doet een ruggenprik pijn?

ik moet binnenkort een knie operatie en dan moet ik een ruggenprik maar dat lijkt me heel pijn doen, weet iemand dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22.1K

Antwoorden (17)

Kan, als het goed gedaan wordt valt het wel mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er gaan de wildste verhalen rond over een ruggenprik. Ik heb er in totaal drie gehad, en het echt geen pijn. Je voelt wel een lichte druk, maar verder geen pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal valt de pijn wel mee, maar af en toe kan het mis gaan en kan het wel flink pijn doen.
Probeer je in ieder geval te ontspannen als je de prik krijgt, dat scheelt vaak al in de pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om nou te zeggen dat het prettig voelt, nee.
Maar echt pijn is weer een te groot woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo veel mogelijk ontspannen en slap proberen te zijn, des te minder pijn het doet. Voor de rest is het natuurlijk afhankelijk van ieders pijngrens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er 1 gehad zo'n 2 jaar geleden en eerlijk gezegd zag ik er ook best tegenaan maar het is me echt 200% meegevallen. Eigenlijk was het voorbij voor ik er erg in had. gewoon goed ontspannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pijn is heel erg persoonlijk.
Ieder heeft een andere pijngrens.
Dus is deze vraag in zijn algemeenheid niet te beantwoorden. Wat is pijn?

Ik vond het wel meevallen de pijn van de prik.

Lees er in de bron meer over:

Over de ruggenprik bestaan nogal wat misverstanden. Veel mensen denken dat het erg pijnlijk is. De meeste patiënten echter die op deze manier zijn verdoofd, vinden het erg meevallen. Alleen de prik door de huid wordt als pijnlijk ervaren. Deze prik is te vergelijken met die voor het afnemen van bloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er vorig jaar een gehad, werd 4x mis geprikt maar de prik doet echt geen pijn, ik heb liever een ruggenprik dan een infuusnaald
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me niet aansluiten aan de meesten hun antwoord/mening/ervaring. Ik heb 1 ruggeprik gehad en die deed enorm veel pijn, de pijn is onbeschrijfelijk. Echter... vanaf het moment dat het gedaan is (duurt amper een paar seconden) is de pijn ook weer helemaal terug weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kies altijd voor algehele verdoving in plaats van een ruggenprik.
Een keer wilde de prikopening niet sluiten en dan krijg je waanzinnige hoofdpijn en vreselijke misselijkheid. Het is dan toch een open verbinding en dan loopt er vocht uit. Werd een verlenging van twee dagen in het ziekenhuis totdat er opnieuw een ruggenprik werd gedaan zodat het gesloten kon worden met bloed.

Maar als een ander een positieve ervaring heeft, helemaal goed. Ik niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pijnbeleving is bij iedereen weer anders, ik kan dus alleen voor mezelf spreken. Ik voelde niet veel. Alleen het prikje door de huid voelde ik even. Als ik een advies mag geven:
Probeer je rug zo rond mogelijk te krijgen en ontspan. Concentreer je op je ademhaling en adem rustig diep in door je neus en blaas langzaam weer uit. Dit concentreren leidt ook af van de prik. Laat alles zwaar worden in je lichaam zodat je nergens spanning voelt. Voor de anestesist is dit ook prettig prikken. Echt, het hoeft geen pijn te doen. Laat het over je heen komen en ontspan, dat is het allerbelangrijkste.
amc
13 jaar geleden
Nee het doet geen pijn, heb er al verschillende rugprikken gehad.
Je moet heel stil voorover blijven zitten en voor je het weet is het gebeurd.
Succes

Toegevoegd na 3 minuten:
Laat je niet gek maken, tel van 100 naar beneden opdat moment.
Het is gebeurd voor je het weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja. HEEL erg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ruggenprik op zich doet geen pijn. Wat je wel even voelt is het verdovingsspuitje wat ze je eerst geven. Dit voelt als de prik die je krijgt voor het zetten van een infuus. Op het moment dat ze de ruggenprik gaan zetten voel je een druk in je rug, vervolgens worden je onderlijf en benen heel warm en daarna is het gevoel weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, mijn ik heb het zelf ook gehad en mijn pijngrens licht wel behoorlijk ver en die prik doet wel behoorlijk pijn het voelt daarna als een soort elektrische schrok van binnen in je spieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien er tenminste 3 verschillende soorten ruggenprikken zijn, dat kan ik zelfs in bovenstaande antwoorden lezen.
Bij de ruggenprik tijdens mijn bevalling heb ik alleen het kleine verdovingsprikje gevoelt. Ik was blij dat hij zat... ik had knalweeën vertelde de gyn later.

Het verschilt dus blijkbaar per ruggenprik. Het is goed dat je dat nog even aankaart bij de anesthesist die het pre-operatief-onderzoek doet.

Niet terughoudend zijn, gewoon vragen. Dat is je recht!!!!

Goed ontspannen is zeer belangrijk en kan je bereiken door goed in en uit te ademen en je daarop te concentreren. Luister ook altijd goed naar de instructies die je gegeven worden.

Suc6!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een nare ervaring met een ruggenprik maar dat kwam doordat het een paar keer mis ging. En het ging mis omdat het volgens mij gewoon een slechte anesthesist was (eigenlijk ook een slecht ziekenhuis of in ieder geval een slechte afdeling want de operatie is ook mislukt, maar goed, dat is bijzaak) Hij moest een paar keer opnieuw prikken en zat wat te wroeten met die naald.
Maar zelfs toen het dus mis ging, had ik geen pijn. Ik voelde me wel niet lekker, een soort misselijkmakend gevoel kreeg ik en ik werd een beetje duizelig.
Later naar een ander ziekenhuis gegaan voor de hersteloperatie, verteld over mijn angst voor de ruggenprik maar daar ging het perfect. Het was al gebeurd voordat ik het door had!