Is het mogelijk zonder teveel met "euh" te praten?

Zaterdag was ik live op de radio, de dag erna luisterde ik het terug en viel me op dat ik veel euhh gebruikte, kun je erop trainen/oefenen dit te verminderen én hoe doe je dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Het is zeker mogelijk om zonder teveel euh te praten. Als je erbij stil staat, kun je de euh's vullen met niks.

Zeg gewoon niks (dat lijkt misschien langer dan je denkt) en gebruik die tijd om het woord te vinden dat je zoekt.

Een lijstje bijhouden met steekwoorden is ook een goed hulpmiddel. Zo vergeet je je verhaallijn minder snel en zul je de belangrijkere dingen minder snel vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

euh, ja euh.. dan moet je gewoon niet meer euh zeggen hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk maar hoe ik dat doe, geen .... geen ...., geen ... dat kan jij ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bevestigd vele vermoedens... XiniX
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bevestigt.. ik bevestig! jij loopt!
Dat doe je alleen als je onzeker bent en naar je woorden moet zoeken.
Schrijf voortaan op wat je wilt vertellen als het niet onverwachts is natuurlijk zodat je inplaats van ehhh op je briefje kunt spieken.
een troost, iedereen doet het die onervaren is in dit soort dingen en in het dagelijks leven zal je het zeker niet zo vaak zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat 'euh' gebruik je zo onwillekeurig en automatisch, dat het moeilijk is jezelf dit af te leren.. Je merkt vaak niet dat je het doet.. Wat je kan proberen is om iemand in je omgeving er op te laten letten, die je attendeert op elke euh.. Dat is erg irritant dus een goede (onbewuste) motivatie om geen euh meer te zeggen.. Deze manier heeft mij van een stopwoordje afgeholpen..

Toegevoegd na 1 minuut:
Echt.. (dat was mijn stopwoordje, overigens)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen beginnen veelal te praten zonder dat ze precies weten wat ze willen zeggen. Dat bedenken ze tijdens het praten. Zij willen ook liever niet stilvallen tijdens het praten, vandaar die "eh".

Bedenk van te voren dus goed wat je wilt zeggen en hoe je dit wilt formuleren. Daarnaast kun je bedenken dat het helemaal niet erg is om langzamer te praten of eventjes stil te vallen om na te denken.
Zo volgen de luisteraars jou ook beter dan als er steeds "eh" tussendoor klinkt.

Natuurlijk kun je erop trainen, door het maar vaak genoeg te oefenen en er heel erg op te letten tijdens gesprekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gun jezelf de tijd om na te denken. Mensen die euh zeggen ,denken dat het publiek niet even op diegene wil wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"euh"geeft je de tijd om na te denken over hoe je je verder gaat uitdrukken.t zorgt dat de ander weet dat je nog verder gaat praten zodat de aandacht gevestigd blijft.dus t woord "euh"heeft wel een functie.en daarom misschien moeilijk weg te laten.je zou het kunnen vervangen met een ander woord bv "en"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het belangrijkste is het besef dat je niet de hele tijd dat je aan het woord bent geluid hoeft te maken. Want dat is dat 'euh': het vullen van stiltes, omdat je bang bent dat je stilvalt.

Het is niet erg om even na te denken over het volgende dat je gaat zeggen. Sterker nog, als je daar de tijd voor neemt, kom je veel rustiger over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is mogelijk om zonder "euh" te praten, namelijk door van te voren een goed geformuleerd verhaal in je hoofd te hebben.
Bereid je op moeilijke gesprekken, of presentaties o.i.d. goed voor.
Als er onverwachte vragen komen gun jezelf dan de tijd om even na te denken en een zin eerst in je hoofd te formuleren voordat je hem hardop zegt.