Waar kan je een medicijn kopen als je verstopping van de darmen heb? of moet er naar de huisarts gegaan worden?

Ik kan niet naar de wc gaan.. het is al een week geweest..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (9)

'S ochtends als je wakker wordt op de nuchtere maag een glas lauw/warm water drinken, en dan proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als men een week niet kan poepen dan droogt het uit en is de oplossing alleen via een klysma op te lossen.
Als het nu al een week is dat je niet "poept" dan kan je beter nu de dokter bel om iets te vragen, want anders kan je maandag pas terecht..

Toegevoegd na 16 seconden:
bellen*

Toegevoegd na 22 minuten:
Je kan beter gewoon nu de huisarts bellen, want het is weekend en de huisarts is er maar tot 5 uur, hij weet wat je moet doen en als hij het nodig vind kan hij je naar de een weekendpost of huisartsenpost van een ziekenhuis sturen om je na te laten kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen reden voor paniek of voor behandeling als de ontlasting enige dagen uitblijft. Pas als u klachten krijgt, zoals pijn of druk in de buik, kunt u maatregelen overwegen.
Ga ook niet meteen laxeermiddelen gebruiken, maar probeer de oorzaak op te sporen.

Wanneer moet u een arts raadplegen
• als na twee weken vezelrijk dieet, voldoende lichaamsbeweging en vochtinname de klachten niet verdwijnen;
• bij regelmatig terugkerende problemen met de ontlasting;
• bij pijnlijke buikkrampen, opgeblazen gevoel, misselijkheid of overgeven;
• als er slijm of bloed bij de ontlasting zit;
• als verstopping en diarree elkaar afwisselen;
• als u het vermoeden heeft dat de verstopping door medicijnen wordt veroorzaakt;

Wat kunt u er zelf aan doen
Eet vezelrijke voeding, dit werkt prikkelend op de darmen en bevordert daardoor de stoelgang. Vezelrijke producten zijn volkoren-, rogge-, bruin-, krenten- en rozijnenbrood. Ook grove graanproducten zoals gort, havermout, boekweit, muesli, tarwekiemen en zemelen zijn rijk aan vezels. Dit geldt ook voor zilvervliesrijst, dadels, vijgen, noten, pinda's, sesam- en maanzaad en peulvruchten (witte en bruine bonen, kapucijners en linzen). Gedroogde en geweekte zuidvruchten als abrikozen, krenten, pruimen, rozijnen en tutti frutti zijn eveneens vezelrijk.

Sommige voedingsmiddelen kunnen een laxerende werking hebben. Voorbeelden hiervan zijn karnemelk, yoghurt, stroop, ontbijtkoek, vocht van geweekte zuidvruchten, rozenbottelsiroop of sinaasappelsap.

Als u te zwaar bent, kunt u beter geen noten, pinda's, dadels, vijgen, stroop en ontbijtkoek eten. Deze voedingsmiddelen bevatten namelijk veel calorieën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan ook bij de drogisterij of bij de apotheek laxeermiddel halen dat kan helpen. maar ik raad je ook nog aan om even langs de huisarts te gaan die kan je meer helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je al een week obstipatie hebt dan moet je je afvragen of er spontaan nog ontlasting komt. Je kunt bij de apotheek voor nog geen euro een klein klismaatje kopen, natriumsulfaat of iets dergelijks, waar het meestal wel mee lukt. Bitterzout, dat je oraal moet nemen is een andere drastische oplossing.

Lukt het niet dan kun je het beste contact met je huisarts opnemen, zeker als je klachten toenemen. Doe dat rustig via de spoedlijn. Natuurlijk moet je ook zoeken naar de oorzaken om obstipatie te voorkomen. Zo'n klismaatje is natuurlijk een noodoplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een klysma is inderdaad een noodoplossing, die stimuleert niet de darmen en lost dus niet de obstipatie zelf op. Het werkt alleen om "de stop" weg te krijgen, het voorste gedeelte van de ontlasting wat al is uitgedroogd en hard is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was ook precies de strekking van mijn antwoord. Een week niet poepen vind ik best wel ernstig worden en dan is het even belangrijker dat die poep de darmen verlaat. Zoals gezegd kan daarna weer energie gestopt worden in preventie.
bisacodyl kopen bij de drogisterij, dit is een laxeer-pilletje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan bij de huisarts vragen om Metamucil of Movicolon dit zijn vezelrijke poeders die de darmwand stimuleren de golvende beweging te maken die nodig is om de ontlasting naar buiten te werken. Hoe langer de ontlasting in de darm zit hoe droger en harder deze wordt. Laxeerpillen zou ik zeker niet nemen, daar krijg je alleen maar diarree van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar het kruidvat en koop van hun eigen merk laxeertabletten .
Lees eerst goed de bijsluiter !
En zij werken perfect .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat HEEL goed helpt is lactulose-siroop. Te krijgen bij de apotheek zonder recept. Het is niet vies, gewoon heel zoet en binnen een paar uur kan je heerlijk naar het toilet. Groot voordeel ten opzichte van laxeertabletten is dat je ontlasting wel zachter wordt, maar dat je niet aan de race gaat.

Is het een terugkerend probleem, ga er dan eens mee langs de huisarts.