Zou er een APK voor het menselijk lichaam moeten komen?

Voor de auto is dat verplicht, maar is onze gezondheid niet minstens zo belangrijk, zo niet: belangrijker?

In beginsel zal dit geld gaan kosten, maar door de preventieve werking zal dit uiteindelijk geld besparen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Als we dat zouden invoeren zou Nederland binnen de kortste keren failliet zijn. Zo rijk is Nederland eenvoudigweg niet.
Dus houden we het bij het checken van een aantal basiszaken zoals uitstrijkjes en borstonderzoek vanaf een bepaalde leeftijd.
Helaas, maar de bittere waarheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja goed idee, maar niet praktisch en ook niet geld besparend... Iedereen die een gapk (gezondheids apk) heeft gehad en plotseling overlijdt is een verliespost, financieel gezien dan...

En wat doen mensen die heel gezond zijn, ja precies ongezonde dingen... Mensen die ongezond zijn, doen juist het tegenovergestelde, die leven zo gezond mogelijk... Deze werkelijkheid in ogenschouw nemend, is het dus geen financieel voordeel mensen gezonder te laten voelen...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ben daar voorstander van. Je kan er niet vroeg genoeg bij zijn om te constateren dat je een (ernstige) ziekte hebt. Ik denk dat het uiteindelijk kosten bespaart, en levens redt. Het enige wat tegen deze stelling pleit is dat als je sowieso aan een levensbedreigende ziekte sterft, en je hebt het al die jaren niet geweten dat je het had, dan heb je een leuker leven gehad dan wanneer je het wel had geweten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een aantal ziektes worden al "APK's" gehouden. Denk aan de mammografie voor oudere vrouwen, en het uitstrijkje. Er zijn plannen om ook zoiets te doen voor darmkanker, middels ontlasting.

Dat je er gezondheid mee spaart staat vast.

Of het ook financieel de moeite waard is, hangt van de ziekte af. Sommige ziektes kun je eerder ontdekken door een "APK", dus kun je sneller ingrijpen, en dus een eenvoudigere, kortere, en dus goedkopere behandeling geven.

Bij andere ziektes kun je om dezelfde redenen besparen op de behandelingskosten, maar ben je heel veel geld kwijt aan je APK.

Simpel voorbeeld: een APK voor een bepaalde ziekte kost € 10 per persoon. Je onderzoekt tien miljoen mensen. Dan kost je APK in totaal € 100 miljoen. Als 1 op de 10.000 mensen de gezochte ziekte blijkt te hebben, en je kunt die mensen nu voor € 10.000 minder behandelen dan anders het geval zou zijn geweest, bespaar je in totaal € 10 miljoen. De besparing is in dit geval veel kleiner dan de kosten.

Voor die mensen die je sneller kunt behandelen, is het wel een voordeel, want ze zijn korter ziek, en hun ziekte is minder ernstig doordat er snel kan worden ingegrepen.

Hier is de vraag dus: wat zijn wij nog bereid uit te geven voor een betere gezondheid?

Toegevoegd op 20-06-2009 13:17:43
Een ander probleem is de vals-positieven: de uitkomst van het onderzoek is dat je een ziekte hebt, maar dat blijkt achteraf niet te kloppen. Dan onderga je een hele hoop belastende onderzoeken, je maakt je wekenlang ernstig zorgen, en dat is allemaal voor niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die controles waar je mee begint is vanaf 30 jaar. Dus hoezo oudere vrouwen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, ik dacht dat mammografie vanaf 60 jaar was. Uitstrijkje weet ik eerlijk gezegd niet - dat heb ik nog nooit laten maken. ;-)
Rieneke1
14 jaar geleden
mammografie is vanaf 50 jaar, uitstrijkje weet ik ook niet, maar wel eerder dacht ik.
Om dan vervolgens van de behandelend arts te horen te krijgen dat het beter is om te stoppen met roken? Dat vertelt mijn tandarts ook ieder jaar. En stoppen met koffie met suiker, en frisdrank, en bier, en wijn, en... en... en...

De laatste keer dat ik mijn huisarts zag had dit betrekking op hartkloppingen eerder op de ochtend. Kom ik daar. Is het eerste wat de man vraagt of dat ik op de fiets naar mijn werk ga. Wat hebben mijn hartkloppingen daarmee te maken als ik daarmee om 5 uur in de ochtend wakker word. Had op het moment dat de huisarts mijn hartslag controleerde (volgens zeggen) een mooie rustige hartslag van 78 per minuut...

Maar aan de andere kant. Mijn tante ging iedere twee jaar voor een algemene controle naar een arts. De laatste keer kreeg ze ook het antwoord 'geheel gezond' mee. De volgende ochtend was ze dood...

En daarbij zat in mijn klas ene Bas. 's ochtends een ECG gehad en 's avonds een acute hartstilstand. Of Joris die later een op en top sporter werd. De triatlon heeft hij inderdaad uitgelopen. Op 10 meter na dan, want toen viel hij dood neer...

Dus dergelijke APK's voor je gezondheid zegt helemaal niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik nog even het vergelijk maak met de auto: je kunt er natuurlijk geen ongelukken mee voorkomen en de keuring dient te geschieden door specialisten en dat is dus niet de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starbless, je verwart het zogenaamde "anekdotisch bewijs" met echt bewijs. Ergens in de direct omgeving van Tchernobyl loopt een man rond die heeft geholpen bij het eerste puinruimen direct na de explosie. Hij heeft heel hoge doses radioactiviteit gehad. Ook daarna is hij in radioactief gebied blijven wonen, waar hij radioactieve groente at. Nu, meer dan 20 jaar later, leeft hij nog steeds, en is hij kerngezond. Is dit een bewijs dat radioactieve straling volkomen ongevaarlijk is? Nee, natuurlijk niet - dat denk je alleen als je oogkleppen opzet zodat je al die andere mensen, die wel zijn overleden, niet ziet. Het gaat niet om enkele gevallen die werden "goedgekeurd" en direct daarna stierven, of die ongezond leefden maar dat wel jaren volhielden. Het gaat om het totaalplaatje, over een grote bevolkingsgroep. Pas als je dat totaalbeeld kent, mag je uitspraken doen over het nut van een bevolkingsonderzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn tante ging absoluut zeker naar een specialist. En een goede ECG kan je alleen maar in het ziekenhuis laten maken. En voor zover ik weet is een cardioloog nog altijd een specialist. En een sportarts is ook een specialist... Blijven alleen de huisarts en tandarts over die lopen te mekkeren. Maar neemt niet weg dat ik mijn laatste zin niet verander...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je laatste zin niet verandert, vind je dus dat roken volkomen onschadelijk is. Kijk maar naar mijn overbuurman, die rookt al jaren als een ketter en is nog zo fit als een hoentje. (En kijk niet naar al zijn rokende vrienden die nu op het kerkhof liggen.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, de APK zelf zegt dan volgens jou ook niets. Er zijn auto's die net van de APK kwamen, en onderweg naar huis (800 meter verderop) een wiel verloren. Volgens jouw redenatie is dan de hele APK nutteloos, en kunnen we haar dus afschaffen. Hetzelfde geldt voor de regelmatige technische controles van vliegtuigen. Laatst nog is een vliegtuig wegens een technisch defect omgekeerd en geland op de luchthaven waar het net van was vertrokken. Dat vliegtuig was kort daarvoor gecontroleerd. Zullen we nu al die controles op de technische staat van onze vliegtuigen maar helemaal afschaffen?
Denk dat je zelf de keuze zou moeten hebben om hier voor open te staan of niet. Zo hou je de verantwoordelijkheid bij de persoon zelf. De meeste mensen kunnen niet tegen verplichtingen en al helemaal niet als het om hun eigen lijf gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou een pak worden (persoonlijke algemene keuring)
Mensen funktioneren nu eenmaal anders dan motoren. Er zijn al talloze keuringen. Van het hielprikje, vaccinatie`s, militairekeuring, en op basis van je eigen lichaamsfunktioneren de bekende sollicitatie test. Het is voldoende dat we eerlijk zijn met ons zelf ( eigen verantwoordelijkheid) en dat op testen en sollicitatie`s kunnen neer schrijven. Als in jou fysieke doen iets aan de hand is dan ga je naar de dokter. Met eigen verantwoordelijheid houd je ook rekening met wat je eet en hoe je beweegt. Je hele life style is hierin van belang, immers je bent prevatief bezig binnen de eigen verantwoordelijkheid. Olie verversen en doorsmeren en het nakijken van de algehele conditie is goed voor de auto. Jouw mobiliteit is gerelateerd aan preventief zijn en een hoge mate van zelfzorg. Binnen de gezondheidszorg staat preventie en zelfmanagement hoog in t`vaandel. De complexiteit van de mens vraag veel meer van je levenshouding en bij ontij die van de dokter. We hebben al een reeks van levensopdrachten top down van onze regering, maar èèn ding kan gezegd worden onze geneeskunde en welzijn is heel hoog en van onnoemelijke waarde. Het is dan ook goed dat na het consultatiebureau we op onze zelfverantwoordelijkheid verder fuktioneren. De juiste levenshouding een gezonde lifstyle, de preventieve vaccinatie`s zijn voldoende. Voor de complexiteit van ons lijf zullen we naar de dokter moeten. We zijn al gepokt en gemazeld, en binnen ons leven zullen we de tering naar de nering moeten zetten in ons aller belang namelijk ons welzijn. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons lichaam geeft over het algemeen signalen af. Pijn, vermoeidheid, koorts zijn dergelijke signalen. In de meeste gevallen voel je zelf dat er iets aan de hand is en kun je naar de huisarts gaan.
De regering heeft in een paar gevallen iets geregeld. Bijvoorbeeld het consultatiebureau en de schoolarts. Dit omdat kleine kinderen deze verantwoordelijkheid zelf nog niet kunnen nemen. Ook zijn er preventieve injecties als DKTP en BMR geregeld. Niet alle mensen zijn voor dergelijk geregel van bovenaf en willen keuzevrijheid. Dit kan met geloof en visie te maken hebben Hetzelfde geldt voor de vaccinatie die meisjes tegen baarmoederhalskanker kunnen halen. Preventief is ook geregeld dat vrouwen om de zoveel jaar een uitstrijkje kunnen laten maken en mee kunnen doen aan het bevolkingsonderzoek borstkanker. Ook wordt sommige mensen de mogelijkheid geboden een griepprik te halen.
Als een ziekte is geconstateerd is de mens nog steeds vrij om de ziekte te laten behandelen op een wijze waar zij zelf achterstaan.
Als de regering een APK voor het menselijk lichaam zou regelen, heeft dat totaal geen zin als de mens daarna zijn lichaam niet wil laten 'repareren'. Dit zou heel veel geld kosten; weinig opleveren en heel veel protest geven. Persoonlijk moet ik er niet aan denken dat ik elk jaar gekeurd zou moeten worden en daarna mijn lichaam zou moeten laten behandelen op een manier die de regering goed dunkt. Ik vind het heel goed dat de gezond van individuele mens ook een zaak is van de individuele mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n APK zou heel wat kwaaltjes aan het licht kunnen brengen waar mensen anders ongestoord mee oud kunnen worden. Is zo'n kwaal eenmaal geconstateerd dan moet er natuurlijk worden geopereerd of moeten er medicijnen worden geslikt; dingen die beide niet zonder risico zijn en tenslotte ook nog veel geld kosten.
Ik ben mordicus tegen zo'n bemoeienis.