Zie langs de buitenkant van iemand of die autisme heeft?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.4K
Pieterke
4 jaar geleden
Nee, dat zie je niet.
Pieterke
4 jaar geleden
@elder 161. Met de buitenkant wordt naar mijn mening iemands uiterlijk bedoeld en daar kun je het niet aan zien.
LeonardN
4 jaar geleden
Enige relevante wat ik erover kon vinden was dit onderzoek dat stelt dat bepaalde lichamelijke kenmerken een hint zouden kunnen zijn:
https://www.spectrumnews.org/news/clinical-research-facial-features-can-help-diagnose-autism/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maak er een antwoord van....
Dit zijn inderdaad uiterlijke kenmerken (gezicht) die wellicht ‘in de toekomst’ kunnen helpen bij een diagnose.
Neemt niet weg dat autisme zo’n breed begrip is. Er zijn echt heel veel mensen die het hebben (en wellicht zelf niet weten). Alleen de hele zware gevallen (Rainman, documentaire over Kees) zie je niet vaak.
Trouwens: aan Kees zie je het ook niet (puur uiterlijk).

Antwoorden (2)

Nee, dat kun je onmogelijk aan iemands uiterlijk zien.

Hooguit door een tijdje te observeren hoe iemand zich gedraagt zou bijvoorbeeld kunnen opvallen dat hij of zij iemand tijdens het praten niet aankijkt. Dus door de manier van doen. Maar dan nog hoeft dat niet te wijzen op autisme maar kunnen er ook andere oorzaken voor zijn dat iemand zo doet.

Het is een verkeerde gevolgtrekking om iemand die introvert en verlegen is als autist te bestempelen. Muurbloempjes kunnen net zo goed normaal functionerende sociale mensen zijn.
Amadea
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
Toevallig ken ik drie mensen met Asperger. En ik verzeker je dat het niet aan hun uiterlijk herkenbaar is. Bij twee ervan is het zelfs pas na hun veertigste ontdekt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Elder, je wilt niet discussiëren. Dat mag. Echter, heb je de aanname dat Amadea haar antwoord uit een boekje haalt.
Dat vind ik kwalijk. Verder geef je de verklaring dat het jou erg goed bekend is. Dat wil niet zeggen dat het voor Amadea niet bekend hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
O Ja, +
Puur aan de buitenkant kun je het niet zien. Daar gaat de vraag over.
Je zult gedragingen moeten observeren en dan nog zal er een diagnose gesteld moeten worden om juist te mogen en kunnen interpreteren.
Vooraf, er wordt in de antwoorden gepraat over Asperger en autisme.
Asperger, PDD-nos en klassiek autisme zijn vervangen door 1 naam: Autisme spectrum stoornis (ASS).

Kun je zien aan het uiterlijk van iemand, ofwel de buitenkant of iemand ASS heeft?

Nee, dat kun je niet zien.
Zet 10 mensen op een rij. Haal de 5 personen eruit met ASS en dat lukt je niet.

Sommige mensen komen veel in contact met mensen met ASS, bijvoorbeeld door hun werk (Bedenk je wel dat iedereen mensen kent met ASS, maar het niet weet).
Mensen met ASS vertonen wel typische gedragingen en verschijnselen.
Als je die herkent, kun ASS ook waarnemen of 'zien'. Maar dan kijk je dus niet naar het uiterlijk/buitenkant, maar naar hoe de persoon zich gedraagt!

Nogmaals, je kunt ASS niet zien, maar wel opmerken, herkennen.
En dan nog weet je als buitenstaander niet of deze gedragingen door ASS komen.
Toegevoegd op 28 november 2019 09:04: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je kunt het leren zien aan het gedrag en dan nog weet niemand of het daadwerkelijk autisme is. Ouders van kinderen hebben wel vaak in de gaten dat er ‘iets’ is, net als leerkrachten of de persoon zelf! De psychiater zal dat moeten testen. En als je erin thuis bent, kun je de plank nog volledig mis slaan. Elder, ook ik heb zeer veel ervaring met (wel kinderen en adolescenten) met autisme.
Ook in het speciaal onderwijs: de auti-groep.
In het reguliere onderwijs wemelt het ook van de autisten. Het vwo zit er vol mee. Heb persoonlijk een jongen gekend met klassiek autisme, denk aan Rainman de film.
Een zeer mooi mannetje om te zien. Als zijn moeder hem op de arm had, zag je het niet.
Vergat hij de prullenbak aan te tikken (zijn moeder en hij brachten altijd zijn oudere broer naar school, voordat hijzelf werd opgehaald met het busje), voordat hij het schoolplein verliet, was hij de hele dag aan het schreeuwen. Dit aantikken hoorde bij zijn dagritme.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt ook hier voor de niet correcte aanname. Chapeau!
Misschien toch even lezen wat ik schrijf.
Ik hoef zelf geen autisme te hebben om toch bepaalde kennis te hebben.
Indien je dag in dag uit hebt gewerkt met kinderen en/of adolescenten met autisme; valt dat ook onder ‘informatie uit boekjes en van internet’?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Elder, daar zie ik geen meerwaarde in. Je geeft aan zelf Asperger te hebben, dat kan. Daar sta ik totaal buiten.
Natuurlijk merk je dan als anderen zich ook zo 'gedragen'. Maar dan hoeft deze persoon het toch niet te zijn.
Ikzelf heb het (waarschijnlijk) niet.
Op het eerste gezicht zie ik het ook niet.
Puur uiterlijk.
Begint iemand te praten, merk ik het ook meteen. Ook hier geldt dat het dan toch niet zo hoeft te zijn.
Mooi voorbeeld:
Echtgenoot van mijn zusje heeft een vader en broer met Asperger. En Ja, dat merk je ook aan de heren.
Wij dachten allemaal dat echtgenoot zus het ook had. Hij heeft zich laten testen.
Uitslag: geen autisme. Maar door opvoeding leek het of hij het ook had.
Dezelfde zus: dochter. Getest door psychologen: waarschijnlijk autisme.
Maar zus en ik geloofden dat niet naarmate ze ouder werd. Opnieuw getest door psychiater: zwaar ADD.
Maar Nogmaals, we zeggen allemaal hetzelfde: aan het uiterlijk zie je het niet.
Bekijk je het gedrag: bingo.