Mag je Deo gebruiken als zelfverdediging?

stel er komt een gozer op me af die groter is dan mij en ik kan hem duidelijk niet uitschakelen is het dan nog toegestaan om deo in zijn ogen te spuiten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Voor de vraag is vooral van belang wat die gozer dan doet.

Als hij alleen op je af komt, of als hij je alleen zou bedreigen met geweld dan mag het in ieder geval niet, dat zou geen zelfverdediging zijn, maar een aanval van jou en dan is het dus uit den boze.

Gebruikt die gozer daadwerkelijk fysiek geweld, dan kan het als noodweer of noodweer exces gezien worden als aan de daarvoor geldende wettelijke criteria is voldaan, zulks, nu nog, meestal wel ter beoordeling van een rechter, dus verwacht er niet 'mee weg te komen' zonder op zijn minst een onderzoek.

In grote lijnen is het antwoord dus nee, het mag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Gozer". :')
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GeelPlusRood, ik ben het met je eens.
Zelf zou ik ook niet afwachten tot iemand me iets aan zou doen.
Liever in het gevang dan dood...
Maar we hebben het nu over wat is toegestaan, en het is ook wel begrijpelijk dat de regels zo zijn.
Ik zou ook niet in een wereld willen leven waar je iemand zou mogen neerknuppelen omdat hij eng naar je kijkt...

Andere antwoorden (6)

Nee, dat mag niet. In de gebruiksaanwijzing van elke spuitbus staat: Niet in de richting van de ogen spuiten. Je kunt iemands gezichtsvermogen daar blijvend mee aantasten. Wil je dat op je geweten hebben? Zie Wetboek Strafrecht Art. 82.

Toegevoegd na 2 minuten:
én Art. 308.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich klopt natuurlijk wat je zegt, maar het hangt (zoals ik in mijn antwoord weergeef) wel af van wat die persoon doet. Als hij met een pistool op je begint te schieten heb je het volste recht om iets dergelijks te doen met deodorant. Als hij dreigt je met zijn vuisten aan te vallen, maar het blijft bij een dreiging dan is gebruik maken van de spuitbus als een aanval aan te merken en dan gaat de vraagsteller in principe zelf naar de gevangenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Overigens
In de Wet Wapens en Munitie staat het volgende:

Artikel 2 WWM

1.Wapens in de zin van deze wet zijn de hieronder vermelde of overeenkomstig dit artikellid aangewezen voorwerpen, onderverdeeld in de volgende categorieën.

Categorie II

6°. voorwerpen, bestemd voor het treffen van personen met giftige, verstikkende, weerloosmakende, traanverwekkende en soortgelijke stoffen, met uitzondering van medische hulpmiddelen en van vuurwapens in de vorm van geweren, revolvers en pistolen, bestemd voor het afschieten van munitie met weerloosmakende of traanverwekkende stof.

Het lijkt mij dat een busje del daar ook onder valt. Als je dus deo bij je hebt en je gebruikt het als zelfverdediging wordt het gezien als wapen en zou het niet mogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, op zich een prima antwoord, hoewel er buiten dit ook nog de kapstopomschrijving is over voorwerpen die gelet op aard en omstandigheden kunnen worden aangemerkt als een wapen. Waar ik wel van overtuigd ben is dat als iemand het vuur op je opent met een vuurwapen, of hij is bezig je te steken met een mes en je laat dan deodorant op hem los dat je zeker vrijgesproken zult worden en dat er ook geen sprake zal zijn van het omschrijven van de spuitbus als wapen.
Nee dan moet hij jou eerst dusdanig toetakelen dat je gegronde reden hebt om deze maatregel te nemen.
Maar mocht de situatie zich voordoen en jij weet zeker dat hij niet op je afkomt om je een welkomstknuffel te geven zijn natuurlijk alle middelen toegestaan en een beetje "overkill" kan geen kwaad als hij groter en sterker is dan jij.
Vergeet niet dat hij best een beetje pissig kan worden om wat jij gedaan hebt dus daar zitten dan ook weer gevolgen aan vast.
Het is erg moeilijk om in zo'n situatie het juiste te doen dus misschien zou je moeten overwegen een zelfverdedigingssport te gaan doen daar heb je vaak meer aan dan een busje 8x4.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wettelijk gezien dient men niet meer geweld te gebruiken voor de zelfverdediging, dan noodzakelijk is gegeven de aanval. In de praktijk is het niet altijd eenvoudig te bepalen, wat nog redelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe houd ons recht op zelfverdediging niet veel meer in dan dat we het recht hebben om te vluchten.
Is er dreiging en probeer je dit te ontkomen door zelf geweld te gaan gebruiken, dan is de kans aanzienlijk dat jíj degene bent die tegen een straf aankijkt, en niet de persoon die in eerste instantie voor jou een bedreiging vormde.

Pas op het moment dat jij daadwerkelijk wordt toegetakeld kán het zo zijn dat je gerechtigd bent geweld te ondernemen tegen de aanvaller, maar enkel en alleen als je niet zonder het gebruik van geweld zou kunnen ontkomen.
Je mag alleen doen wat noodzakelijk is om weg te komen, en niks meer.

Als jij ongehavend uit de aanvaring ontsnapt, maar daartoe de aanvaller hebt moeten verwonden, of, in dit geval, verblinden, dan zit jij met een probleem.

Het geweld dat je als "slachtoffer" mag toepassen moet in alle gevallen in verhouding staan tot de dreiging.
Wordt jij één keer geslagen, dan kan je geen twee klappen teruggeven, laat staan met een spuitbus in iemands ogen spuiten.
Is er geen enkele andere mogelijkheid om te ontkomen, en is het dreigende gevaar dusdanig groot dat het mogelijk verblinden hier in tot verhouding staat en niet ernstiger is, dan heb je een kans dat je ermee weg komt.
Maar niet voordat de aanvaller je ook daadwerkelijk heeft aangeraakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja voor zelfverdediging mag je erg veel, zolang het past bij de aard van de aanval. Als je neergeschoten wordt dan mag je terugschieten. In jouw geval zul je daadwerkelijk fysiek moeten worden aangevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps een wat genuanceerder antwoord was beter geweest, ben het eens met de eerdere antwoorden.