waarom ruikt zweet zo als het ruikt?

Ik heb lang geleden iets gehoord met bacterien ofzo extra uitleg graag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nou, om te beginnen heb je 2 verschillende zweetklieren: je eccriene zweetklieren, en je apocriene zweetklieren.
Je apocriene klieren zijn mede schuldig aan dat beruchte zweetluchtje. Deze klieren ontwikkelen zich pas in de puberteit, onder invloed van geslachtshormonen. Ze bevinden zich niet over je hele lichaam, maar alleen bij je oksels, je tepels en je geslachtsorgaan. Ook het vocht dat deze zweetklieren uitscheiden is vrijwel geurloos, maar doordat omdat het zweet op het huidoppervlak wordt afgebroken door bacteriën, komen er afvalstoffen vrij en deze verspreiden die karakteristieke zweetgeur. Net als de eccriene klieren zijn ook de apocriene klieren het meest vertegenwoordigd in de oksels.

Hopelijk heb je hier wat aan ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als je gaat sporten gaat je hart harder pompen en dan wordt het in je lichaam warmer en daarom zweet je, om de hitte uit je lichaam te laten en regelijkertijd neemt het zweet achtergelaten bacteriën mee en dat stinkt zo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zweet zelf is geurloos. Een vieze zweetlucht heeft te maken met voeding (knoflook) en alcohol, maar voornamelijk met bacteriën. Hoe meer er onder de oksels huizen, hoe meer het ruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar bestaat inderdaad een wetenschappelijke scriptie over, ook al omdat spuitbusjes vaak met zeer schadelijke stoffen en soms zelfs van borstkanker worden verdacht.
De scriptie komt erop neer dat vers zweet helemaal niet ruikt sterker, het is zelfs een boodschapmanier zodat vrouwtje/mannetje elkaar heel aantrekkelijk gaan vinden.
Het 'ruiken' ontstaat pas na 3 uur, nadat bacteriën de zweetstoffen hebben opgepeuzeld en hun ontlasting ter plekke hebben achtergelaten en dit is wat je ruikt.
Een voorbeeld is Napoleon Bonaparte die een kinderwens had en zijn vrouw Josephine altijd een ijlbode vooruitstuurde als hij onderweg was met de volgende briefinhoud: 'was je niet' - wetenschappelijk is dit juist omdat zelfs de spontane tussen-eisprong van de op dat moment niet actieve eitjesklier opeens een eitje kan afstoten allèèn al van een mannelijke zweetgeur die door de lucht was overgedragen.
Dit kun je op Google wel vinden onder de zoekterm feromonen, dit omdat ook vrouwen elkaars ovulatie met elkaar onderling nog kunnen synchroniseren door elkaars zweetluchtjes.
In een nieuwe scriptie, nog tamelijk recent werd zelfs gesteld dat de meeste echtscheidingen komen door pilgebruik: en dan wordt er een ander soort zweet geproduceerd dat stelt: ik ben al zwanger hoor!
Daar horen weer andere mannen bij die dat wel leuk vinden maar: eigenlijk heb je dankzij de pil de verkeerde man nog leuk gevonden en de juiste man vond jij te verschrikkelijk ruiken! Bizar verhaal maar is zéker geloofwaardig.