Ik heb een leerling in de klas die al enkele weken op regenlaarsjes loopt. Volgens mij is dit toch niet goed voor de voeten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (5)

Op de lange termijn is dat niet goed. Zeker omdat ze nog groeit. Mss is de moeder zich er niet van bewust, en kun je haar erop attenderen. Mocht je dat moeilijk vinden, dan kun je je vraag beginnen met; "Zitten er steunzooltjes in die laarsjes? Nee? Oh, nou, ik vraag me af of ze wel genoeg steun bieden..."
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou denken van niet, maar in arme landen denken ze daar vast anders over ( en komt het ook meestal goed).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor kinderen tot 7 jaar is het beste om op kousen of blote voeten te lopen. De spieren leren dan zelf steun te ontwikkelen. Of ze moeten op schoenen lopen die aan alle kanten de hiel goed ondersteunen. Dat doet bijna geen enkele voet. Dus rubberlaarsjes valt onder bijna 80% van de schoeisel die kinderen aanhebben wat geen goede ondersteuning geeft. Van die crocks, gympies, flatjes, instappertjes, laarzen ed valt gewoon weinig te verwachten.
Rond het 7e jaar hebben voeten hun definitieve stand gevormd. Tot die tijd lopen de meeste kinderen naar binnen, zakken door hun voeten. Wanneer na 7e jaar de stand zorgen baart (lichamelijke klachten geeft dat meestal) dan is een podoloog een gewenste stap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is zeker niet goed voor de voeten!
Regenlaarzen zijn van rubber en ademen dus niet, waardoor krijg je natte (zweet)voeten. Dit kan weer (schimmel)infecties veroorzaken. Bovendien koelen natte voeten erg af, waardoor je zeker in deze tijd van het jaar erg koude voeten kunt krijgen.

Ook geven regenlaarjes geen steun aan de voet, wat zeker voor kinderen juist heel erg belangrijk is.
Wanneer je te lang op het verkeerde schoeisel loopt kunnen allerlei pijnklachten en voetproblemen (bekendste: doorgezakte voet) optreden.

Genoeg redenen dus om hierover eens met de ouders te spreken.
Lijkt mij overigens geen eenvoudige opdracht. Weet je misschien ook wat de achterliggende oorzaak is? Is het gewoon onwetendheid, desinteresse/verwaarlozing of eerder een financieel probleem? Misschien hebben de ouders/kind bepaalde ondersteuning nodig, waarin de school de aanzet kan geven?

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach, laat dat kind