Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat je rilt en het echt koud kunt hebben, terwijl je 40 graden of meer koorts hebt, en onder de dekens ligt ?

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dat je het koud hebt, wil niet zeggen dat het koud *is*. Het wil alleen zeggen dat je iets moet doen om warmer te worden.

Het bestrijden van ziekteverwekkers loopt beter bij een hogere lichaamstemperatuur. Daarom is koorts nuttig: je voelt je belabberd en neemt dus rust, zodat het lichaam alle energie kan richten op het gevecht met de ziekteverwekkers; en je hebt het zo koud dat je jezelf gaat verwarmen, waarmee je de bestrijding helpt.

Normaal werkt dit principe heel goed. Alleen bij heel hoge koorts moet je jezelf dwingen het koud te hebben. Een temperatuur boven de 42° is ronduit schadelijk voor het lichaam zelf, omdat sommige essentiële eiwitten dan niet meer functioneren. Tegenwoordig krijg je dan een koortsremmer; vroeger werden de dekens van zo'n patiënt afgenomen - jammer dat hij het dan berekoud kreeg, maar dat was beter dan gehandicapt raken of overlijden door een te hoge lichaamstemperatuur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
+1
mijn zoon heeft 2 dagen boven de 41 graden koort gehad het advies was lauw douchen luchtig aankleden.
na dit gedaan te hebben was hij dezelfde mddag nog beter.

Andere antwoorden (2)

Omdat je bij zo´n hoge temperatuur rilt, wil zeggen dat je thermostaat zelfs nog omhoog gedraaid wordt en het nog warmer gaat krijgen wellicht...

Dus het lichaam heeft die hoge temperatuur nodig om de ziekte of wat het dan ook mag zijn, te lijf te gaan en het afweersysteem in stelling te brengen... En je verbranding hoger te maken om meer temperatuur te maken...

Ben je kouder dan je moet zijn, dan heb je het dus koud...

En zoals ik net al zei op een andere vraag, die hiermee in verband staat, zeg ik dat je temperatuurmeetinstrument een relatieve meting uitvoert en daarop zijn gevoel, de beleving afstemt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Omdat hij het koud heeft, rilt hij... zo simpel is dat...
Bij koorts denk ik dat je ook transpireert, dan zal het zweet je lichaam dus afkoelen, en wil je toch onder de dekens wat warmte hebben
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing