pijn dan dat je in de vingers snijdt. De gevoelservaring is ietsje anders. Bij het snijden in de vinger gebeuren er twee dingen tegelijkertijd. Je ziet bloed(signaal de hersenen) en het signaal dat zegt dat het behoorlijk pijn doet. Toch kan jeuk in de beleving veel erger zijn. Dit is afhankelijk van bepaalde ziekten en allergieen. Huid en bloedziekten zijn hier de oorzaak van. Nog een voorbeeld. Een ALS patient ( is een ernstige en dodelijke spier ziekte) hebben vaak erg veel jeuk. Deze mensen hebben de spierkracht niet meer om het voorzich zelf op te lossen. Ik kan je verzekeren dat deze groep door een hel gaat. Nog los van de dermataloog die hen ook behandeld zit het vaak vol met de groep mensen die ernstige jeuk klachten hebben. Ook mensen die last hebben van diabetes worden hiermee geconfronteerd. Ik ben in dit opzicht ervaringsdeskundige. Ik bezoek de dematoloog dan ook voor de rest van m`n leven incluis de pijnpolie. Jeuk is niets anders dan pijn in vele gradatie`s. Velen vragen als cadeau voor de grap een grashark, om te rossen. Maar het is voor diegene bijna ondragelijk en nog meer bij de mensen die geen spierkracht meer hebben. De huis middelen, als mentholzalf geeft verkoeling, voor sommigen drie tubes in de week. Azijn deppen, komkommerschillen erop leggen, of dovennetel wordt in vele gezinnen gebruikt bij matige jeuk door allergie of zelfs droge huid. Maar voor de patienten met ernstige jeuk, zijn drastische middelen nodig die alleen door de specialist wordt voorgeschreven. Soms zelfs via injectie`s. Jeuk is niet leuk en het volgende zeggen "jeukt het op een rare plaats dan jeuk je er maar even naast", is een dooddoener voor vele serieuse patieneten. Jeuk wordt dan ook bij vele artsen uiterst serieus genomen en dat is maar goed ook. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien de ervaring met mijn zoon (exceem) die als baby van 9 maanden naar de ruwe buitenmuur kroop om zich daaraan te schuren zeg ik dat jeuk erger is als pijn. Aangezien je met jeuk bereid bent om een behoorlijk pijn te krijgen om maar van de jeuk af te zijn en je tot bloedens toe krabt en openschuurt denk ik dat jeuk erger is als pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jeuk iriteert de (irri)tering uit je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb mezelf brandblaren gewreven door jeuk, er lijkt ook wel geen jeukstiller te zijn, zoals er wel pijnstillers zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je jeuk hebt, is je instinctieve reactie om te krabben. Dan beantwoord je eigenlijk aan de neiging om jeuk te vervangen of te laten overschaduwen door de pijn van het krabben. Vandaar dat mensen met erge jeuk zich bewust in moeten houden om zich iet tot bloedens toe te krabben: rationeel weten ze wel dat het schadelijker is om jezelf open te krabben, maar het lichaam vraagt om een sensatie, welke sensatie dan ook, zelfs al is het pijn (normaal instinctief vermeden in plaats van gezocht) om de jeuk maar niet te hoeven voelen.

Natuurlijk ligt het eraan wat voor jeuk en wat voor pijn (ik heb niet liever een gebroken been dan een kriebeltje) maar ook ik ben geen uitzondering op de regel. Liever milde pijn dan milde jeuk, en liever hevige pijn dan hevige jeuk.